Komisja Europejska zaproponowała tymczasowe rozporządzenie w sprawie szybkiego rozwoju odnawialnych źródeł energii. Ekolodzy twierdzą, że propozycja podważa ochronę środowiska, demokratyczny nadzór, stwarza niepewność prawną dla producentów energii odnawialnej i wywołuje lokalne procesy sądowe.
Wdrożenie dużych ilości energii odnawialnej jest częścią planu UE mającego na celu położenie kresu zależności państw członkowskich od importu rosyjskich paliw kopalnych. Wniosek, przedstawiony przez Komisję w tym tygodniu, jest odpowiedzią na apel państw członkowskich z 20 i 21 października 2022 r. o natychmiastowe i ukierunkowane środki umożliwiające szybkie wdrożenie odnawialnych źródeł energii. Przywódcy związkowi uznali długie i złożone procedury administracyjne za największą przeszkodę uniemożliwiającą inwestycje na dużą skalę w zielone zasoby i związaną z nimi infrastrukturę.
Rozporządzenie obowiązuje przez rok i obejmuje czas potrzebny na zatwierdzenie i transpozycję dyrektywy OZE RED II do prawa krajowego, nad czym obecnie dyskutuje się w Parlamencie Europejskim i państwach członkowskich. Koncentruje się na określonych technologiach i typach projektów o największym potencjale szybkiego rozwoju i najmniejszym wpływie na środowisko, które przyczynią się do naszego bezpieczeństwa energetycznego po rosyjskiej inwazji na Ukrainę – argumentuje Komisja Europejska.
Projekt rozporządzenia spotkał się z dużą krytyką. Przez think tank Europejskie Biuro ds. Środowiska (EEB) ogranicza przepisy dotyczące ochrony środowiska, aby zapewnić, że projekty takie jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne nie szkodzą przyrodzie ani społecznościom. Proponowane środki zasadniczo zmieniają i uzupełniają podstawowe unijne przepisy dotyczące ochrony środowiska, ostrzega EEB.
Co zawiera rozporządzenie?
Nadrzędny interes publiczny
Zgodnie z wnioskiem elektrownie wykorzystujące odnawialne źródła energii byłyby uważane za leżące w podstawowym interesie publicznym. Oznacza to, że Komisja z wyprzedzeniem podchodzi do wszystkich źródeł energii jako do projektów przynoszących korzyści społeczeństwu, zdrowiu i bezpieczeństwu. Jedynymi wyjątkami są elektrownie wykorzystujące odnawialne źródła energii, w przypadku których istnieją wyraźne dowody na to, że mają one znaczący negatywny wpływ na środowisko, którego nie można złagodzić ani zrekompensować.
W zasadzie oznacza to, że nowe projekty mogą być wykorzystywane w procesach wydawania pozwoleń, gdzie zwolnienie i uproszczona ocena oddziaływania na środowisko mają skutek natychmiastowy. We wniosku wyjaśniono również zakres stosowania niektórych przepisów unijnych dyrektyw ptasich i siedliskowych, aby usunąć przeszkody w procedurze wydawania zezwoleń na niektóre projekty dotyczące energii ze źródeł odnawialnych.
Energia słoneczna i produkcja własna
Zdaniem komisji, małe rozproszone elektrownie słoneczne i samodzielna produkcja energii ze źródeł odnawialnych to jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie rachunków za energię. Zdaniem Komisji jest mało prawdopodobne, aby elektrownia o mocy poniżej 50 kilowatów miała znaczący negatywny wpływ na środowisko lub sieć dystrybucyjną. Małe urządzenia samoproducentów odnawialnych surowców naturalnych również nie stawiają fundamentalnych wymagań sieci dystrybucyjnej i nie wymagają rozbudowy mocy w punkcie przyłączenia.
Komisja proponuje maksymalny okres jednego miesiąca na proces wydawania pozwoleń dla elektrowni słonecznych i ich wspólnego magazynowania oraz ich połączeń do sieci, jeżeli nie są one instalowane na „zielonym polu”. Wprowadza koncepcję „pozytywnej ciszy administracyjnej” w odniesieniu do odpowiednich procedur wydawania zezwoleń. W praktyce oznacza to, że jeśli właściwa instytucja nie ustosunkuje się do wniosku w wyznaczonym terminie i nie wniesie sprzeciwu, wniosek uważa się za przyjęty.
Zwiększenie mocy istniejących elektrowni OZE
Zwiększenie wydajności i zwiększenie wydajności istniejących zielonych elektrowni ma znaczny potencjał szybkiego zwiększenia produkcji energii ze wszystkich źródeł odnawialnych. Zdaniem Komisji zaletą jest to, że nie ma potrzeby ustalania nowej lokalizacji. Wszystkie oceny środowiskowe nie powinny przekraczać okresu sześciu miesięcy i nie powinny oceniać elektrowni jako całości, a jedynie sam przyrost mocy. Jeżeli przyrost nie przekracza 15 proc. całkowitej mocy pierwotnego źródła, elektrownie te podłączane są do sieci w sposób uproszczony.
Pompy ciepła
Aby przyspieszyć wprowadzenie tej technologii, we wniosku wprowadza się okres do trzech miesięcy oraz uproszczoną procedurę podłączania do sieci mniejszych pomp ciepła.
Zawieszenie negocjacji nad dyrektywami w sprawie odnawialnych źródeł energii
Wpisuje się w nią przyspieszenie rozwoju odnawialnych źródeł energii think tank EEB pilne i konieczne. Jednak robienie tego kosztem gwarancji środowiskowych i kontroli demokratycznej nie pomaga.
Analitycy ostrzegają, że choć ta nadzwyczajna propozycja została określona jako „przepisy pomostowe” do czasu wejścia w życie reformy dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED), to zawiera ona rozwiązania niezgodne z dyrektywą RED, która jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim. Parlament i Rada UE. Przekonuje, że stworzenie innych zasad niż te, które są obecnie negocjowane, nie tylko zakłóci trwający demokratyczny proces decyzyjny, ale także stworzy znaczną niepewność prawną dla producentów energii odnawialnej. think tank.
Krótsze terminy same w sobie nie rozwiązują rzeczywistych wyzwań związanych z poprawą zdolności administracyjnych i technicznych czy gospodarki. Wręcz przeciwnie, prowadzą później do nieprzestrzegania ustawowych gwarancji, błędnie wydawanych pozwoleń, przedłużających się problemów prawnych i niepokojów społecznych – ostrzega EEB.
EEB uważa również za problematyczne to, że we wniosku nie określono jasno, w jaki sposób dyrektywy dotyczące ochrony przyrody będą stosowane po zakończeniu tegorocznego okresu „kryzysowego”. Wniosek umożliwia również obchodzenie dyrektyw ptasiej i siedliskowej, o ile zostaną wdrożone nieokreślone „racjonalne środki łagodzące”. Oznacza to, że zmienia i uzupełnia te podstawowe dyrektywy bez oceny ich wpływu lub możliwości udziału obywateli.
Przez think tank EEB musi szukać rozwiązań korzystnych dla wszystkich – rozwijanie energii odnawialnej, która ogranicza emisje gazów cieplarnianych przy jednoczesnej ochronie i poprawie ekosystemów UE. We wniosku organizacja ceni sobie wspieranie samoprodukcji energii oraz promowanie roli rozwiązań społecznościowych, gdyż są one według niej najskuteczniejszym sposobem na ograniczenie społeczno-politycznego sprzeciwu wobec nowych projektów odnawialnych zasobów naturalnych .
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.