Polska otworzyła nowy kanał morski łączący Zatokę Wiślaną z Morzem Bałtyckim, który umożliwi żeglugę statkom bez rosyjskiej zgody.
Otwarcie nieukończonego jeszcze kanału zaplanowano na 83 lata od sowieckiej inwazji na Polskę w czasie II wojny światowej i symbolicznie zademonstrowało koniec moskiewskich decyzji gospodarczych i rozwojowych regionu, który graniczy z rosyjską enklawą Kaliningradu. .
Przy dźwiękach hymnu i dźwięków klaksonów okrętowych okręt techniczny Zodiak II zakończył dziewiczy rejs. Małe statki i jachty powinny mieć możliwość przepłynięcia kanału w niedzielę.
Otwarcie strumienia
„Chodziło o otwarcie tej drogi wodnej i nie musieliśmy już prosić o pozwolenie kraju, który nie jest przyjazny i którego władze nie wahają się atakować i ujarzmiać innych” – powiedział prezydent Andrzej Duda na kanale margo.
Inwestycja, jak powiedział, zwróci się poprzez wzrost wartości gruntów w jej sąsiedztwie, poprzez rozwój miast i portów w zatoce poprzez wzrost handlu, biznesu i turystyki.
Lider rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość Jarosław Kaczyński podkreślił, że budowa kanału pokazuje, że „Polska jest prawdziwie niepodległym, suwerennym i silnym narodem, co jest ważne”.
Skrócenie kursu
Kanał, którego budowa kosztowała prawie dwa miliardy złotych, pozwala statkom podróżować z Bałtyku i Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu i innych mniejszych portów na Zatoce Wiślanej bez wniosku o pozwolenie na przekroczenie cieśniny w pobliżu portu rosyjskiego . miasto Bałtijsk. Skraca również trasę Bałtyk – Elbląg o około 100 kilometrów.
Jednak frachtowce nie mogą korzystać z kanału, dopóki dostęp do portu w Elblągu nie zostanie pogłębiony do 5 metrów. Prace mają kosztować 100 mln zł, co jest źródłem kontrowersji między rządem a władzami miasta.
(1 EUR = 4,7143 zł)
Trwa budowa linii tramwajowej do Petržalki, trwa budowa trasy objazdowej i mostu
Trwają prace nad przedłużeniem linii tramwajowej do Petržalki w Bratysławie. Jak informuje stolica na portalu społecznościowym, obecnie buduje się także objazdową drogę i jeden z budynków mostowych.
„Na skrzyżowaniu Jantárová i Rusovská cesta, za przystankiem Jungmannova, budujemy tzw. obwodnicę, czyli objazd, na który zostanie przekierowany ruch podczas budowy nowego mostu nad chorwacką odnogą dla tramwajów” wyjaśnia gmina, dodając, że już budują fundamenty tego mostu i pracują nad budową skrzyżowania.
Działa na linii tramwajowej
W ramach prac na linii tramwajowej wykonawca rozpoczyna również od zasypania samego korpusu dolnego linii tramwajowej. „Jednocześnie realizują przeładunek jednego z największych węzłów telekomunikacyjnych na Słowacji” – wyjaśniło miasto.
W pobliżu placu Jána Pavla II, w pobliżu kościoła św. Rodzin, wykonawca buduje kolejną konstrukcję mostową dla tramwaju, a także realizuje tam duży przeładunek sieci inżynieryjnych.
Na przyszłym węźle tramwajowym zajezdnia Janíkov dvor trwają prace rozbiórkowe. „Wykonawca podda recyklingowi materiał i wykorzysta go w przyszłej budowie” – dodało miasto.
Wznawianie po przerwie
Prace nad przedłużeniem linii tramwajowej do Petržalki wznowiono w połowie sierpnia po kilkumiesięcznej przerwie. Kontynuacja prac była możliwa dzięki podpisaniu aneksu do umowy pomiędzy kapitałem a wykonawcą, który mówi o dostosowaniu cen materiałów zgodnie z dyrektywami Urzędu Zamówień Publicznych.
Jego istotą jest możliwość zmiany cen udzielanych zamówień publicznych ze względu na utrzymującą się wysoką inflację oraz znaczny wzrost cen materiałów budowlanych. Nowelizacja umowy umożliwia zatem również ciągłą wycenę w czasie rzeczywistym dla tego projektu.
Przystanki i mosty
Bratysława rozpoczęła budowę przedłużenia linii tramwajowej w Petržalce, przekazując plac budowy grupie wykonawców ze Stowarzyszenia NS MHD Petržalka w dniu 18 listopada 2021 r. Linia ma zostać ukończona do końca 2023 r. łączna wartość kontraktu kontraktu to blisko 74,6 mln. EUR bez VAT.
Oprócz nowej linii tramwajowej o długości 3,9 km i siedmiu przystankach projekt obejmuje również przebudowę 490 metrów istniejącej linii z Bosákovej do Jungmannovej, budowę czterech obiektów mostowych, dziewięciu skrzyżowań i sześciu kilometrów oddzielnego cyklu ścieżki wzdłuż linii.
Źródło WebNoviny.sk © SITA Wszelkie prawa zastrzeżone
„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.