Michelin Uptis: Francuzi rozpoczynają dodatkowe testy opon bezpowietrznych – Magazín – Auto

Rewolucyjna opona Michelin Uptis po raz kolejny jest bliższa rzeczywistości. Francuski gigant gumowy rozszerza swój program testów. Nie potwierdził jednak jeszcze, kiedy nowy produkt pojawi się w samochodach produkcyjnych. Najwyraźniej jest to bardziej skomplikowane, niż się spodziewał.

Zdjęcie: SHUTTERSTOCK, Michelin

Michelin Uptis – test z Citroënem Jumpy Michelin testuje Uptis w samochodach dostawczych Citroën Jumpy. Nie przez przypadek, ponieważ pierwsze gwałtowne wprowadzenie opon bezpowietrznych ma miejsce w segmencie pojazdów użytkowych. Osobiste przyjdą później.

Michelin pracuje nad bezpowietrzną oponą Uptis od 2005 roku, ale wciąż nie mamy gotowego produktu. I wcale nie musi to być tak szybko. Francuski gigant oponiarski nie wspomina już w swoich raportach Uptis o pierwotnie ogłoszonej dacie 2024 roku. Zapowiedział jednak, że rozszerzy program testów w prawdziwym ruchu drogowym. Po tym, jak Uptis został już wdrożony we flocie 30 testowych samochodów dostawczych Toyoty Hiace dla DHL w Singapurze oraz w niektórych terenowych pojazdach ATV, tj.

Co przebita opona może zrobić z jazdą ciężarówką?

W pierwszej fazie, samochody dostawcze średniej wielkości, takie jak Citroën Jumpy, zostaną wyposażone w system Uptis. Uzyskane informacje zostaną wykorzystane w drugiej fazie, która nastąpi w przyszłym roku, kiedy kolejne czterdzieści lekkich samochodów dostawczych otrzyma rewolucyjne osłony. Jednak jeżdżą już w Europie, zwłaszcza w miastach Lesquin, Valenciennes i Douai na północy Francji. Ale nawet jeśli testy wykażą opłacalność nowej technologii, nie oznacza to jeszcze masowego wprowadzenia w segmencie samochodów osobowych. Michelin nadal ufa firmie Uptis w świecie dostaw. I to pomimo tego, że ostatnio chwalił się udanym testem nowej opony przy 210 km/h.

Zamiast sprężonego powietrza opona Uptis ma... Zdjęcie: SHUTTERSTOCK, Michelin

Michelin Uptis – test z Citroënem Jumpy Opona Uptis zamiast sprężonego powietrza posiada elastyczny system lameli.

Logiczne jest, że francuski producent nie chce podejmować ryzyka. Problemy z nowym produktem mogą mieć nieprzewidywalne konsekwencje. Nie można wykluczyć tych radykalnych zmian. W końcu opona Uptis nie potrzebuje sprężonego powietrza. Jego zadanie spełniają wzmocnione żywicą lamele z włókna węglowego. Znajdują się one między aluminiową obręczą koła a bieżnikiem. Choć nowa opona ma być o około 60 euro droższa od tradycyjnej technologii, jej zaletą jest wymienny bieżnik. Oznacza to, że może służyć znacznie dłużej. Dodatkowo właściciele mogą wybrać wzór według swoich potrzeb.

Michelin Uptis - test z Citroënem Jumpy

Michelin Uptis - test z Citroënem Jumpy

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *