Władimirowi Putinowi grozi międzynarodowy nakaz aresztowania za nielegalną deportację ukraińskich dzieci. Nie są sierotami, ale dziećmi, których bliscy nie mają o nich żadnych informacji. Ukraiński obrońca praw człowieka mówi, że żyją na „reedukacji wojskowej” na terenach okupowanych.
Na początku marca Międzynarodowy Trybunał Karny (MTK) wydał nakaz aresztowania prezydenta Rosji Władimira Putina i rosyjskiej komisarz ds. praw dziecka Marii Ľvovej-Belovej. Sąd oskarżył ich o zbrodnię wojenną polegającą na nielegalnej deportacji setek dzieci.
Te dzieci są adoptowane przez rosyjskich rodziców i żyją w „absolutnej gloryfikacji wojny” – mówi Mariia Sulialina, obrończyni praw człowieka i kierownik projektu w Centrum Edukacji Obywatelskiej Almenda.
„Dzieci na terenach okupowanych są stale militaryzowane i indoktrynowane” – powiedziała Sulialina EURACTIV.cz, dodając, że głównym celem Federacji Rosyjskiej jest „zniszczenie ukraińskiej tożsamości lub stworzenie warunków, w których może się ona w ogóle nie pojawić” i zastąpienie to z rosyjskim.
Obozy edukacyjne
Według platformy Children of War jest ponad 19 tysięcy potwierdzonych przypadków deportacji dzieci. Jednak rzeczywista liczba jest prawdopodobnie kilka razy wyższa. Według informacji ze Stanów Zjednoczonych, nawet 220 tys. dzieci mogło zostać siłą wywiezionych przez Rosjan.
Swoimi działaniami Rosjanie aktywnie uniemożliwiają bliskim odnalezienie ich dzieci. Problemem jest przede wszystkim brak informacji o losie ukraińskich dzieci.
„Te dzieci nie są sierotami, wciąż mają rodziców” – powiedziała Maryna Lypovetskaya z charytatywnej organizacji pozarządowej Magnolia na konferencji poświęconej ukraińskim dzieciom i ich trudnej sytuacji, zorganizowanej przez posłów w marcu. „Nasze dzieci są deportowane nie tylko do Rosji, ale być może także na Białoruś” – powiedziała, dodając, że jej organizacja również zajmowała się takimi przypadkami.
Jednak deportacje to nie jedyny problem ukraińskich dzieci. Jak wyjaśniła redakcji Mariia Sulialina, na terenach okupowanych przez Rosję żyje w niezadowalających warunkach około miliona dzieci.
„Ważne jest, aby zrozumieć, że dzieci żyją w środowisku totalnej propagandy i gloryfikacji wojny Rosji z Ukrainą” – powiedziała. „Zaczyna się w placówkach oświatowych, przedszkolach czy szkołach i trwa w edukacji nieformalnej” – dodała. Obejmują one obozy, rozgrywki wojskowe czy wydarzenia specjalne, takie jak spotkania z rosyjskimi żołnierzami.
Zdaniem Sulialiny kształtowanie rosyjskiej tożsamości koncentruje się głównie na obozach edukacyjnych poświęconych tzw. szkolnictwu wojskowemu. Dzieci uczą się strzelać lub rzucać granatem.
Jednak reedukacja obejmuje również podręczniki lub wydarzenia kulturalne i debaty, które powtarzają te same narracje. Przedstawiane dzieciom historie opisują byłe republiki ZSRR czy Krym jako integralną część Rosji i samą Rosję jako gwaranta światowego pokoju i bezpieczeństwa.
„Kiedy mówimy o podręcznikach używanych w szkołach na terenach okupowanych, rosyjska polityka edukacyjna narusza wiele norm międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka” – mówi ekspert.
Czyniąc to, Rosja narusza prawo dzieci do zachowania tożsamości kulturowej oraz prawo rodziców do zapewnienia dzieciom edukacji zgodnej z ich własnymi przekonaniami ideologicznymi. Nie respektuje też zakazu propagandy wojennej.
„Asymilacja, niszczenie i utrudnianie kształtowania ukraińskiej tożsamości może być formą poniżającego traktowania dzieci i zbrodnią wojenną” – podkreśliła Sulialina.
UE może pomóc
Jednak ze względu na niezliczone naloty i bombardowania rosyjska agresja ma również głęboki wpływ na losy i wychowanie dzieci poza rosyjską strefą wpływów.
„Ponad trzy tysiące placówek oświatowych (na Ukrainie, przyp. red.) zostało dotkniętych bombardowaniami i nalotami, z których łącznie 440 budynków zostało całkowicie zniszczonych” – powiedziała komisarz ds. Komisja Europejska. konferencja parlamentarna.
Powiedziała, że Europa okazała wielką solidarność wszystkim uchodźcom, w tym dzieciom, w ciągu ostatniego roku, ale nie powinna rezygnować ze swoich wysiłków. „Nasz priorytet jest jasny – musimy zapewnić ukraińskim dzieciom możliwość kontynuowania nauki w ich kraju (…) oraz przyjąć je do swoich systemów edukacji”.
Zdaniem eurodeputowanej Michaeli Šojdrovej (KDU-ČSL, PPE) w przyszłości UE mogłaby zaoferować swoją pomoc i know-how w odnowie ukraińskiego systemu edukacji. Shojdrová uważa, że UE może pomóc Ukrainie w stworzeniu nowych ram prawnych, które będą bazować na doświadczeniach niektórych krajów UE, wychodząc naprzeciw potrzebom Ukrainy. – Jestem przekonana, że będzie można skorzystać z unijnego wsparcia finansowego – zaznaczyła.
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.