Państwo musi w większym stopniu wspierać eksport do krajów spoza UE



Import i eksport towarów


©Pixabay
Import i eksport towarów

Związek stale negocjuje z ministrami wizyty biznesowe. Jako obszary zainteresowania eksportowego postrzega głównie Azję Południowo-Wschodnią, Amerykę Południową i Północną czy Afrykę. SP powiedział to dzisiaj w komunikacie prasowym.

Według SP ekspansja eksportu do krajów spoza UE jest ważna dla konkurencyjności i długoterminowego dobrobytu Republiki Czeskiej. SP zorganizowało w ubiegłym roku pięć misji biznesowych, w tym roku chce tę liczbę przekroczyć. Na początku roku poleciał z przedstawicielami biznesu do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, aw maju eksporterzy oraz stowarzyszenie i minister środowiska Anna Hubáčková (z KDU-ČSL) odwiedzą Egipt i Izrael. Na czerwiec planowana jest misja do Stanów Zjednoczonych z przewodniczącym Senatu Milošem Vystrčilem (ODS).

SP chciałaby pójść dalej z eksporterami na przykład do RPA, Angoli i Ghany. Według Lukáša Martina, dyrektora sekcji stosunków międzynarodowych PS, kolejna podróż powinna prowadzić do Chile z Paragwajem, Urugwajem i Brazylią. „Chcielibyśmy też odbyć przełożoną misję gospodarczą do Wietnamu w ramach wizyty państwowej premiera Czech” – powiedział Martin.

Według PS jednym z głównych problemów czeskiej gospodarki jest outsourcingowy charakter czeskiej produkcji. Wiceprezes stowarzyszenia Radek Špicar jest przekonany, że krajowe firmy powinny eksportować na cały świat gotowe produkty i usługi pod własną marką o wysokiej wartości dodanej. Nie spowoduje uzależnienia od jednego terytorium.

„Czeskie firmy, które w przeszłości handlowały z Rosją, Białorusią i Ukrainą, znalazły się w szczególnej sytuacji. Zainwestowały czas i pieniądze w nawiązanie relacji biznesowych na lokalnych rynkach. Czeskie państwo powinno teraz spróbować pomóc tym firmom w znalezieniu alternatywnych rynków, czy to m.in. innych krajów w przestrzeni postsowieckiej, czy w innych regionach” – powiedział.Państwowa agencja CzechTrade udziela porad kryzysowych firmom eksportującym na te rynki.

Według Špicara czeskie firmy dobrze sobie radzą na przykład w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Turcji, Japonii, Meksyku i Izraelu.

SP organizuje wycieczki firmowe od 1993 roku i mocno ucierpiała w wyniku pandemii koronawirusa, która wstrzymała je na półtora roku. Do tej pory SP zrealizowało około 200 zleceń w ponad 100 krajach na całym świecie, pomagając nawiązać zagraniczne kontakty biznesowe dla około 4700 firm.

Według danych Czeskiego Urzędu Statystycznego czeskie firmy wyeksportowały w ubiegłym roku towary o wartości 3,9 bln koron, rok wcześniej eksport wyniósł 3,5 bln koron. Według danych Ministerstwa Przemysłu i Handlu w ubiegłym roku głównym partnerem eksportowym Czech były Niemcy, a następnie Słowacja i Polska.

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *