Inwestowanie ESG to strategia, która przy wyborze możliwości inwestycyjnych bierze pod uwagę czynniki środowiskowe, społeczne i etyczne.
W oparciu o kryteria ESG inwestorzy mogą zdecydować, czy oprócz możliwej rentowności spółka, której akcje kupują, jest etyczna lub zachowuje się w sposób zrównoważony wobec środowiska. Inwestycje ESG stają się coraz bardziej popularne. W ostatnim czasie banki czy pośrednicy finansowi coraz częściej oznaczają produkty inwestycyjne jako ESG, czyli odpowiedzialne społecznie. Można się zastanawiać, jaką wartość taki produkt może przynieść zwykłemu inwestorowi.
nie zaniedbuj
Warren Buffett: Nie słuchaj demagogów i ekonomicznych analfabetów. Radzi inwestorom wytrwałość
Termin ESG (environmental, social and governance) istnieje od około dwudziestu lat i zastąpił to, co kiedyś nazywano społecznie odpowiedzialnym inwestowaniem. Jego zwolennicy wysuwają na jego korzyść dwa argumenty. Po pierwsze, bierze pod uwagę więcej czynników niż tylko „wartość dla akcjonariuszy”, co może uwolnić inwestorów od krótkoterminowości (i zapewne uratować planetę). Po drugie, istnieje argument, że w dłuższej perspektywie zarabia więcej. Firmy, które nie nadążają za tempem i nie uwzględniają społecznej odpowiedzialności w biznesie, na dłuższą metę osiągają słabsze wyniki. Współczesny świat inwestycji wierzy, że etykieta ESG pozwoli inwestorowi ją wykryć.
zielone pranie mózgu
Tak zwane greenwashing odnosi się do praktyk, w których firmy wykorzystują wprowadzające w błąd lub niedokładne informacje na temat ich środowiskowego, społecznego i etycznego nastawienia w biznesie, aby poprawić swój wizerunek i przyciągnąć inwestycje ESG. Firmy, które na zewnątrz prezentują się jako zrównoważone, zielone lub z wizją zerowej ilości odpadów, są często uwzględniane w tych inwestycjach. W rzeczywistości stosują praktyki sprzeczne z tymi stwierdzeniami. Greenwashing jest wciąż powszechnym problemem. Wraz ze wzrostem presji wywieranej na firmy, aby zachowywały się w sposób zrównoważony, zarówno poprzez przepisy, jak i oczekiwania klientów, istnieje ryzyko, że inni będą próbowali osłodzić swoje ekologiczne wysiłki.
W niedawnej ankiecie McKinsey & Co. zapytano menedżerów, którzy uważają, że ESG poprawia ich wyniki finansowe, dlaczego stosują zasady ESG. Aż 71% stwierdziło, że wynika to z zachowania wartości marki lub dobrej reputacji firmy. Kolejne 45 procent stwierdziło, że to dlatego, że przyciągają, zatrzymują i motywują dobrych pracowników, a respondenci najwyraźniej byli w stanie odpowiedzieć na więcej niż jedno pytanie.
Prawie 50% respondentów stwierdziło, że zgodność i przestrzeganie standardów branżowych jest najważniejsze dla ich działań ESG. Tylko około jedna czwarta respondentów stwierdziła, że „realizacja długoterminowych inwestycji strategicznych firmy koreluje z zasadami ESG”.
Szanuj środowisko
Subskrybuj TREND w najlepszej cenie już od 1€/tydzień
- Pełny dostęp do artykułów premium i archiwów
- Dostęp premium do serwisów Medialne, TRENDreality i ENJOY
- Mniej reklam na TREND.sk
Zamów abonament
Już zarejestrowany?
Zaloguj sie
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.