7 października 2022 (Webnoviny.sk) – W czwartek 6 października prezydent RS Zuzana Čaputová spotkała się na Malcie z pozostałymi 11 prezydentami krajów UE zrzeszonych w Grupie Arraiolos. Według jego rzecznika Martina Strižineca wspólne negocjacje dotyczyły głównie aktualnej sytuacji bezpieczeństwa w Europie i rozwiązania kryzysu energetycznego.
Wspólna europejska odpowiedź
Według Čaputovej wszyscy stoimy przed tymi samymi wyzwaniami, a mianowicie wysokimi cenami energii, arbitralnym ograniczaniem dostaw gazu do Europy przez Moskwę oraz trwającą rosyjską wojną na Ukrainie.
„Dlatego skorzystałem z dzisiejszego dnia, aby porozmawiać z prezydentami Grecji, Portugalii, Włoch i Polski o pogłębieniu współpracy w dziedzinie energetyki i badaniu wspólnej europejskiej odpowiedzi na obecny kryzys energetyczny. Kraje te są ważnymi graczami w transporcie gazu ziemnego do Europy, co może również wzmocnić nasze własne bezpieczeństwo energetyczne”. oświadczyła prezydent na uboczu swojej wizyty na Malcie.
Opcja, której należy unikać
Przewodniczący powiedział też, że nie wolno nam zapominać, że kryzys energetyczny przypomina nam o naszej nadmiernej zależności od paliw kopalnych, które należy ograniczyć i zastąpić energią odnawialną. Szefowie państw w Valletcie mówili również o wzroście nielegalnej imigracji, z którym boryka się obecnie kilka krajów europejskich.
Prezydent jest przekonany, że ograniczenie swobody przemieszczania się naszych obywateli w strefie Schengen jest ostatnią opcją i musimy tego unikać.
„Dlatego staramy się pomagać innym krajom, takim jak Węgry w ochronie granic zewnętrznych czy Grecji, którym pomagamy w zapewnieniu opieki zdrowotnej w ośrodkach dla uchodźców”, Dodał Caputova.
Presja na Rosję musi być kontynuowana
W kontekście wojny na Ukrainie prezydenci dyskutowali o konieczności kontynuowania wspólnych nacisków na Rosję, w tym porozumienia w sprawie kolejnego pakietu sankcji, który został dziś zatwierdzony przez Unię Europejską.
Według prezydenta nie możemy pozwolić, aby jakiś kraj arbitralnie zajął część innego kraju, gdyż neguje to zasady, na których opiera się nasze własne bezpieczeństwo i państwowość.
„W Valletcie zgromadziło się 12 głów państw. Prezydent spotkał się z prezydentami Niemiec, Włoch, Portugalii, Irlandii, Grecji, Polski, Estonii, Łotwy, Słowenii, Malty i Węgier. Grupa Arraiolos jest forum politycznym prezydentów państw członkowskich UE. Jej nazwa pochodzi od portugalskiego miasta Arraiolos, gdzie pierwsze spotkanie odbyło się w 2003 r. Republika była reprezentowana na tym spotkaniu po raz pierwszy”. dodał rzecznik prezydenta Strižinec.
Samochód na energię słoneczną, który będzie jeździł za darmo, wkrótce stanie się rzeczywistością – mówi Lightyear
Holenderski startup Lightyear kilka miesięcy temu zaprezentował swój samochód elektryczny Lightyear 0, którego produkcja powinna ruszyć w listopadzie. „Po sześciu latach badań, rozwoju, projektowania, inżynierii, prototypowania i testowania, ten światowej klasy samochód na energię słoneczną wejdzie do produkcji tej jesieni” – powiedział Dezeen.com Emanuele Cornagliotti z Lightyear.
Solarny samochód elektryczny przyszłości
Według Cornagliottiego zintegrowane panele słoneczne mogą pomóc samochodom elektrycznym w konkurowaniu z ich odpowiednikami z paliw kopalnych. Dzięki temu auta te będą mniej zależne od ładowania i będą miały większy zasięg.
„Sądzę, że w przyszłości większość pojazdów elektrycznych będzie miała dach słoneczny”, mówi główny inżynier holenderskiej firmy. „To temat, nad którym pracują wszyscy najwięksi producenci samochodów” – dodaje.
Lightyear 0 jest wyjątkowy pod wieloma względami. Oprócz akumulatora o mocy wystarczającej do pokonania 560 km na autostradzie z prędkością 110 km/h, ma panele słoneczne pokrywające dach, maskę i bagażnik, aby ładować się podczas jazdy. Producenci szacują, że w słoneczne dni ogniwa słoneczne o powierzchni 5 metrów kwadratowych mogą zapewnić nawet 70 kilometrów zasięgu.
Co więcej, holenderska firma twierdzi, że opracowała najbardziej wydajny elektryczny układ napędowy na świecie i że te dane dotyczące zasięgu odnoszą się do akumulatora o pojemności zaledwie 60 kWh.
Pojazdy zasilane energią słoneczną mogłyby jeździć „w zasadzie za darmo”.
Lightyear twierdzi również, że przeciętny kierowca mieszkający w słonecznym klimacie, takim jak Hiszpania czy Portugalia i przejeżdżający 35 kilometrów dziennie, może korzystać z pojazdu przez 7 miesięcy bez konieczności ładowania go w publicznym lub domowym gniazdku. W chłodniejszych krajach, takich jak Holandia, mógł jeździć za darmo przez 2 miesiące.
Cornagliotti mówi, że takie samochody będą „normalne w ciągu 20 lat”, kiedy masowa produkcja wzrośnie, a ceny spadną.
Obecnie ich zasięg można zwiększyć nawet o 50%, jeśli następna generacja ultrawydajnych tandemowych ogniw słonecznych, które wykorzystują warstwy perowskitu do lepszego pochłaniania światła słonecznego, spełni oczekiwania.
Polecamy:
Pogoda za 10 dzien
Źródło WebNoviny.sk © SITA Wszelkie prawa zastrzeżone
„Subtelnie czarujący fan mediów społecznościowych. Introwertyk. Skłonny do napadów apatii. Przyjazny rozwiązywacz problemów. Nieuleczalny wichrzyciel”.