Polskie koleje upadają. Winni są hakerzy

„W czwartek około godziny 16 nastąpiła awaria sieci sterowania na sieci kolejowej, w kilkunastu lokalnych dyspozytorniach odpowiedzialnych za zarządzanie ruchem kolejowym” – podała TVP3, powołując się na TVP3.

Kolejarze PKP przyznali, że są problemy na 820 km linii kolejowych, a 19 z 33 centrów kontroli jest nieczynnych. Większość pociągów jest opóźniona o kilkadziesiąt minut, ale niektóre połączenia musiały zostać całkowicie odwołane. Z tego powodu na wybranych trasach wprowadzono alternatywną usługę autobusową.

Nie brzmi jak problem techniczny

Według wstępnych doniesień, wydaje się, że upadek systemu jest spowodowany awarią techniczną. Jednak polski serwer Bezprawnik.pl powiedział, że było już jasne, że był to atak hakerski. Odwołuje się do oświadczenia komisarza ds. cyberbezpieczeństwa.

„W związku z występowaniem awarii w urządzeniach do zarządzania ruchem kolejowym trwa posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z ustawą o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa” – powiedział Cieszyński na Twitterze.

Jednak polski rząd nie potwierdził jeszcze oficjalnie ataku hakera.

Bezprawnik.pl zwraca jednak uwagę, że Stany Zjednoczone były celem podobnych ataków stosunkowo niedawno. „Teraz, w ramach rosyjskiej inwazji na Ukrainę, Polska staje się celem” – powiedział serwer, dodając, że znaczna część uchodźców wojennych zmierza do Polski. Kolej jest dla nich podstawowym środkiem transportu.

Awarie kolejowych centrów sterowania dotyczyłyby jednak nie tylko Polski. Polski minister transportu Andrzej Adamczyk powiedział na Twitterze, że mają one charakter globalny. Jednak inne państwa nie zgłosiły jeszcze problemów w transporcie kolejowym.

Pociągi zatrzymywały się też na Białorusi

Problemy w transporcie kolejowym spowodowali również hakerzy na początku marca na Białorusi. W tym czasie Cyberpartyzanci próbowali spowolnić natarcie sił zbrojnych na Ukrainę.

Hakerom partyzanckim udało się włamać do komputerów kontrolujących pociągi na Białorusi. Dzięki temu byli w stanie zatrzymać niektóre zestawy, ponieważ są w stanie zdalnie sterować zwrotnicami i innymi systemami kolejowymi.

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *