Polski werdykt to sygnał polityczny. Musimy chronić praworządność, zgadzają się eksperci – EURACTIV.cz

Pogarsza się sytuacja w zakresie praworządności w Unii Europejskiej. Polska nowyposlechlo środek tymczasowy wydany przez sąd UE w sporze dotyczącym niezawisłości sądownictwa. Również miejscowy sąd konstytucyjny przesłuchuje nadrzędność prawa wspólnotowego. W ten sposób na pierwszy plan wysunęła się kwestia znaczenia praworządności dla UE.

W 2020 roku Unia Europejska zaczęła monitorować praworządność we wszystkich swoich państwach członkowskich. Praworządność jest podstawową wartością Unii Europejskiej zapisaną w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej. W państwie prawa wszystkie uprawnienia publiczne są zawsze wykonywane w granicach określonych przez prawo, zgodnie z wartościami demokratycznymi i prawami podstawowymi oraz pod kontrolą niezawisłych i bezstronnych sądów, jego zasady określa Europejski Komisja Unii.

Coroczne sprawozdania organu wykonawczego UE dotyczące praworządności śledzą rozwój sytuacji w 27 państwach w obszarach wymiaru sprawiedliwości, przeciwdziałania korupcji, pluralizmu mediów oraz kontroli i równowagi.

„Chodzi o zapobieganie problemom (z rządami prawa) w państwach członkowskich, zanim się pojawią, abyśmy mogli jak najszybciej rozpocząć dialog. W czasach, gdy na stole są już poważne kwestie, często jest za późno na dialog, jak widzimy w praktyce – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Wartości i Przejrzystości. Vera Jourova z okazji konferencji Państwo prawa w Europie zorganizowanej przez Instytut Polityki Chrześcijańsko-Demokratycznej (IKDP) i Centrum Studiów Europejskich im. Wilfrieda Martensa w październiku.

Jourová dodała, że ​​oprócz oceny sytuacji w przyszłorocznych raportach znajdą się także rekomendacje.

Zdaniem Komisarza ochrona praworządności w UE to stosunkowo nowy temat, który w 2015 roku otworzyła reforma sądownictwa w Polsce. Všichni Wszyscy z naswtedy) obudziła się z naiwnego snu, że demokracja i rządy prawa są czymś w rodzaju wieczystego telefonu komórkowego, który będzie działał w Europie na zawsze i który nie wymaga specjalnej ochrony – powiedziała.

Unia Europejska jest obecnie w konflikcie z Polską i Węgrami o praworządność. Przeciw obu państwom wszczęto postępowanie na podstawie art. 7 Traktatu o Unii Europejskiej, co w wieku 27 lat jest uzasadnione ryzykiem naruszenia wartości UE, w tym państwa prawa.

W Polsce zagrożenia dotyczą głównie wspomnianej reformy sądownictwa oraz niezależności sądownictwa. Procedurę z art. interesów lub wolności wypowiedzi.

2020: Jak chronić rządy prawa?

Praworządność to jedna z fundamentalnych wartości Unii Europejskiej. Jednak Polska i Węgry miały w ostatnich latach trudności z przestrzeganiem przepisów. Dlatego UE pracuje nad znalezieniem skutecznego sposobu zagwarantowania praworządności. Co zrobi w przyszłym roku?

Dlaczego rządy prawa?

„Pierwszą ideą rządów prawa jest to, że państwo nie jest aż tak ważne. Ważne są normy prawne, które je regulują i regulują dla nas” – tłumaczył prawnik podczas konferencji. Jiří Pribán.

„Podstawową ideą rządów prawa jest podporządkowanie się państwu tej zasadzie. I to jest bardzo ważne, jest to de facto typowa cecha systemów demokratycznych” – dodał były wiceprezes TK. debata. Iwana Janu.

Zdaniem badacza Wilfrieda Martensa z Centrum Studiów Europejskich, rządy prawa to fundamentalny filar funkcjonowania demokracji Angelose Chryzogeloza. „Musimy go chronić, jeśli ktoś spróbuje go spalić, to następnym razem spróbuje ktoś inny, a rządy prawa będą stopniowo demontowane” – ostrzegł.

Były eurodeputowany KDU-ČSL zwrócił również uwagę na inne zagrożenia Paweł Swoboda. „O ile państwo lub władze państwowe nie poczują się związani prawem, obywatele pójdą w jego ślady” – powiedział.

Ale nie chodzi tylko o to, co jest napisane w systemach prawnych. Jak zauważył Janů, kluczowy jest również moralny i wartościowy kontekst rządów prawa. „Możesz mieć wspaniałe zasady, ale kiedy społeczeństwo i jego moralność ich nie pochłaniają, kiedy nie w pełni wtapiają się w społeczeństwo, są tylko papierem, który możesz zmiąć i wyrzucić. Praworządność nigdy się nie kończy, jest ciągle budowana i przebudowywana – powiedziała.

Polexit legalny?

Według Přibána poszczególne państwa członkowskie mają własne tradycje i koncepcje rządów prawa, ale jednocześnie łączy je to, że państwo wyrażane jest w języku prawa. „Właśnie to wtedy poznaliśmy. Dotyczy to zarówno państw narodowych, jak i Unii Europejskiej” – powiedział.

Według niego, Unia Europejska zajmuje się obecnie pytaniami, które państwa zadawały sobie sto lat temu. – Dziś mówimy o tym, kto jest strażnikiem konstytucji, praw i wolności. Czy to Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, czy krajowe trybunały konstytucyjne? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi – dodał.

To polski Trybunał Konstytucyjny orzekł w październiku, że niektóre artykuły Traktatu o Unii Europejskiej są sprzeczne z konstytucją kraju, na co spadła fala krytyki. Choć Polska twierdzi, że np. Niemiecki Trybunał Konstytucyjny wyszedł w przeszłości z podobnym wyrokiem i argumentem w sprawie zakupu obligacji przez Europejski Bank Centralny, zdaniem uczestników konferencji rozstrzygnięcie polskiego sądu to zupełnie inna sprawa.

Według Jana Planavova-Latanowicz z Uniwersytetu Warszawskiego wyroki są politycznie nieporównywalne. „Wszystkie pozostałe wyroki Sądów Konstytucyjnych były rzeczowe i dotyczyły konkretnych kwestii. W tym przypadku jest to raczej przesłanie polityczne skierowane do instytucji unijnych. Z drugiej strony musimy zdać sobie sprawę, że takie sytuacje istniały już w historii UE. A czasami coś stosunkowo radykalnego i niezbyt przyjemnego politycznie może prowadzić do czegoś pozytywnego. Ale musi prowadzić do dialogu. Nie tylko do pomiaru siły, ale do odzwierciedlenia tego, co druga strona chce nam powiedzieć i czego od nas oczekuje, ” powiedziała.

W kontekście polskich działań eksperci przestrzegają przed tzw. prawnym polexitem, czyli wyjściem Polski nie z Unii Europejskiej, jak Wielka Brytania, ale oderwaniem się Polski od porządku prawnego UE. Jej nadrzędność nad porządkami krajowymi gwarantuje funkcjonowanie porządku prawnego UE jako całości oraz zgodność krajowych porządków prawnych z prawem UE.

Nawet według dyrektora wykonawczego Stowarzyszenia Spraw Międzynarodowych Vit Dostal Wystąpienie Polski z Unii Europejskiej nie jest już na porządku dziennym ze względu na poparcie polskiego społeczeństwa dla członkostwa Polski w UE. Dostál podkreśla jednak, że stosunki z Unią Europejską w Polsce są obciążone wewnętrzną sytuacją polityczną. „W Polsce toczy się walka o sukcesję ze strony prawicy politycznej” Jarosław Kaczyński. W Polsce jest przesądzone, kto będzie zwycięzcą i jaka będzie przeszłość polityczna, w tym uregulowanie stosunków z instytucjami europejskimi – wyjaśnił.

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *