V. Mika: Słowacja zaniedbała branding

W związku z turystyką krajową wiele łączy, takich jak wspaniała przyroda, unikalne parki narodowe lub bogactwa mineralne. Prezes SLOVAKIA TRAVEL Václav Mika nie uważa ich jednak za wyroki. Postrzega je jako parametry, na których można budować nie tylko turystykę popularną, ale także długookresową turystykę zrównoważoną.

Rok 2022 upłynął pod znakiem złagodzenia obostrzeń związanych z pandemią. Jak to wpłynęło na turystykę?

Jednym z jej kluczowych parametrów jest dalekowzroczność, ponieważ ludzie planują, gdzie i kiedy spędzą wakacje. W przeciwieństwie do sytuacji z zeszłego roku umożliwiło to złagodzenie środków. To ta optymistyczna strona. Z drugiej strony trzeba jasno określić wpływ konfliktu na Ukrainie na turystykę i kryzys energetyczny.

Masz na myśli utratę rosyjskiego rynku?

Tak. Kilka dni po wybuchu konfliktu zamknęliśmy biuro sprzedaży w Rosji. Drugą stroną zagadnienia jest postawa turystów zagranicznych z innych krajów, na przykład ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Są wrażliwi na podróże w rejony bliskie konfliktowi wojennemu. I oczywiście nie ma dnia, w którym nie stykalibyśmy się z kwestią kryzysu energetycznego

O jakich wynikach możemy więc mówić, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki?

Sezon letni 2022 był pod względem turystyki krajowej i przyjazdowej na poziomie przedpandemicznego roku 2018. A do rekordowego roku 2019 brakowało nam tylko piętnaście procent, co jest powodem do optymizmu. Gdybym miał porównać ostatnie dwa lata, krajowi turyści bardzo nam w przeszłości pomogli. Skutki były jednak fatalne z punktu widzenia turystyki zagranicznej, gdyż Słowacja była praktycznie zamknięta przed sezonem letnim. W tym roku poprawia się stosunek turystów zagranicznych do krajowych. Choć spora część kochających podróże Słowaków wyjechała latem nad morze, to zostali oni zastąpieni przez powracających do nas turystów zagranicznych, co uważam za dobry parametr.

Czy Słowacja przestaje być domeną turystów narodowych?

Podzieliłbym to proporcjonalnie na 38 i 62% na korzyść turystów krajowych, którzy nadal dominują. Bardzo ciekawie będzie ocenić zimowy sezon turystyczny, który w przeciwieństwie do ubiegłego roku jest otwarty. Ośrodki narciarskie mają odwagę, o czym świadczy zwłaszcza to, że mimo niepewności co do cen energii otwierają się i modernizują. Jednocześnie okazuje się, że większość z nich będzie konkurencyjna warunkami i cenami ze stacjami zagranicznymi. Uważam to za bardzo dobrą wiadomość, co potwierdzają sondaże, według których tamtejsza drużyna jest zdeterminowana, by sezon spędzić na Słowacji. Przewidujemy również przyjazd turystów zagranicznych z takich krajów jak Czechy, Polska, Węgry czy Niemcy.



Źródło: Martin Baumann


Na zdjęciu słowacka narciarka i ambasadorka Slovakia Travel, Petra Vlhová, świętuje na podium po drugiej rundzie slalomu giganta Pucharu Świata kobiet w narciarstwie alpejskim w Sestriere, Włochy, 10 grudnia 2022 r.

Jak postrzegają nas zagraniczni turyści?

Tutaj konieczne jest podzielenie go na dwie grupy. Jesteśmy znani we wspomnianych krajach sąsiednich. Dlatego kierujemy do nich naszą kampanię „Tak blisko doświadczeń, tak blisko Ciebie”. Pomaga nam również Petra Vlhová, ambasadorka SLOVAKIA TRAVEL. Mamy jednak znaczne rezerwy w odległych zagranicach, a także w Europie Zachodniej. Pokazuje to niestety, że przez długi czas nikt nie komunikował spójnie o naszym kraju i jego dominujących cechach w dziedzinie turystyki. A teraz nadrabiamy zaległości.

Jak dokładnie?

Musimy konsekwentnie i autentycznie komunikować to, co jako kraj oferujemy w zakresie turystyki. Wiąże się to z emocjami, jakie budzi w turystach w ramach budowania słowackiej marki, nad czym pracują także nasi dyplomaci ekonomiczni. Musimy mówić o ogromnych parametrach, które mamy jako kraj, zwłaszcza w zakresie uzdrowisk, jaskiń i parków narodowych. To wszystko zadecyduje o tym, gdzie klient spędzi wakacje w miarę transformacji branży turystycznej. Niedogodność konkurencyjna w postaci wysokiego podatku VAT w segmencie gorącym, która jest dużym minusem dla ośrodków przygranicznych, musi być również trwale usunięta.

Czy dzięki wspomnianej naturze sąsiednie kraje przynajmniej nas znają?

Oczywiście jest to nasz ogromny atut. Nadal istnieje pewne poczucie, na które możemy liczyć, szczególnie w stosunku do Czech i Polski. Nawet dzisiaj ich mieszkańcy uważają nas za swój pierwszy wybór podczas podróży i na tym opieramy naszą komunikację.



Václav Mika, dyrektor państwowej agencji Slovakia Travel

Źródło: Archiwum podróży po Słowacji


Václav Mika, dyrektor państwowej agencji Slovakia Travel

Jak poprawić reputację Słowacji za granicą?

