Państwo poszukuje firm zainteresowanych udziałem w powojennej odbudowie Ukrainy. Jak informuje Słowacka Agencja Rozwoju Inwestycji i Handlu (SARIO), na stronie internetowej Urzędu Rządu Republiki Słowackiej znajduje się kartkówka.
Powojenna odbudowa
Jego celem jest poznanie zainteresowania słowackich przedsiębiorstw, instytucji administracji publicznej i organizacji pozarządowych działaniem na rynku ukraińskim, odpowiednio w realizacji działań rozwojowych, które mogłyby przyczynić się do odbudowy powojennej Ukrainy.
„Dane posłużą nam do opracowania bazy danych projektów biznesowych i rozwojowych podmiotów słowackich, a następnie do opracowania projektu planu zaangażowania Słowacji w powojenną odbudowę Ukrainy”. jest to wskazane we wstępie do kwestionariusza.
Firmy i organizacje muszą podać podstawowe informacje o sobie, takie jak adres, ale także cel działalności, produkt lub usługę, którą mogą dostarczyć na Ukrainę lub dostarczyć, lub wcześniejsze doświadczenia z działalnością na Ukrainie i współpracą z ukraińskimi partnerami.
Odrodzenie Ukrainy przyniesie również spore możliwości w dziedzinie transportu
Powojenna odbudowa Ukrainy z punktu widzenia transportu może być interesująca dla takich krajów jak Czechy i Słowacja. Tak stwierdził w rozmowie z TASR czeski minister transportu Martin Kupka przy okazji prezentacji priorytetów czeskiej prezydencji w Radzie UE.
Minister podkreślił, że jednym z głównych priorytetów Pragi będzie rewizja sieci TEN-T i budowa nowych połączeń, w szczególności sieci kolei dużych prędkości, która jest słabo rozwinięta w krajach Europy Środkowej.
źródło: SITA/AP Photo/Emilio Morenatti
Dodał, że dla Czech ważne jest dokończenie budowy szybkiego połączenia kolejowego między Berlinem, Pragą, Brnem i Wiedniem, które wraz z połączeniem do Bratysławy i Budapesztu będzie miało istotną zaletę.
„W związku z dalszą rozbudową sieci TEN-T dalej na wschód, a szczególnie w kierunku Ukrainy, chcemy tam rozpocząć debatę na temat ujednolicenia rozstawu linii kolejowej” – dodał. powiedział Kupka.
Według niego jedną z największych przeszkód w pierwszych miesiącach rosyjskiej agresji na Ukrainę była inna szerokość torów kolejowych, co komplikowało transport uchodźców i dostawę broni.
Dodał, że ukraiński minister transportu Ołeksandr Kubrakow, z którym już rozmawiał na ten temat, przyznał, że ujednolicenie torów linii kolejowej oznaczałoby znaczną pomoc w ramach planowanej odbudowy powojennej.
Szansa dla słowackich przedsiębiorców
„Jednocześnie byłaby to szansa dla podmiotów gospodarczych ze Słowacji, Czech, Polski i całej Unii”, zapisał
Ukraina ma ponad 23 000 km linii kolejowych i jest nie do pomyślenia, że wszystkie zostaną zmienione na format obowiązujący w UE. Jednak, jak zauważył Kupka, dążenie do rozszerzenia jednolitego typu linii kolejowych do Lwowa i docelowo do Kijowa.
„To znacznie uprościłoby transport pomocy i wszystkich niezbędnych materiałów do powojennej pomocy. Każdego dnia duża ilość rudy żelaza i innych materiałów jest transportowana przez samą Słowację do Czech i z innych krajów Unii”. podkreślać.
Korytarze Solidarności
Docenił, że w tym okresie Słowacja, Czechy i Polska są zaangażowane w szerszą grupę krajów, które ratują ukraińskie zboże przed kradzieżą przez rosyjskich agresorów i pomagają sprowadzać je do portów europejskich, a za ich pośrednictwem na rynki światowe.
„To jest aktualny temat, którym się zajmujemy. Zapewnienie korytarzy solidarności, które pozwolą na transport zboża. Pokazuje całą serię wąskich gardeł w ruchu, które trzeba będzie w przyszłości usunąć, oraz rozbudowę sieci TEN-T w ramach sami obecni członkowie UE powinni wnieść do tego znaczący wkład”. wyjaśnił.
Kupka wyjaśnił, że rozwój transportu w UE dotyczy transportu drogowego, rzecznego i lotniczego, ale wsparcie dla tego sektora jest wyraźnie ukierunkowane na transport bezemisyjny.
Dlatego też połączenia kolejowe mają jasną perspektywę. Ponadto w Europie Środkowo-Wschodniej nadal brakuje wysokiej jakości połączeń kolejowych. Wysokiej jakości sieć transportowa jest ważna dla zarządzania każdą sytuacją kryzysową w Europie.
źródło: Unsplash/Paz Arando
Dlatego jednym z głównych priorytetów czeskiej prezydencji jest wzmocnienie europejskiej infrastruktury transportowej. Wyjaśnił, że finansowanie zostanie zapewnione za pośrednictwem instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), ale możliwość uzyskania nowych środków finansowych pojawia się również w ramach krajowych planów naprawy i odporności, na przykład na elektryfikację kolei.
Źródła: SarioSITA, TASR
„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.