Semestr europejski to cykl koordynacji polityk gospodarczych i budżetowych w UE. Koncentruje się na sześciomiesięcznym okresie od początku każdego roku, a KE wyznacza główne priorytety gospodarcze na nadchodzący rok. Semestr europejski i wspólna orientacja polityk budżetowych i strukturalnych będą omawiane przez szefów rządów i krajów UE na czerwcowym szczycie w Brukseli.
Komisja Europejska wyjaśniła w raporcie medialnym, że „zwiększona niepewność i znaczące ryzyko pogorszenia sytuacji podczas wojny na Ukrainie, bezprecedensowe wzrosty cen energii i ciągłe zakłócenia łańcucha dostaw”, a także wyzwania związane z bezpieczeństwem dostaw energii w Rosji i uzależnieniem od paliw kopalnych wymagają przedłużenie zawieszenia zasad dyscypliny fiskalnej.
„W 2023 roku proponujemy utrzymanie ogólnej klauzuli korekcyjnej, która pozwala na tymczasowe odstępstwa od limitów długu i deficytu określonych w pakcie stabilności i wzrostu”. Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący KE ds. gospodarki, powiedział dziennikarzom. Według niego klauzula ta powinna zostać dezaktywowana w 2024 roku.
Dombrovskis powiedział, że ruch ten da krajowym politykom fiskalnym szansę na szybką reakcję „w razie potrzeby”, ale wezwał państwa członkowskie do konsekwentnego i ostrożnego prowadzenia polityki fiskalnej w 2023 roku.
Pakt Stabilności i Wzrostu, który ogranicza deficyt publiczny do 3%, a dług do 60% produktu krajowego brutto (PKB), został zawieszony na początku 2020 roku w kontekście nowej pandemii koronawirusa. Pozwoliło to 27 krajom UE ponieść nadzwyczajne wydatki, aby pomóc gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom uniknąć załamania gospodarczego.
W swoim dokumencie Komisja stwierdza, że plany budżetowe państw członkowskich na przyszły rok będą musiały zostać sporządzone w ramach ostrożnej średniookresowej korekty, odzwierciedlającej wyzwania związane z wysokim poziomem zadłużenia, które wzrosło z powodu nowa pandemia koronawirusa. Zdaniem KE polityka fiskalna państw członkowskich powinna zwiększać inwestycje publiczne na rzecz zielonej i cyfrowej transformacji oraz bezpieczeństwa energetycznego.
Europejski semestr i instrument na rzecz odbudowy i odporności (RRF), które są podstawą unijnego planu naprawy nowej generacji (NGEU), zapewniają solidne ramy zapewniające skuteczną koordynację polityki i stawienie czoła obecnym wyzwaniom. FRR, jako główne narzędzie przyspieszenia podwójnej zielonej i cyfrowej transformacji oraz wzmocnienia odporności państw członkowskich, będzie wyznaczać kierunki unijnych programów reform i inwestycji w nadchodzących latach.
Zalecenia dla poszczególnych krajów przyjęte w ramach europejskiego semestru dostarczają państwom członkowskim wskazówek dotyczących odpowiedniego reagowania na obecne i pojawiające się wyzwania oraz osiągania wspólnych kluczowych celów politycznych. W tym roku mają na celu zmniejszenie zależności od paliw kopalnych poprzez reformy i inwestycje, zgodnie z priorytetami planu REPowerEU i Europejskiego Zielonego Ładu.
Komisja przyjęła sprawozdanie dla 18 państw członkowskich – Belgii, Bułgarii, Czech, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Litwy, Łotwy, Węgier, Malty, Niemiec, Polski, Austrii, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii i Włoch. Celem niniejszego raportu jest ocena, czy państwa członkowskie spełniają kryteria deficytu i długu określone w Traktacie o funkcjonowaniu UE. W przypadku wszystkich tych państw członkowskich, z wyjątkiem Finlandii, w sprawozdaniu ocenia się ich zgodność z kryterium deficytu.
Dalsze zalecenia dotyczące europejskiego semestru zostaną przedstawione przez Komisję Europejską jesienią tego roku.
(sprawozdawca TASR Jaromír Novak)
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.