Pardubicki producent sprostał prestiżowemu wyzwaniu technologicznemu ogłoszonemu wiosną przez NCIA (Agencję Komunikacji i Informacji NATO).
Celem jest znalezienie najnowocześniejszych, ale najtańszych pomysłów, technologii i rozwiązań w zakresie przetwarzania danych radarowych i sensorycznych do wykorzystania w operacjach powietrznych NATO i transporcie cywilnym.
Agencja udostępniła obecnie osiem najważniejszych innowacyjnych technologii, wśród których znajduje się system sterowania lotem ERA ERIS firmy pardubickiej.
„To innowacyjny system, który łączy dane przeglądowe z poszczególnych czujników i daje ujednolicony obraz sytuacji powietrznej i naziemnej interesującego nas obszaru. Jesteśmy przekonani, że system jest idealnym rozwiązaniem dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko w w powietrzu, ale także na powierzchniach naziemnych małych i średnich lotnisk” – powiedział dyrektor sprzedaży Ondřej Chlost.
Oprócz firmy z Pardubic do finału wyzwania dostały się innowacje technologiczne z Niemiec, Kanady, Polski i Turcji. Na przykład system wykrywania i identyfikacji dronów, ulepszone systemy radarowe czy oprogramowanie wczesnego ostrzegania.
„Byliśmy zdumieni wielkością tegorocznych darowizn” – powiedział Peter Lenk z NCIA. 5 listopada te osiem firm zaprezentuje swoje produkty szerokiemu gronu specjalistów w ramach konferencji technologii wirtualnych NITEC.
Zwycięzcę wybierze jury składające się z ekspertów agencji koalicyjnej oraz przedstawicieli Sił Powietrznych USA. Dostaje między innymi możliwość ubiegania się o ewentualny kontrakt.
Pardubicka firma ERA jest jednym z wiodących na świecie twórców i dostawców pasywnych systemów nadzoru. Urządzenia, które w odróżnieniu od klasycznego radaru niczego nie transmitują, a same monitorują sygnały elektromagnetyczne, są w stanie samodzielnie wykryć i śledzić statek powietrzny, statek czy obiekt naziemny.
W NATO ERA odniosła już sukces dzięki pasywnemu „radarowi” Vera-NG. Alliance kupił dwa zestawy w 2014 roku.
Nowy system komputerowy ERIS do zarządzania ruchem lotniczym i operacjami lotniskowymi małych i średnich portów lotniczych jest zatem opłacalną opcją dla wojskowych regionalnych portów lotniczych oraz wojskowych operacji dowodzenia i kontroli na poziomie strategicznym i taktycznym.
ERIS zbiera już międzynarodowe referencje. Działa na przykład na lotnisku w Bratysławie i został zainstalowany na Sri Lance, Ukrainie i w Suleimaniye w irackim Kurdystanie. Firma testuje go także na lotnisku Ostrawa–Mošnov.
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.