Czeski start-up Mapotic we współpracy z Republiką Czeską.Digital opracował unikalną mapę w mniej niż tydzień, aby pomóc ukraińskim uchodźcom w orientacji w Czechach.
Umapa wprowadza przedszkola i szkoły, które goszczą ukraińskie dzieci, kluczowe autorytety, ukraińskojęzycznych lekarzy czy tłumaczy, a także poradnie i ośrodki pomocy prawnej, materialnej i psychologicznej. A może po prostu miejsca, w których uchodźcy spotykają się na obszarach. Wszystko w jednym miejscu.
Pierwsza wersja działa w Czechach, ale pokazuje również lokalizacje w Polsce i na Słowacji i powinna być w stanie rozszerzyć się na inne kraje. Jest interaktywny, więc użytkownicy mogą dodawać miejsca, których nie znaleźli i dzielić się swoimi doświadczeniami w komentarzach.
„Bardzo cieszy nas solidarność społeczeństwa i trwająca już w wielu miejscach pomoc humanitarna. Jednocześnie czujemy, że nadszedł czas, aby wziąć udział w systematycznym rozwiązaniu, dlatego stworzenie takiej mapy jest niezbędne na długo -terminowa pomoc i integracja ze społeczeństwem czeskim.” Cyfrowy.
Czeski oczami uchodźców. Umapa jest w ich rękach
Obecnie mapa, która jest wyjątkowa, ponieważ patrzy na Czechy oczami uchodźców, zawiera ponad 2000 miejsc i liczba ta stale rośnie. Działa w trzech językach – czeskim, angielskim i ukraińskim. Każda lokalizacja ma również łatwą do zrozumienia ikonę usługi i można ją łatwo filtrować.
Umapa jest dostępna na odpowiedniej stronie internetowej, ale także jako aplikacja na smartfony w App Store i Google Play. A oprócz pokazania niezbędnych instytucji, miejsc i usług, w których uchodźcy mówią w swoim ojczystym języku i gdzie mogą się spotykać, mogą sami organizować spotkania oraz lepiej kształtować i utrzymywać społeczność.
Organizacje non-profit i ministerstwa obiecały współpracę
Rosyjski atak zmusił już ponad 270 000 osób do opuszczenia swoich domów na Ukrainie. Celem tego projektu było zapewnienie uchodźcom łatwego sposobu na znalezienie potrzebnej im pomocy i usług w ich nowym tymczasowym domu. Nieznajomość środowiska jest również jedną z przeszkód, z którymi musi się zmierzyć inny kraj. Dlatego projekt nie jest nawet komercyjny.
Na przykład portal StojimeZaUkrajinou.cz również wziął udział w spontanicznej inicjatywie, a wiele innych organizacji, w tym organizacje non-profit i czeskie ministerstwa, również obiecały współpracę.
„Od kilku lat pracujemy nad mapami społeczności dla aplikacji internetowych i mobilnych i cieszymy się, że nasza technologia może pomóc wielu osobom, które znalazły się w nowym kraju. Jesteśmy gotowi dalej rozwijać projekt we współpracy z organizacjami partnerskimi i zgodnie z potrzebami społeczności ukraińskiej – dodaje Ivoš Gajdorus, dyrektor wykonawczy Mapotic Start-up.
Ponieważ mapa jest łatwa do sklonowania i rozbudowy, projekt, oprócz bieżącej pomocy dla osób przybywających na Ukrainę, ma długofalowy cel – działać jako mapa mająca pomóc wszystkim uchodźcom i ich integracji na skalę europejską.
Z pomocą ukraińskiego zespołu IT Mapotic i Česko.Digital stworzyły również mapę sytuacji na wszystkich przejściach granicznych. Według wolontariuszy informacje są aktualizowane codziennie i zawierają informacje o długościach kolumn, liczbie osób i szacunkowym czasie odprawy.
Czechy.Cyfrowe
- społeczność ekspertów obeznanych z technologią
- pro bono udziela pomocy organizacjom non-profit i państwu
- od momentu powstania w maju 2019 r. zrzesza ponad 5000 programistów, projektantów, kierowników projektów i produktów oraz marketerów
Mapa firm zajmujących się naprawami zasłon i maszyn do szycia
Czeski start-up, który służy jako platforma dla interaktywnych map, które ostatecznie zostaną przejęte przez same społeczności docelowe, pomógł już w ten sposób podczas pandemii. Swoje technologie pożyczył za darmo z serwera DámeRoušky.cz i stworzył mapę pokazującą, kto szył zasłony, gdzie były dystrybuowane i z jakimi udogodnieniami ich potrzebowali. Odnaleziono tam również darczyńców tkanin lub naprawiających maszyny do szycia. Udana mapa rozprzestrzeniła się na 10 kolejnych krajów za granicą.
Ponadto Mapotic przygotował już aplikację mobilną Fandimat w Czechach z Fandi, aby połączyć samotne matki z dawcami i innymi potrzebującymi obywatelami. W ciągu roku rejestruje ponad tysiąc kontaktów. Stowarzyszenie Odpowiedzialności Społecznej (A-CSR) wykorzystuje start-up do swojej aplikacji Dobromappka, która mapuje różne przydatne firmy.
Duzi klienci z Czech i zagranicy
Klientami czeskiego start-upu tworzącego mapy społecznościowe są Czech Tourism, którego aplikacja Porady na wycieczki jest zintegrowana z zawartością serwera Kudyznudy.cz. Światową sławą jest Global Footprint Network lub główna strona Ocearch.org i jej aplikacje mobilne z 1,5 miliona użytkowników.
Mapotic
- usługa w chmurze do tworzenia map społeczności w sektorze prywatnym i publicznym
- Jej oferta produktowa stale się rozwija, głównie w obszarach przetwarzania i wizualizacji danych geolokalizacyjnych
- Od momentu powstania w czerwcu 2018 roku zarejestrował ponad 10 000 map stworzonych przez ludzi z ponad 40 krajów.
„Z naszej platformy korzystały również inne amerykańskie firmy, którym zapewniamy łatwe przetwarzanie danych z monitoringu dynamicznego. Należą do nich Sea Turtle Conservation Area, Clearwater Marine Aquarium czy Fahlo” – dodaje Gajdorus dla SZ Business.
„Obecnie otrzymujemy innych interesujących klientów, takich jak jeden z największych czeskich banków, które wykorzystują naszą platformę i dane do wzbogacania swoich produktów detalicznych. Planujemy jednak skoncentrować się bardziej na przetwarzaniu i integracji danych przestrzennych w ekologicznych i zrównoważonych startupach, ale także w turystyka z aktualnym położeniem ważnym i gdzie zachodzą wielkie zmiany i ciekawe możliwości.” Mapotic.
W 2018 r. otrzymał od inwestorów P&J Capital start-up o wartości 10 mln SEK. W pierwszej połowie tego roku chce wdrożyć finansowanie zalążkowe lub zalążkowe w Czechach i krajach sąsiednich, a w przyszłym roku 2023 uruchomi „Rundę A”, pierwszą serię, w której chce widzieć inwestorów. Z USA.
„Obecnie negocjujemy z kilkoma czeskimi funduszami i grupami inwestorów, a także z jednym zagranicznym” – kontynuuje Gajdorus przed SZ Byznys.
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.