Jak chińskie MG włamało się do Europy. Dziś jest silniejszy niż Honda czy Jeep – Magazín – Auto

Zbankrutowana brytyjska marka MG powraca dziś w centrum uwagi. Pod chińskimi skrzydłami pokonuje tradycyjnych graczy w Europie. W ubiegłym roku sprzedała więcej samochodów na starym kontynencie niż w Chinach.

Zdjęcie: MG

Koncepcja MG Cyberster — 2021 r Koncepcyjny Cyberster ma stać się seryjnym samochodem sportowym nawiązującym do legendarnego roadstera MGB. Według przedstawicieli chińsko-brytyjskiego producenta samochodów powinno to zmienić postrzeganie marki na świecie.

Kilku chińskich producentów samochodów tnie zęby w Europie. Ale jeden z nich istnieje już od dłuższego czasu i pokonuje tradycyjnych graczy w sprzedaży. Mowa o MG, marce mającej brytyjskie korzenie, ale od 2007 roku wchodzącej w skład chińskiej firmy SAIC. Dopiero w 2011 r. sprowadziła pierwsze samochody do Wielkiej Brytanii, a w 2019 r. rozszerzyła swoją działalność na inne rynki europejskie. Wynik? W ubiegłym roku MG sprzedało na starym kontynencie 113 917 pojazdów, czyli dwa razy więcej niż rok wcześniej. To nawet ponad 110 000 rejestracji, które zarejestrował w Chinach.

W zeszłym roku był boom

Rozwój MG trwa również w tym roku. Sprzedał ponad 20 700 samochodów, co plasuje go na 23 miejscu w europejskim rankingu. Nie brzmi to spektakularnie, ale tylko do czasu, gdy uświadomimy sobie, że tak wielcy gracze jak Jeep, Porsche, Land Rover, Honda czy Cupra zostali w tyle za MG. W ubiegłym roku sprzedaż MG rosła tak szybko, że stała się drugą najszybciej rozwijającą się marką w Europie po Tesli. Co kryje się za tym sukcesem? MG zdobywa klientów w przystępnej cenie. Nie jest to jednak przepis Dacii, ponieważ MG jest mocno zaangażowana w hybrydy plug-in i samochody elektryczne.

MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023) Ucz się więcej Test: MG EHS. Tego chińskiego SUV-a zdecydowanie nie należy lekceważyć!

Na przykład w ubiegłym roku MG zaprezentowało nowoczesny samochód elektryczny crossover MG 4 za 29 312 euro z baterią o pojemności 51 kWh, podczas gdy VW sprzedaje swój elektryczny ID.3 z nieco większym akumulatorem (58 kWh) za co najmniej 39 995 euro. Do tego dochodzą atrakcyjne cenowo SUV-y – benzyna ZS oraz hybryda typu plug-in HS. W ofercie znajduje się również elektryczny kombi MG 5 EV, co czyni go jedynym dotychczas produkowanym elektrycznym kombi. Pomaga również rosnąca sieć sprzedaży. Obecnie MG posiada 624 przedstawicielstwa w Europie. Z Wielkiej Brytanii rozprzestrzenił się do Niemiec, Francji, Holandii i Norwegii.

Koncepcja MG Cyberster — 2021 r

Koncepcja MG Cyberster — 2021 r

W ostatniej fali europejskiej ofensywy MG wygrały także Słowacja, Słowenia, Węgry i Portugalia. Jednak złote czasy mają dopiero nadejść. Marka marginalna, choć szczycąca się reputacją brytyjskiego producenta samochodów sportowych, planuje penetrację nowych segmentów. Zacznie od elektrycznego następcy roadstera MGB, którego produkcję zakończono w 1980 roku. Projekt ten nosi obecnie nazwę Project E. Jego prekursorem był futurystyczny koncept Cyberster. Według Guya Pigounakisa, kierownika handlowego brytyjskiego dealera, samochód produkcyjny zmieni zasady gry pod względem postrzegania marki.

Wszystko poszło nie tak

Ale nie wszystko, czego dotknął MG, okazało się sukcesem. Jego pierwszym modelem wyprodukowanym w Chinach i eksportowanym do Wielkiej Brytanii był MG 6 – sedan średniej klasy i sedan z silnikiem benzynowym, który po prostu się nie przyjął. Dopiero w 2014 roku zwiększyła sprzedaż marki MG 3 do co najmniej 2300 sztuk. Prawdziwy zwrot nastąpił wraz z SUV-em ZS w 2017 roku. W następnym roku MG miał prawie 10 000 rejestracji. Wystartował też wspomniany wcześniej elektryczny kombi MG 5, który od razu odniósł sukces np. w taksówkach. MG zasygnalizowało swoje ambicje w zeszłym roku, otwierając duże studio projektowe w Londynie.

MG poszerza swoją ofertę i terytoria, aby... Zdjęcie: SHUTTERSTOCK, MG

MG – modele dla Słowacji MG poszerza swoją ofertę i terytoria, na których działa.

Ale MG jest daleki od odniesienia sukcesu tylko w Europie. Jest to siódma najlepiej sprzedająca się marka w Australii, siódma w Meksyku i dziesiąta w Indiach. „MG jest najlepszym przykładem tego, jak szybko chińskie samochody mogą znaleźć nowych klientów na Zachodzie i poza nim” — powiedział Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics. „Korzystają z brytyjskiej marki, aby rozszerzyć swoją obecność na całym świecie”. Wzrost na rynkach eksportowych jest ratunkiem dla MG, ponieważ sprzedaż na rodzimym rynku w Chinach spada w zastraszającym tempie. W styczniu i lutym MG sprzedało w Chinach nieco ponad 15 000 samochodów, co oznacza spadek o 50% rok do roku.

MG ZS - jazda próbna 2022 Ucz się więcej Test: MG ZS 1.0 TGI – nie podbije serca, ale cena i wygoda tak

„Konkurencja w kraju jest tak intensywna, że ​​wielu chińskich producentów zgłasza większe zyski z eksportu” – powiedział Automotive News Europe Michael Dunne, dyrektor chińskiej firmy konsultingowej ZoZoGo. Sukces za granicą polega również na tym, że chińscy producenci samochodów mają niższe koszty i kompletny łańcuch dostaw akumulatorów. „Nasi konkurenci mają wiele kart, których my jeszcze nie mamy, zwłaszcza w łańcuchu dostaw akumulatorów” — powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault. To właśnie konkurencyjne ceny elektrycznego MG 4 wskazują, że Europa może wkrótce mieć z tym spory problem.

Morton Nicholls

„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *