Na czym się skupić, szukając partnera wdrożeniowego ERP?

Wdrożenie systemu ERP to niezwykle ważny krok w kierunku większej efektywności, ale jednocześnie dla wielu firm jest to duży strach. Co diametralnie zwiększy Twoje szanse na szybkie i skuteczne wdrożenie? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze partnera wykonawczego? A dlaczego wolisz długoterminową współpracę? O tym wszystkim przeczytacie w naszym artykule.



Nie jest tajemnicą, że konfiguracja systemu ERP to bardzo wymagający i złożony proces. Z tego powodu organizacje dość często napotykają problemy na kilku poziomach. Według analityków Gartnera, wdrożenia ERP zawodzą i nie spełniają celów nawet w 75% przypadków.

Główne problemy to zwykle:

• brak doświadczenia pracowników wewnętrznych,
• brak opanowania metodologii projektu,
• niewystarczające wsparcie ze strony najwyższego kierownictwa,
• niewystarczająca komunikacja i zarządzanie,
• brak przepustowości i źle zdefiniowany rozkład jazdy,
• Niewystarczająca znajomość określonych narzędzi i procedur informatycznych.

Dlatego znaczna część firm ostatecznie decyduje się na współpracę z partnerem wdrożeniowym, który zminimalizuje ryzyko niepowodzenia. Co więcej, trend ten jest preferowany również przez dominujących graczy na rynku systemów ERP.

Ogólnie rzecz biorąc, zdecydowana większość globalnych wdrożeń systemów ERP jest dostarczana przez partnerów. Jest to sprawdzony model, który daje producentowi systemu ERP elastyczność skupienia się na rozwoju produktu, podczas gdy partnerzy wdrożeniowi rozwijają umiejętności swoich zespołów doradczych i wnoszą dodatkową wartość dla klienta swoimi usługami.

W praktyce oznacza to, że odpowiednio dobrany partner wdrożeniowy zaoszczędzi Ci wielu kłopotów, a ponadto uwolni prawdziwy potencjał wybranej platformy ERP. Nieprzypadkowo mówi się często, że oprogramowanie jest tak dobre, jak jego partner wdrożeniowy.

Udowodniona wiedza techniczna i znajomość branży

Na początku warto sprawdzić historię partnerów wdrażających, których rozważasz. Jeśli są na rynku od niedawna, prawdopodobnie nie mają jeszcze tylu udanych wdrożeń. Na życzenie eksperci z długą historią chętnie pokażą:

• studium przypadku,
• referencje,
• certyfikaty,
• cena.

Na podstawie tych informacji możesz już teraz znacznie lepiej zorientować się w znajomości lokalnego (lub międzynarodowego) środowiska, poziomu znajomości swojej branży, poziomu partnerstwa z dostawcą ERP oraz wiedzy technicznej.

Jak łatwo się domyślić, wdrożenie systemu ERP w małej firmie będzie (znacząco) różniło się pod wieloma względami od dużego, międzynarodowego projektu. Dlatego wybierz partnera do współpracy, który ma już niezbędne doświadczenie.

Potencjał rozwojowy na przyszłość

Każdy system ERP posiada różne standardowe scenariusze dla różnych modeli biznesowych i procesów, które można wdrożyć do obsługi różnych rodzajów produkcji. Jednocześnie żadne rozwiązanie ERP nie istnieje w firmie w izolacji, ale jest zawsze zintegrowane z ogólną architekturą aplikacji. Z tego powodu upewnij się, że dostawca ma doświadczenie w Twoim typie działalności i integracji z nowymi, istniejącymi lub przyszłymi systemami.

Następnie daj plusy firmom, które dodatkowo wykorzystują narzędzia i metodologię określoną bezpośrednio przez producenta systemu ERP.

Nie ulegaj pokusie wdrożenia ERP i pozwól mu „żyć własnym życiem” przez kilka lat. Właściwy partner wdrożeniowy pomoże Ci stale rozwijać i unowocześniać system informatyczny, tak aby rozwiązanie odpowiadało na zmiany społeczne, rynkowe i różne czynniki zewnętrzne. Dzięki temu będziesz o krok przed konkurencją.

Właściwa metodologia to połowa sukcesu

Jakie są kroki wdrożenia systemu ERP? Kto jest odpowiedzialny za określone procedury? Jak długo potrwa wdrożenie? Jakich mechanizmów używasz do wczesnego wykrywania (potencjalnych) problemów?

Odpowiedzi na te pytania z pewnością pojawią się podczas selekcji. W końcu odpowiednio dobrana (i praktycznie zweryfikowana) metodologia jest warunkiem udanego i sprawnego wdrożenia ERP.

Konfiguracja systemu informatycznego to złożony projekt, który wymaga koordynacji czasu, umiejętności i zasobów. Na każdym etapie projektu powinno być jasne, jakie działania należy wykonać, a jakie zadania czekają jeszcze na zespół wdrożeniowy.

Rozważ obsługę klienta

Jednak przy wyborze nie zapomnij wziąć pod uwagę innych usług poimplantacyjnych, które często są nieco pomijanym kryterium, nawet jeśli naprawdę zapewniają bezproblemowe, wydajne i bezpieczne działanie.

Mówimy o wysokiej jakości obsłudze klienta. Właściwy partner wdrożeniowy ERP zawsze zapewni odpowiednie szkolenie, szybkie odpowiedzi na pytania i elastyczne rozwiązania wszelkich problemów. W końcu nie ma nic gorszego niż brak kogoś, do kogo można się zwrócić w sytuacji kryzysowej.

Bardzo dobry partner wdrożeniowy będzie również Twoim wieloletnim partnerem strategicznym. Będzie szukał wiadomości związanych z wdrożonym rozwiązaniem ERP, które mogą być dla Ciebie korzystne i będzie Cię regularnie informował. Pomoże Ci opracować rozwiązanie wspierające Twoje potrzeby biznesowe, rozwój i konkurencyjność, maksymalizując zwrot z inwestycji.

Niektórzy partnerzy wdrażający udostępniają również swoim klientom centralne repozytorium informacji. Dzięki temu klienci mają szybki i łatwy dostęp do wielu przydatnych informacji, materiałów edukacyjnych i webinariów.

Podobna kultura korporacyjna i najlepiej coś ekstra

Wchodzisz w długoterminową relację z partnerem wdrażającym, a faza biznesowa przypomina randki i zaloty. Zwróć uwagę na to, jak współpracujesz ze swoim partnerem na spotkaniach biznesowych, jak się z nim komunikujesz, jak dotrzymuje umów itp.

Dla udanej długoterminowej współpracy bardzo ważne jest, abyście mieli podobne wartości, poczucie celu i zgadzali się (również po ludzku) co do tej samej nuty. Nie będziesz miał wtedy do czynienia z powtarzającymi się nieporozumieniami i duszną atmosferą, ponieważ Twoje zespoły będą działać w synergii. W niektórych przypadkach otrzymujesz również dodatkową warstwę wartości od partnera wdrażającego. Jeśli jest znaczącym graczem na rynku, może skutecznie łączyć Cię z innymi klientami i partnerami. To otworzy przed tobą inne wspaniałe możliwości.

Na koniec należy wspomnieć, że nawet doskonały partner wdrożeniowy nie jest w stanie zdziałać cudów. Projekt wdrożenia ERP musi być Twoim strategicznym priorytetem, w którym Twoja strona będzie aktywnie uczestniczyć. Tylko z takimi ramami zobaczysz sukces.

Otwarcie ZDJĘCIA: Freepik na Freepik.com

Morton Nicholls

„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *