Po skazaniu prezydenta ponownie złożono w parlamencie poprawkę, która zdaniem Ministerstwa Transportu powinna przyspieszyć budowę autostrad i dróg ekspresowych na Słowacji. Gdyby jednak został zatwierdzony w obecnej formie, mógłby zagrozić realizacji jednej z reform planu naprawy, a tym samym zagrozić wykorzystaniu części funduszy, sekcja planu naprawy w Urzędzie Rządu Republiki Słowackiej ostrzega w oświadczeniu opublikowanym na portalu społecznościowym. Sekcja ta pełni funkcję Krajowego Urzędu ds. Wdrażania i Koordynacji (NIKA) oraz koordynuje wdrażanie planu naprawy na Słowacji.
Zagrożenie funduszy
Przypomniała, że nowelizacja zawiera listę wybranych autostrad i dróg ekspresowych, co pozwoli odłożyć studium wykonalności na późniejszy etap przygotowania projektu. Zdaniem NIKA ograniczy to możliwości znalezienia skutecznych alternatyw wdrożeniowych.
„Ewentualne zatwierdzenie nowelizacji może zagrozić pomyślnej realizacji reformy 3 komponentu 18 planu naprawy, której celem jest zwiększenie efektywności inwestycji publicznych. Słowacja zobowiązuje się w ramach tej reformy m.in. proces jest ustandaryzowany dla wszystkich projektów, które będą oceniane centralnie i to już na wstępnym etapie” – wyjaśnia NIKA.
Jej zdaniem nowelizacja narusza dwie zasady tego zobowiązania. Jest to zasada wystandaryzowanej oceny dla wszystkich projektów, ponieważ tworzy specjalny system oceny dla wybranych projektów wymienionych w aneksie. Jednocześnie obowiązuje zasada oceny „już na wstępnym etapie”, gdyż dla wybranych projektów znosi obowiązek przygotowania i publikacji studium wykonalności przed uzyskaniem dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy, a także przed rozpoczęciem eksploatacji nieruchomości – ugoda sądowa. Czyli w fazie, w której można jeszcze zasadniczo zracjonalizować misję i zoptymalizować koszty i korzyści projektu – zaznaczyła NIKA.
„Jeżeli nowelizacja zostanie przyjęta w przedstawionym brzmieniu, Słowacja prędzej czy później będzie musiała dostosować prawo do tekstu reformy. W przeciwnym razie istniałoby ryzyko utraty części środków z planu naprawczego” – dodano. sekcji planu w swojej opinii.
Zmiana ustawy odrzucona
Prezydent Zuzana Čaputová zawetowała nowelizację ustawy o jednorazowych nadzwyczajnych środkach w przygotowaniu niektórych budowli autostrad i dróg dla pojazdów silnikowych. Jednocześnie wyraziła zastrzeżenia co do ograniczenia możliwości komentowania niektórych odcinków autostrad przez jednostkę Value for Money (ÚHP) Ministerstwa Finansów. Ministerstwo Transportu i zwolennicy z szeregów posłów bronią nowelizacji, według nich doprowadzi ona do przyspieszenia budowy autostrad i nie ograniczy w znaczący sposób uprawnień ÚHP.
„Jestem ministrem transportu, wszyscy pytacie mnie, jak chcę przyspieszyć budowę autostrad i dróg ekspresowych. Przedstawię ustawę, z dumą się pod nią podpisuję, jest przygotowywana przez ekspertów z Ministerstwa Transportu. Absolutnie odrzuca oskarżenia o marnotrawstwo. Wręcz przeciwnie, nie opłaca się czekać” – na weto Prezydenta zareagował minister transportu mianowany tymczasowo Andrej Doležal. Oczekuje, że posłowie złamią weto. W marcu za nowelizacją głosowało 137 członków Rady Narodowej Republiki Słowackiej. Do złamania weta potrzeba co najmniej 76 głosów.
nie zaniedbuj
Dvorový: Dajmy Rázsochej szansę na dobrą budowę. Nie za żadną cenę z planu naprawczego
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.