Żyjemy na fali rozwoju cyfrowego parkowania

Parkowanie w słowackich miastach było przez długi czas „dzikie”. Wraz ze wzrostem liczby samochodów i wzrostem wymagań związanych z poprawą jakości przestrzeni publicznych rośnie zapotrzebowanie na wydajne rozwiązania parkingowe. Martin Budaj, dyrektor ParkDots, mówi w rozmowie z TREND, że koła funkcjonującej polityki parkingowej nie trzeba wymyślać na nowo, ale trzeba szukać inspiracji tam, gdzie już działa.

Co jest ważne dla funkcjonującego systemu parkingowego?

Ważne jest, aby skupić się na tym, co najważniejsze i dobrze rozwiązać trzy kluczowe obszary – parking dla mieszkańców, gości i skuteczny nadzór. Oczywiście wszystko opiera się na numerze rejestracyjnym pojazdu (VAT) jako unikalnym identyfikatorze. Wszystko inne zostało już rozwiązane cyfrowo.

Czasami uwaga miast skupia się na specjalnych technologiach. Ale czy rozwiążą problemy z parkowaniem?

Uważam, że same specjalne techniki niekoniecznie dają pożądany efekt. W ciągu ostatnich sześciu lat ParkDots i ja przeszliśmy długą drogę w rozwoju, który rozpoczął się od czujników parkowania. To bardzo pomocne, że pomagają ludziom znaleźć bezpłatny parking, ale myślę, że to tylko dodatek. Gdyby objąć np. całe miasto, ale nie wprowadzić parkingów dla mieszkańców i gości oraz skutecznego nadzoru, to ostatecznie regulacja by nie zadziałała.

Co miasta powinny zrobić w pierwszej kolejności, jeśli planują wdrożenie systemu parkingowego?

Najważniejsze jest doprecyzowanie pojęcia regulacji. Zidentyfikuj główne problemy, które miasto musi rozwiązać. Miasta są często pełne nielegalnie zaparkowanych samochodów, co utrudnia parkowanie mieszkańcom, gościom i klientom biznesowym. Przy określaniu wymagań dobrze jest pojechać i zobaczyć, zainspirować się tym, jak to działa w innych miastach i uniknąć błędów, które inni już popełnili. Jednocześnie nie trzeba bać się rozmów z dostawcami i podejmowania przygotowawczych negocjacji rynkowych.

Czy istnieją zasadnicze różnice w stosowaniu systemu parkingów dla mieszkańców w małych i większych miastach?

Dla mniejszych miast mamy przystępną wersję rozwiązania, która w zupełności wystarcza na kilkaset wydanych kart parkingowych rocznie. Większe miasta muszą się jednak przygotować na konieczność rozpatrywania dużych wniosków. Na przykład w Bratysławie w ciągu półtora roku wydano i przetworzono przez nasz system prawie sto tysięcy wniosków o wydanie karty parkingowej. Robienie tego ręcznie wymagałoby wielu zasobów ludzkich i wiązałoby się z ogromnymi kosztami. Ponadto cały proces trwałby dłużej. Dlatego kluczową rolę odgrywa automatyzacja, dzięki której wnioskodawca zwykle potrzebuje tylko numeru urodzenia i EČV, a kartę można wydać w ciągu dziesięciu minut. Wygodnie z domu, za pomocą telefonu komórkowego lub tabletu. To samo dotyczy wymeldowania – mniejsze miasta poradzą sobie z aplikacją mobilną. Ale tam, gdzie codziennie trzeba sprawdzać tysiące miejsc parkingowych, samochód skanujący jest koniecznością. Zawsze możesz zacząć od małych i stopniowo rozszerzać funkcjonalność i regulację. Dzięki naszemu systemowi miasta mogą się rozwijać, wykorzystując to, czego potrzebują i tyle, ile potrzebują. System jest gotowy do skalowania zgodnie z ich potrzebami.

Działacie na Słowacji i za granicą. Jakie są Twoje plany na przyszłość?

Dużo zainwestowaliśmy w nasze rozwiązanie, dlatego też chcemy skupić się na rynkach zagranicznych. Temat parkowania jest wszędzie aktualny, ale należy przeanalizować i dokładnie uwzględnić konkurencję i specyfikę danego rynku oraz jego poszczególnych podsegmentów (mobilna aplikacja parkingowa, parking dla mieszkańców i monitoring). Wierzę, że dzięki naszemu doświadczeniu na rynkach zagranicznych, możemy ponownie wprowadzić innowacje na Słowację.

Czy są jakieś specjalne funkcje związane z parkowaniem w naszej okolicy?

Temat przepisów parkingowych i polityki parkingowej pojawiał się na Słowacji stopniowo, w ostatnich latach. Wiele miast przeżywa dopiero pierwszą ewolucyjną falę parkowania cyfrowego, dlatego niezbędne jest stworzenie solidnych podstaw. Za granicą są często dalej, a krajowe rejestry działają szerzej, co ułatwia cyfryzację parkowania w miastach. Tak jest na przykład w krajach Beneluksu. W szczególności Holandia posiada krajowy rejestr parkingów, który jest zasadniczo rejestrem wszystkich miejsc parkingowych i zezwoleń na parkowanie. Wszyscy uczestnicy rynku rejestrują wydawane mu bilety parkingowe i karty, co ułatwia wprowadzanie regulacji w miastach i znacznie zmniejsza złożoność. Dlatego niezwykle ważne jest doprowadzenie do zmian legislacyjnych w kraju, zwłaszcza w obszarze odpowiedzialności przedmiotowej i rozstrzygania naruszeń oraz stopniowa budowa centralnych rejestrów i usług dla sektora parkingowego. Miasta mogą wtedy korzystać z systemów parkingowych i czerpać z nich korzyści.

Jaka jest pojemność twojego systemu parkingowego?

Zaletą jest to, że system ParkDots jest wielodostępny i działa w chmurze, więc nie działa na jakimś lokalnym serwerze w mieście. Jest oferowany w trybie Software as a Service (SaaS). Rozwiązanie w chmurze oferuje absolutną elastyczność i niemal nieograniczone możliwości skalowania. Ponieważ wiele miast korzysta z naszego systemu, stale go rozwijamy, aby przyciągać i obsługiwać jak najwięcej klientów i użytkowników.

Jak widzisz przyszłość parkingu?

Najważniejszą rzeczą jest poprawa komfortu użytkowania kierowców. Udostępnianie i wykorzystywanie dostępnych danych w celu ułatwienia im świadczenia usług. Dużą rolę odegra automatyzacja, aw przyszłości wykorzystanie sztucznej inteligencji i innych możliwości, jakie niesie ze sobą technologia informacyjna. To aktualny temat dla coraz większej liczby miast, które poprzez regulacje chcą poprawić jakość przestrzeni publicznej oraz poprawić obsługę mieszkańców i gości. A to dlatego, że ich koszty nie rosną nieproporcjonalnie, a także dlatego, że otrzymują więcej informacji, zwłaszcza na rzecz rozwoju i doskonalenia usług polityki parkingowej dla mieszkańców. To moim zdaniem kluczowa rola systemów informacji parkingowej. Z drugiej strony obserwujemy rosnący know-how i rosnące zainteresowanie tymi usługami w miastach. Doświadczenie, które my w ParkDots zdobyliśmy w ciągu ostatnich kilku lat jest bardzo cenne. Wraz z dostrojonym systemem wykorzystujemy je przy realizacji nawet najbardziej wymagających projektów urbanistycznych. Jestem przekonany, że tego rodzaju wsparcie jest bardzo ważne dla miast, ponieważ to one zasłaniają się plecami i ponoszą ryzyko polityczne przy realizacji polityki parkingowej. Nie można uzyskać działającego systemu parkingowego od „firmy garażowej”.

Źródło: EMIL VAŠKO

Marcin Budaj

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Karola w zakresie systemów informatycznych. Po trzech latach pracy w dziale marketingu SAP Slovakia poświęcił pięć i pół roku na rozwój nowych obszarów biznesowych w Slovakia Telekom. Od 2016 roku jest właścicielem produktu systemu parkingowego ParkDots firmy PosAm, ostatniego roku na stanowisku menedżera. Od 2011 roku jest drugim organizatorem Liptov Jazz Festival. Mieszka w Bratysławie, jest żonaty i ma dwoje dzieci.

ParkDots
Z tego złożonego systemu parkingowego korzystają obecnie codziennie 24 słowackie miasta i gminy, a także wielu innych klientów za granicą. System obejmuje wszystkie kluczowe procesy biznesowe w sektorze parkingowym. Aplikacja mobilna ParkDots do uiszczania opłat parkingowych jest najczęściej używaną aplikacją parkingową na Słowacji. W Bratysławie jej udział w rynku wynosi 43 procent, a od zeszłego roku parkujący zapłacili ponad 700 000 euro opłat parkingowych i kupili za jej pośrednictwem ponad 300 000 biletów czasowych. Za pośrednictwem systemu ParkDots w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. za pomocą aplikacji kontrolnej i skanowania samochodów skontrolowano ponad milion zaparkowanych pojazdów ČEV.

Cotygodniowa konferencja na ten temat organizowana przez TREND

Nie ignoruj

Miasta muszą zaplanować funkcjonalną politykę parkingową

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *