Właściwe przygotowanie dziecka do roku szkolnego odgrywa ważną rolę w szybszej adaptacji do nowego reżimu i obowiązków edukacyjnych. Po wakacjach może to być trudne dla dzieci. TASR poinformował o tym wydział komunikacji Urzędu Zdrowia Publicznego (ÚVZ) Republiki Słowackiej.
Przygotowanie dziecka do reżimu szkolnego powinno być stopniowe i wspierające – podkreśla Jana Hamade, Zastępca Głównej Higienistki Republiki Słowackiej ds. higieny dzieci i młodzieży. Jej zdaniem rodzice powinni uciekać się do wspólnych rozmów, aby dziecko zrozumiało, co go czeka w szkole. Ważne jest także przygotowanie dziecka na to, że jako uczeń ponosi obowiązki i obowiązek uczęszczania do szkoły.
Ponadto podczas przygotowań do szkoły należy zwracać uwagę na zdrowie dzieci. Jeśli rodzice zauważą zmiany związane ze wzrokiem, takie jak mrużenie oczu, problemy z koncentracją lub inne problemy ze wzrokiem, powinni skonsultować się z okulistą.
„Jeśli dziecko cierpi na wadę dioptrii, nieleczoną niedowidzenie lub zez, jest to dla niego utrudnienie. Im wcześniej lekarz wykryje wadę wzroku, tym większe są szanse na skuteczne leczenie. Dziecko z wadą wzroku musi ciężko pracować widzieć, szybciej się męczy, może cierpieć na bóle głowy i nie może się skoncentrować. – powiedział Hamade.
Aby dziecko jak najlepiej przystosowało się do nowego reżimu szkolnego, ważna jest także regularna dieta i dobrze zorganizowane podejście do zadań szkolnych. Hamade zaleca kształtowanie u dzieci nawyków, w tym regularnego wstawania i kładzenia się spać. Rodzice powinni również ustalić czas na naukę, najlepiej po jednej lub dwóch godzinach przerwy po powrocie ze szkoły.
Jak dodała, gotowość szkolna powinna obejmować nie tylko realizację zadań szkolnych, ale także rozwijanie samodzielności. Ważne jest, aby uczyć dzieci porządkowania spraw szkolnych, takich jak sprzątanie torby, sprawdzanie ostrości ołówków i ołówków, czy przygotowanie się na kolejny dzień.
„Na początku powinny to być wspólne zajęcia, których celem jest nauczenie dziecka samodzielnego radzenia sobie z obowiązkami” Hamadé podszedł.
Lęk związany z zagrożeniami
Negatywne zagrożenia wobec szkoły mogą powodować niepokój u uczniów pierwszego roku. Wejście do szkoły jest dla nich ważnym krokiem i pierwszym kontaktem z nauką, która będzie im towarzyszyć w kolejnych latach. Psycholog dziecięca Mária Tóthová Šimčáková powiedziała to w imieniu TASR, twierdząc, że rodzice powinni kreować pozytywne oczekiwania i przedstawiać szkołę jako okazję do nawiązania nowych przyjaźni i zdobycia wiedzy.
„Ważne jest, aby nie mówić dziecku, że będzie to trudne, bo wtedy dziecko może mieć negatywne, a nawet pełne lęku nastawienie, że czeka go coś trudnego i trudnego”. – wyjaśnił psycholog.
Zauważyła również, że w przypadku bardziej niespokojnych dzieci pierwsze kilka dni może być wymagające pod względem fizycznym i emocjonalnym. „Rodzice powinni być przygotowani na płacz i zły nastrój, bo tak naprawdę są. Szkoła oznacza ciężar”, ona dodała.
Psycholog zaleca, aby w pierwszych dniach rodzice powierzali pierwszoklasistom proste zadania, takie jak poznanie imienia nauczyciela czy zaprzyjaźnienie się z nowymi kolegami z klasy.
„W ciągu pierwszych kilku dni dziecko musi z kimś codziennie rozmawiać i uczyć się imion swoich nowych kolegów z klasy, aby znaleźć kogoś, z kim będzie się bawiło i dobrze się bawiło”. – zauważyła. Jednak jej zdaniem ważne jest także stworzenie systemu zarządzania zadaniami szkoły. Dzieci od samego początku muszą rozumieć, jakie są ich zadania i jak je wykonać.
Źródło: TASR
„Całkowity ekspert w dziedzinie muzyki. Badacz Twittera. Miłośnik popkultury. Fanatyk telewizji przez całe życie”.