Komunikuj się, komunikuj się, komunikuj się. Na rynku musimy być obecni na co dzień poprzez standardowe kampanie w mediach, na portalach społecznościowych czy podczas wszelkiego rodzaju prezentacji, konferencji i kongresów związanych z turystyką. A to czeka nas wszystkich w przyszłym roku.

Czy nowe wymagania dotyczące pasażerów to również wyzwanie?

Turystyka jest bardzo dynamiczną dziedziną i dlatego zmienia się organicznie zgodnie z wymaganiami rynku. Obecnie mają na to wpływ np. zielone przedmioty. Jednak kluczowy parametr pozostaje aktualny, a mianowicie stosunek ceny do wydajności. Dlatego bardzo potrzebna jest praca z danymi. Na przykład Izrael nie znajduje się nawet w pierwszej dziesiątce pod względem całkowitej liczby odwiedzających. Ale jeśli spojrzeć na to, ile dni Izraelczycy spędzają średnio na Słowacji dzięki wakacjam w uzdrowiskach, plasuje ich to w pierwszej piątce. Kiedy sporządziliśmy mapę rynku izraelskiego, byliśmy zaskoczeni, że Słowacja za rozsądną cenę zakwalifikowała się do Szwajcarii. Jeśli spojrzymy na poziom cen w Izraelu, Szwajcarii i na Słowacji, to ma to sens.

Coraz więcej mówimy o zrównoważonym rozwoju. Czy tę filozofię można w ogóle zastosować w turystyce?

Znowu będę konkretny. Trzy tygodnie temu zdobyliśmy nagrodę za zrównoważony rozwój Europejskiej Komisji Turystyki (ETC) w kampanii European Summer Train of the Year. To bezpośrednia konfrontacja tego tematu w branży turystycznej, ponieważ połączyliśmy słowackie atrakcje z ekologicznym transportem i wysłaliśmy pociągi dla turystów, którymi udało nam się przewieźć prawie 50 000 osób. Dla mnie osobiście jest to dobra wiadomość także dlatego, że jesteśmy stosunkowo młodym członkiem ETC. Dzięki tej nagrodzie nie musimy się już przedstawiać, każdy już wie, gdzie leży Słowacja. A jeśli chodzi o zrównoważony rozwój turystyki, zajmujemy drugie miejsce w badaniu Eurobarometru.



Firma Slovakia Travel otrzymała nagrodę Komisji Europejskiej za zrównoważony rozwój w dziedzinie turystyki w ramach Europejskiej Kampanii Letnich Pociągów Roku

Źródło: Archiwum podróży po Słowacji


Firma Slovakia Travel otrzymała nagrodę Komisji Europejskiej za zrównoważony rozwój w dziedzinie turystyki w ramach Europejskiej Kampanii Letnich Pociągów Roku

Jak planujecie dalej rozwijać tę koncepcję?

Nasze wpływy są głównie w obszarze budowania marki dla naszego kraju. SLOVAKIA TRAVEL nie jest biurem podróży, ale narodową organizacją wspierającą i promującą turystykę. Dlatego czekamy na to działanie komunikacyjne. W tych ramach będziemy promować miejsca, które są nie tylko z popularnego punktu widzenia seksowne, ale także stwarzają warunki sprzyjające budowaniu turystyki. Podam przykład: mamy dwanaście parków narodowych, z których dwa – Połoniny i Murańska równina – nie mają typowej masowej infrastruktury. Mamy więc możliwość zabudowania go w nich tak, aby spełniał wymagania współczesności i trwałości

Czy ten obszar jest bardziej interesujący dla turystów zagranicznych czy słowackich?

Myślę, że idzie to w parze. Jeśli patrzę na przyszłe pokolenia przez mój obiektyw, to już dziś zielona edukacja jest integralną częścią edukacji. Na przykład moje dzieci są naszymi inspektorami sortowania odpadów.

Czy zatem szkolimy nowe pokolenie podróżników, dla których zrównoważony rozwój będzie ważnym parametrem?

Mamy analizy na ten temat i kiedy patrzymy na domenę internetową, zwłaszcza na media społecznościowe, temat wybrzmiewa tam bardzo mocno.

Jakie wyzwania czekają na Ciebie w przyszłości?

Skupimy się na naszych trzech podstawowych zasadach: budowaniu marki, przyciąganiu turystów i tworzeniu dobrego produktu turystycznego. Rozpoznanie Słowacji zajmie trochę czasu. Dla porównania, nawet tak znany kraj jak Szwajcaria spędził cały ostatni rok na promowaniu się jako odpowiednie miejsce na wakacje.

Wacław Mika

Od 2021 roku kieruje narodową organizacją wspierania i promocji turystyki SLOVAKIA TRAVEL. Swoje doświadczenie zdobył podczas wieloletniej pracy na czołowych stanowiskach w największych słowackich mediach, takich jak Rádio Expres, TV Markíza, RTVS i First Slovak Media Agency. Pracował również jako zewnętrzny doradca Ministra Kultury w obszarze polityki informacyjnej i medialnej. Jednocześnie jest przewodniczącym rady dyrektorów University of Performing Arts, aw 2017 roku został wyróżniony tytułem „TOP Managera Roku 2017” przez czytelników tygodnika TREND.

Morton Nicholls

„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *