Polska rozwiązuje problem jazdy pod wpływem alkoholu: pijanemu kierowcy zostanie skonfiskowany samochód, nawet jeśli nie spowodował on wypadku, lub zapłaci grzywnę równą cenie samochodu

Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy, która jest postrzegana jako gruntowna reforma prawa karnego. Do najważniejszych zmian dla kierowców należy wprowadzenie konfiskaty samochodów i surowszych kar dla nietrzeźwych kierowców.

Przeczytaj także:


Polska: Konfiskata aut od pijanych kierowców od 0,5 tys

1,5 tys. to próg, od którego zatrzymanie samochodu staje się w Polsce regularnym narzędziem karania za jazdę pod wpływem alkoholu, nawet jeśli taki kierowca nie spowoduje wypadku. A każdemu, kto spowoduje wypadek przy stężeniu 0,5 lub więcej alkoholu na milion, zostanie automatycznie skonfiskowany samochód.

W przypadku ponownego popełnienia wykroczenia, tj. ponownego kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu, pojazd zostanie skonfiskowany, gdy tylko zostanie zmierzona wartość 0,5 promila.

W takich przypadkach policja dokona tymczasowego zajęcia pojazdu na 7 dni, następnie prokurator zabezpieczy samochód, a sąd zarządzi konfiskatę samochodu. W wyjątkowych przypadkach sąd może uchylić nakaz konfiskaty, jeżeli przemawiają za tym szczególne okoliczności.

Przeczytaj także:


Jazda pod wpływem alkoholu - raport AMŠ

Prowadź cudzy samochód i konfiskuj samochód

A co jeśli samochód pijanego kierowcy nie jest jego jedyną własnością? Jeżeli korzysta z pojazdu np. na podstawie umowy leasingu lub umowy o pracę, sąd orzeka konfiskatę wartości pojazdu.

Wtedy polskie władze będą mogły zastosować tradycyjne procedury, takie jak zajęcie mienia w odpowiedniej wartości. Musi to być cena pojazdu przed wypadkiem, czyli wartość niezmniejszona z powodu uszkodzenia. Wartość samochodu zostanie oszacowana na podstawie średniej wartości rynkowej pojazdu lub może zostać zastosowana wycena indywidualna.

Surowsze kary dla pijanych kierowców

Polska uzasadniła surowsze kary dla pijanych kierowców statystykami, które pokazują 684 wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców w ciągu zaledwie jednego semestru. Zginęło 68 osób, a 841 zostało rannych. Obecnie za wielokrotne kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości jako karę alternatywną może zostać wymierzona grzywna lub ograniczenie wolności. Po wejściu w życie nowelizacji na pijanego kierowcę grozi kara pozbawienia wolności.

Obecnie w Polsce wprowadzono karę pozbawienia wolności od 2 do 12 lat za spowodowanie ciężkiego wypadku w stanie nietrzeźwości. Po wejściu w życie nowych przepisów grozi kara co najmniej 3 lat za ciężki uszczerbek na zdrowiu i co najmniej 5 lat za spowodowanie śmierci. Za spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu lub śmierci pijanemu kierowcy grozi do 16 lat więzienia.

Żadnych więcej wymówek

Polacy rozwiązali też częsty problem związany z odpowiedzialnością za wykrycie alkoholu w wydychanym powietrzu lub we krwi. Kierowcy, którzy chcieli uniknąć odpowiedzialności karnej, często twierdzili, że pili po wypadku tylko dlatego, że byli zdenerwowani. Jednak zgodnie z nowymi przepisami tych kierowców spotkają takie same kary, jak gdyby przed jazdą spożyli alkohol.

Nowe polskie przepisy dotyczące konfiskaty samochodów wejdą w życie rok po ogłoszeniu ustawy, czyli w grudniu 2023 r.

Warto byłoby rozważyć, czy podobna zmiana mogłaby zostać wprowadzona również na Słowacji. W minionym okresie cały kraj żył informacjami o tragicznych wypadkach spowodowanych przez kierowców pod wpływem alkoholu. Praktyka pokazuje nam, że głośne przypadki to tylko wierzchołek ogromnej góry lodowej, ogólnie tolerowany i wspierany przez społeczeństwo alkoholizm oraz codzienne spożywanie alkoholu jeszcze przed prowadzeniem pojazdu. Jednak wbrew obyczajom kulturowym prawnie niedopuszczalne jest, aby osoba kierująca pojazdem mechanicznym była pod wpływem alkoholu.

Oryginalny post z 6.12.2022 został zaktualizowany i uzupełniony 8.12.2022

Joy Perry

„Amatorski ewangelista popkultury. Gracz. Student przyjazny hipsterom. Adwokat kawy. Znawca Twittera. Odkrywca totalny”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *