Państwo boi się obniżać ceny benzyny i oleju napędowego, ma ku temu powody. State Oil może również szybko obniżyć ceny

Cena produkcji oleju napędowego i benzyny zależy od wielu czynników. Nie bez znaczenia jest również państwo, które wymaga od kierowców płacenia podatku VAT. Olej napędowy kosztuje 9,95 CZK za litr przy takiej samej ilości benzyny zapłacimy dodatkowo 12,84 korony. Ceny paliw nadal zwiększają marże obsługi stacji benzynowychktóre są tradycyjnie wyższe w oleju napędowym. Według ministra finansów Zdenka Stanjury wszystko w tym zakresie jest w porządku. „Nasza analiza nie wykazała żadnych nieproporcjonalnych marż ani kartelu” powiedział w komunikacie prasowym z 22 marca.

Jednak np. drugi co do wielkości operator stacji benzynowych w Czechach, węgierska firma MOL, odnotowała w marcu ok. ok. krotny wzrost marży. Zwrócił na to uwagę Lukáš Kovanda. „MOL zarabia pieniądze, rafinując rosyjską ropę z Uralu, która skończyła się z powodu zachodnich sankcji ze zniżką kilkudziesięciu dolarów i beczka, „ napisał ekonomista na koncie na Twitterze.

Od czego zależy cena paliwa

  • cena ropy naftowej
  • cena produktu rafineryjnego (benzyna lub olej napędowy)
  • podatek od wartości dodanej
  • akcyza
  • hurtowe ceny paliw (w oparciu o sytuację na światowym rynku cenowym)
  • cena detaliczna paliwa (marże handlowe)
  • konkurencja między stacjami benzynowymi
W czasie, gdy ceny paliw w Czechach „podskoczyły” powyżej 50 koron, w Polsce cieniutki około 40 koron za litr (dziś płacimy mniej więcej tyle samo naszym północnym sąsiadom). Polacy obniżyli akcyzę z dwudziestu trzech do ośmiu procent. Na Węgrzech rząd Orbána osiągnął budzący wątpliwości pułap cenowy. Kierowcy zapłacą nie więcej niż 480 forintów (około 33 koron) za litr naturalnego 95 i oleju napędowego. Jednak to, co widzieliśmy, może się zdarzyć – niektóre stacje benzynowe po prostu nie zgłaszają się w czasie, gdy ceny ropy rosną i wolą zamykać swoje pompy.

Ceny na Węgrzech iw Polsce

Jan Železník, ekonomista i analityk Zlaté rezervy, zwraca uwagę Čtidoma.cz, że Węgry i Polska utrzymują ceny na znacznie niższych poziomach. „Podczas gdy grupa twierdzi, że wzrost cen ropy naftowej i hurtowych cen paliw w Rotterdamie wynika z tymczasowego wzrostu marż w rafineriach i dystrybutorach paliw, drugi celowo oskarża samych opiekunów o wykorzystywanie sytuacji. W każdym razie nie ma tu konsensusu i żadna ze stron nie ma solidnych argumentów. Uderzające jest oczywiście porównanie kształtowania się cen w Polsce i na Węgrzech w porównaniu z Czechami i Słowacją.

„Konkurencja jest tak duża, jak obecne różnice cen oleju napędowego i benzyny i każdy może się zorientować, co każda firma o nas myśli. Podczas gdy benzyna zaczyna się o 41,90 w Brnie, a kończy o 47,90 na autostradzie, ty spotykamy się również z cenami około 50 koron”, mówi Železník. „zebrać” i obniżyć ceny, to „rozwiąże” walkę cenową.

I znów jesteśmy w stanie EURO OIL. Zniżka?

W związku z tym państwowe przedsiębiorstwo Euro Oil, ew. Čepro as z jedynym udziałowcem, którym jest Ministerstwo Finansów Republiki Czeskiej. Wydawałoby się zatem logiczne, że jeśli państwo naprawdę chce pomóc obywatelom, to nakazuje zmniejszenie sieci stacji benzynowych o dwie, trzy lub pięć koron. Ale tak się nie stało. „Polityka cenowa jest czysta pytania dotyczące zarządzania Čepro as i ich decyzje biznesowe”, Na naszej stronie powiedziała rzecznik prasowy wspomnianego resortu Anna Vasko i dlatego nie jest zadaniem Ministerstwa Finansów komentowanie poszczególnych działań kierownictwa.

„Ministerstwo Finansów nie ma wpływu na wycenę stacji paliw EuroOil, ponieważ stanowiłoby to interwencję w zarządzanie sprzedażą Čepro. Jednocześnie próba regulowania w ten sposób cen na stacjach benzynowych nie powinna bardzo ograniczony wpływ, bo liczba stacji EuroOil to ponad 200, czyli tylko ok. 7% rynku. Ponadto są to głównie mniejsze stacje benzynowe i generalnie poza głównymi szlakami komunikacyjnymi. » dodał Vasco.

Państwo ma narzędzia, ale nie chce ich używać

Železník zgadza się również, że nie jest to rozwiązanie, bo de facto tylko jeden podmiot gospodarczy zyskałby przewagę konkurencyjną nad innymi. Dodaje jednak bez tchu, że państwo ma inne, skuteczniejsze narzędzia do obniżania kosztów paliwa. „Po prostu przyszło nam wtedy do głowy obniżenie akcyzy, który wynosi 26,75% dla benzyny i 19,90% dla oleju napędowego lub VAT, który wynosi 21% dla obu. Tam państwo zrezygnuje z części swojego podatku na dużą skalę, a to w żaden sposób nie zaszkodzi rynkowi. »

Jednak zdaniem Ministerstwa Finansów nie przyniosłoby to znacznych oszczędności, ponieważ minimalne stawki podatku od paliw są ustalane w UE. „Obecnie stawki akcyzy na olej napędowy można obniżyć o około 1,5 CZK za litr. Jest to jednak tylko pod warunkiem, że obniżka podatku akcyzowego zostanie w pełni przeniesiona na klienta końcowego i że marże dystrybutorów paliw nie zostaną zwiększone”. wyjaśnia Anna Vasko.

Według niej, z doświadczeń Ministerstwa Finansów wynika, że ​​w przeszłości obniżenie stawki podatku (czy to akcyzy, czy VAT) nie miało istotnego wpływu na ostateczne ceny paliw i, zwłaszcza w krótkim okresie, pozostawało bardziej na poziomie marże detalistów. „Ponadto obniżka ceny oleju napędowego o około 1,5 CZK za litr kosztowałaby budżet państwa” około 9,5 miliarda rocznie. Wydatki te muszą zatem być dokładnie rozważone w ramach możliwości budżetów publicznych, których stopniowa konsolidacja pozostaje jednym z priorytetów Ministerstwa Finansów i całego rządu,– dodał rzecznik Ministerstwa Finansów.

Sygnały rządowe nie są dobre

Faktem jest, że wśród ekonomistów nie ma zgody co do tego, czy powyższe działania będą korzystne dla obecnej sytuacji. Ale sygnały, które państwo wysyła do swoich obywateli, nie są dwa razy bardziej przychylne. Nie widzi wyimaginowanego światła na końcu tunelu, nie ma pewności, że będzie lepiej.

„Po prostu przyszło nam wtedy do głowy zwykły obywatel, który w końcu płaci za wszystko z Twojej kieszeni w postaci rosnących cen surowców. Przewoźnicy nie zaczęli jeszcze w pełni przewidywać podwyżki cen na transport, więc po wakacjach na półkach czeka na nas wiele niespodzianek – dodał. gospodarstwo dla Čtidoma.cz Železník.

LUB TERAZ: Innowacja za 100 milionów nie zdała rządu Violi. Czy jedwabny tost Babiša będzie smakował nawet bez dotacji?

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *