Nawet laik może zrozumieć zasadę odtwarzania stereofonicznego lub dwuwymiarowego dźwięku przestrzennego za pomocą dwóch systemów głośnikowych lub słuchawkowych, w których dźwięk z odpowiedniego kanału jest wyprowadzany do lewego głośnika lub słuchawek i prawego.
Łatwo jest również zrozumieć zasadę trójwymiarowego dźwięku przestrzennego, używając kilku odpowiednio rozmieszczonych głośników. Najczęściej stosowane konfiguracje to konfiguracja 5.1 z pięcioma głośnikami lub konfiguracja 7.1, która obejmuje dwa dodatkowe boczne kanały dźwiękowe. Dolby Atmos dodaje dodatkowe kanały dźwiękowe nad widzem lub słuchaczem, które mogą np. wiernie odtworzyć w kosmosie lecący helikopter, burzę czy deszcz.
Z pewnością zainteresuje Cię, jak działa odtwarzanie dźwięku przestrzennego w słuchawkach. Wyobraź sobie, że siedzisz w sali koncertowej lub pokoju i słuchasz dźwięku w tle filmu lub muzyki z zestawu 5.1 składającego się z dwóch przednich i dwóch tylnych zestawów głośnikowych oraz tzw. . W końcu jednak dźwięku słucha się w realnej przestrzeni, czyli z kilku odpowiednio ustawionych głośników, dwojgiem uszu. Pomimo faktu, że dźwięk ze wszystkich kierunków dociera do bębenków razem, możemy określić w rzeczywistej przestrzeni, z którego kierunku dochodzi. Ponieważ twoje uszy są oddalone od siebie o około 20 cm i umieszczone po bokach głowy, dźwięk dociera do nich asymetrycznie. Oznacza to, że jeśli źródło dźwięku znajduje się na prawo od Ciebie, jest odbierane przez prawe ucho z niewielkim wyprzedzeniem czasowym, a ponadto z nieco większym natężeniem niż ucho lewe, czyli w tzw. cień akustyczny głowy. Dzięki temu człowiek jest w stanie rozpoznać kierunek dźwięku ze stosunkowo dużą dokładnością i na podstawie wrażenia słuchowego uzyskać wyobrażenie o właściwościach przestrzeni, w której zachodzi zdarzenie dźwiękowe. Zadaniem procesora sygnału we wzmacniaczu słuchawkowym lub bezpośrednio w słuchawkach jest wygenerowanie sygnału z dźwięku wielokanałowego dla przetworników akustycznych w prawym lub lewym przedsionku lub stworzenie wrażenia przestrzeni 360 stopni z konwencjonalnego sygnał stereofoniczny.
Na rynku dostępnych jest kilka technologii i formatów audio. Apple ma technologię Spatial Audio, Creative wykorzystuje holograficzną technologię Super X-Fi, która uwzględnia kształt głowy i uszu, Sony wykorzystuje technologię Reality 360 Audio, a Yamaha wykorzystuje technologię śledzenia głowy podczas słuchania dźwięku przestrzennego. Dźwięk wielokanałowy jest tworzony albo jako rzeczywiste nagranie przy użyciu pięciu lub siedmiu odpowiednio rozmieszczonych mikrofonów (na przykład możemy nagrać akustyczny koncert zespołu muzycznego), albo, co jest znacznie częstszym przypadkiem, trójwymiarowy dźwięk przestrzenny jest miksowany przez mistrzowie dźwięku. Jednak umieszczając mikrofony i miksując dźwięk w ostateczną formę, nie mogą powiedzieć, czy będziesz go słuchać przez głośniki czy słuchawki. To komplikuje sytuację nawet podczas nagrywania dźwięku stereo. Jeśli odsłuchujesz nagranie przez głośniki, idealne rozmieszczenie pary mikrofonów to około 2-3 metry od siebie, ponieważ zazwyczaj taka jest odległość między głośnikami znajdującymi się w mieszkaniu. Do słuchania przez słuchawki najlepiej jest umieścić mikrofony w urządzeniu zwanym „sztuczną głową”, które przypomina głowę odpowiedniego manekina pod względem wielkości, kształtu i wewnętrznego przewodnictwa dźwięku przez materiał do głowy manekina. osoba. Mikrofony w otworach na uszy są imitacją głowy, przy czym zachowany jest również kształt ucha zewnętrznego. Takie rozmieszczenie mikrofonów swoją charakterystyką odbiorczą symuluje naturalne słuchanie obojgiem uszu, w tym składową przesłuchu między kanałami, spowodowaną masą głowy, głównie kości czaszki. Słuchając takiego nagrania w wysokiej jakości słuchawkach, ma się wrażenie, że jest się w środku koncertu lub w samym centrum innej sceny, dokładnie w miejscu, w którym w trakcie nagrania znajdowała się sztuczna głowa. Gdyby porównać nagranie sztucznej głowy w hełmie z nagraniem wykonanym przez parę mikrofonów stereo z odległości podstawy 2 m, różnica jest znacząca. Nawet dźwięk stereofoniczny nagrany specjalnie do słuchania na słuchawkach jest plastyczny i realistycznie rozłożony w przestrzeni. Dźwięk umieszcza słuchacza w określonym miejscu w oryginalnym polu dźwiękowym. Inżynierowie dźwięku są bardzo świadomi znaczenia dźwięku przestrzennego i podczas miksowania ścieżek audio „umieszczają” je odpowiednio w przestrzeni.
Wielowymiarowe doznania dźwiękowe są często integralną częścią gatunków filmowych, aby stworzyć odpowiednią atmosferę. Na przykład w horrorze, jeśli przerażający dźwięk dobiega z nieoczekiwanego kierunku, oznacza to, że coś jest za tobą. Dźwięk przestrzenny w słuchawkach i zestawach słuchawkowych do gier jest bardzo skuteczny i szczególnie przydatny, ponieważ daje graczom „przewagę nad konkurencją”, słysząc, z którego kierunku dochodzą strzały lub inne dźwięki. Dlatego twórcy gier zwracają szczególną uwagę na dźwięki 3D.
Słuchawki lub moduły dźwiękowe słuchawek mogą albo odtwarzać prawdziwy trójwymiarowy dźwięk przestrzenny nagrany i transmitowany w systemie pięciokanałowym lub wielokanałowym lub Dolby Atmos, albo generować dźwięk przestrzenny 360 stopni z sygnału stereo. W drugim przypadku zwykle dostępnych jest kilka profili dźwięku 3D odpowiednich do oglądania filmów, słuchania muzyki lub grania w gry lub można utworzyć profil niestandardowy. Przymiotnik spersonalizowany ma w tym przypadku dwojakie znaczenie. Albo dopasowujesz sam dźwięk, a dokładniej jego charakterystykę przestrzenną, albo do profilu dodajesz kształt głowy lub przewodu słuchowego zewnętrznego, np. robiąc zdjęcie ucha. Bardziej wyrafinowane słuchawki z dźwiękiem przestrzennym mogą wykorzystywać żyroskop i akcelerometr do śledzenia obrotu głowy i odpowiedniego dostosowywania dźwięku, dzięki czemu masz takie samo wrażenie, jak podczas obracania głowy w sali koncertowej lub w domu. odtwarzanie przestrzenne z zestawów głośnikowych, gdy dźwięki dochodzą z określonych kierunków lub nawet z miejsc w przestrzeni, a nie ze słuchawek.
Jednak odtwarzanie wielowymiarowego dźwięku przestrzennego przez słuchawki nie zawsze jest korzystne. Jest to szczególnie prawdziwe podczas słuchania muzyki nagranej i zmiksowanej w klasycznym stereo. Wzbogacenie dźwięku o trzeci wymiar sprawia, że można poczuć się jak na scenie wśród wykonawców określonych gatunków muzycznych. W przypadku utworów, które dobrze znasz, odtworzenie może wydawać Ci się dziwne, ponieważ przyzwyczaiłeś się już do ich aranżacji dźwiękowej, słuchając ich przez zwykłe głośniki lub słuchawki. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku filmów i gier, gdzie efekty przestrzenne są prawie zawsze istotną zaletą.
ŹRÓDŁO ZDJĘCIA: MIGAWKA
PHILIPS TAG5106BK/00
Zestaw słuchawkowy do gier z odłączanym mikrofonem ma atrakcyjny wygląd z kanciastymi liniami, eleganckimi ściętymi rogami i kolorowym podświetleniem. Słuchawki można podłączyć kablem ze złączami jack 3,5 mm i bezprzewodowo przez Bluetooth lub połączenie radiowe o zerowym opóźnieniu. Przetworniki akustyczne o średnicy 50 mm mają zrównoważony dźwięk w całym zakresie od 20 Hz do 20 kHz, dzięki czemu można używać słuchawek również do słuchania muzyki. Technologia DTS Headphone:X 2 zapewnia również rozległe wrażenia dzięki wirtualnemu 7.1-kanałowemu dźwiękowi przestrzennemu. Możesz zidentyfikować nawet ciche dźwięki, takie jak chodzenie, gdy ktoś zakrada się do ciebie w grze.
• Cena: 99 euro
JBL Quantum 360
Ten wygodny bezprzewodowy zestaw słuchawkowy z wysokiej jakości odłączanym mikrofonem jest dostępny w wersjach Xbox i PlayStation, które są kompatybilne z komputerami PC i Mac. Umożliwia połączenie przez Bluetooth lub za pomocą klucza radiowego USB. Połączenie radiowe ma zerowe opóźnienia, co zwiększa konkurencyjność gracza. Przetworniki akustyczne o średnicy 40 mm to gwarancja wysokiej jakości dźwięku. Technologia dźwięku JBL Quantum SOUND Signature 3D ułatwia orientację w scenie gry za pomocą dźwięku. Żywotność baterii wynosi 22 godziny.
• Cena: 129,90 €
DELL ALIENWARE AW920H
Elegancki zestaw słuchawkowy do gier z wysokiej jakości odtwarzaniem i wirtualnym dźwiękiem przestrzennym Dolby Atmos pozwala graczowi reagować nawet na cele, które wciąż znajdują się poza polem widzenia ekranu. Możesz cieszyć się doskonałym dźwiękiem nie tylko podczas słuchania muzyki, ale także najcichszych dźwięków w grach lub filmach. Technologia aktywnej redukcji szumów ANC wykorzystująca cztery mikrofony skutecznie tłumi hałas otoczenia i pozwala w pełni zanurzyć się w grze.
• Cena: 169,99 €
„Całkowity ekspert w dziedzinie muzyki. Badacz Twittera. Miłośnik popkultury. Fanatyk telewizji przez całe życie”.