12 lipca 2017 r. – Rządowa większość w Sejmie zatwierdziła nowelizację Konstytucji o Wojewódzkiej Radzie Sądownictwa (KRS). Decydującą część Rady do tej pory wybierali sędziowie; Krytycy odrzucili podjętą przez PiS próbę przejęcia kontroli nad dotychczas niezawisłym sądem.
13 lipca 2017 r. – posłowie PiS wnieśli ustawę do Sądu Najwyższego, która spotkała się z krytyką sędziów i opozycji jako nowy krok do wzmocnienia wpływów rządu w sądownictwie. Zgodnie z propozycją wszyscy sędziowie Sądu Najwyższego mieli zostać odwołani, chyba że zwolnili to minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.
19 lipca 2017 r. – Według Komisji Europejskiej (KE) propozycje zmian sądownictwa w Polsce zwiększają zagrożenie dla praworządności w kraju. Lider PiS Jarosław Kaczyński powiedział, że UE nie powinna interweniować.
20 lipca 2017 – Sejm przyjął ustawę o Sądzie Najwyższym, a Senat dwa dni później.
25 lipca 2017 r. – Prezydent Andrzej Duda podpisał jedną z trzech ustaw wchodzących w skład reformy. Ustawa modyfikuje funkcjonowanie sądów powszechnych – przyznaje Ministrowi Sprawiedliwości prawo powoływania i odwoływania prezesów i wiceprezesów sądów przed prezesami sądów po zasięgnięciu opinii Rady Sądownictwa. W Polsce ponadto Minister Sprawiedliwości jest jednocześnie Prokuratorem Generalnym. Ustawa obniżyła również wiek emerytalny sędziów sądów powszechnych, prokuratorów i sędziów Sądu Najwyższego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Wcześniej sędziowie ci przeszli na emeryturę w wieku 67 lat.
29 lipca 2017 r. – KE oficjalnie wszczęła postępowanie przeciwko Polsce w sprawie możliwego naruszenia prawa unijnego. Władze polskie odpowiedziały oświadczeniem, że komisja przekroczyła swoje uprawnienia. Stało się to po opublikowaniu zaskarżonej ustawy w polskim Dzienniku Urzędowym, co według Brukseli zagraża niezależności sądownictwa.
31 lipca 2017 r. Prezydent Duda powrócił do Sejmu, izby niższej parlamentu, ustaw o Sądzie Najwyższym i Radzie Sądownictwa wraz z uzasadnieniem swojego weta.
8 grudnia 2017 – Sejm przyjął przedstawiony przez Dudę projekt ustawy Sądu Najwyższego. Rządzący PiS naciskał wówczas na uchwalenie ustawy o radzie sądownictwa, która pozwoli partii rządzącej i prezydentowi na wygaśnięcie mandatu 15 sędziów w radzie i zastąpienie ich nowymi członkami, wybieranymi albo przez sędziów, ale przez Sejm. PiS uzyska w ten sposób większość w radzie, która będzie decydować o nominacjach we wszystkich sądach w kraju.
20 grudnia 2017 r. – KE stwierdza, że istnieje ryzyko poważnego naruszenia praworządności w Polsce i wszczęła bezprecedensową procedurę, w wyniku której Polska ryzykuje zawieszenie prawa do głosowania w UE. Prezydent Polski Duda zdecydował się podpisać parę krytykowanych ustaw.
12 stycznia 2018 r. – Dariusz Zawistowski, szef KRS, rezygnuje z pracy w związku z reformą rządu.
6 marca 2018 – Sejm RP wybiera po raz pierwszy członków Krajowej Rady Sądownictwa na podstawie nowej ustawy.
12 kwietnia 2018 – polscy prawodawcy uchwalają trzy ustawy zmieniające kontrowersyjną reformę sądownictwa. Zgodnie z nowymi przepisami minister musiałby najpierw skonsultować się z innymi sędziami, aby odwołać prezesa sądu. Gdyby mieli opinię negatywną, konsultowałby się z Radą Sądownictwa.
2 lipca 2018 – KE wszczyna postępowanie przeciwko Warszawie w sprawie ustawy o Sądzie Najwyższym. Zdaniem komisji podważa to niezawisłość sądownictwa, a tym samym łamie traktaty unijne.
3 lipca 2018 r. – Wejście w życie nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym, która obniża wiek emerytalny sędziów do 65 lat.
2 sierpnia 2018 – Sąd Najwyższy zawiesił wiek emerytalny swoich sędziów i zasięgnął opinii Europejskiego Trybunału w tej sprawie.
17 września 2018 r. – Organizacja Rad Sądownictwa większości krajów Unii Europejskiej (ENCJ) zawiesiła członkostwo w Krajowej Radzie Sądownictwa (KRS).
24 września 2018 r. – KE pozwała Polskę w związku z nową ustawą o Sądzie Najwyższym.
19 października 2018 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE wydaje nakaz wstępny wzywający Polskę do natychmiastowego zaprzestania przymusowego przejścia sędziów Sądu Najwyższego w stan spoczynku.
22 października 2018 r. – Część sędziów Sądu Najwyższego, którzy przeszli w stan spoczynku na skutek spornej nowelizacji ustawy obniżającej wiek emerytalny, wróciła do pracy.
21 listopada 2018 r. – Sejm przyjął nowelizację ustawy o Sądzie Najwyższym, projekt nowelizacji złożyła partia rządowa PiS, a proponowana nowelizacja zawiera w prawie naganę Trybunału Sprawiedliwości UE. Dwa dni później Senat zatwierdził zmianę. Jednak sędziowie nadal nie będą mogli podnieść wieku emerytalnego.
17 grudnia 2018 r. – Europejski Trybunał Sprawiedliwości nakazuje Polsce natychmiastowe zaprzestanie stosowania spornej ustawy emerytalnej, wspierając Komisję Europejską (KE) w walce z polskim rządem.
11 kwietnia 2019 r. – Rzecznik Generalny Trybunału Sprawiedliwości UE zarekomendował, że polskie przepisy dotyczące przechodzenia w stan spoczynku sędziów Sądu Najwyższego są sprzeczne z prawem unijnym.
24 czerwca 2019 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE stwierdza, że polskie przepisy obniżające wiek emerytalny sędziów Sądu Najwyższego są sprzeczne z prawem unijnym.
10 października 2019 r. – UE pozywa Polskę w kolejnym procesie sądowym w sprawie zasad dyscyplinarnych dla polskich sędziów, na mocy którego KE pozwala sędziom powszechnym na prowadzenie dochodzeń, ściganie i nakładanie sankcji dyscyplinarnych na podstawie treści ich orzeczeń.
5 listopada 2019 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że polska ustawa obniżająca wiek emerytalny sędziów jest sprzeczna z prawem unijnym. Sąd nazwał również ustawę dyskryminacją, ponieważ wprowadziła różny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn.
19 listopada 2019 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że polski Sąd Najwyższy musi zweryfikować niezawisłość swojego nowego organu dyscyplinarnego, który musi decydować o przejściu sędziów w stan spoczynku.
20 grudnia 2019 r. – polscy prawodawcy uchwalają ustawę, która karze sędziów, którzy sprzeciwiają się kontrowersyjnej reformie sądownictwa.
14 stycznia 2020 r. – KE zwróciła się do Trybunału Sprawiedliwości UE o zawieszenie polskiej ustawy o karaniu sędziów kwestionujących reformę sądownictwa rządowego. 13 lutego polski rząd wydał negatywną opinię do Trybunału Sprawiedliwości UE.
9 marca 2020 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE rozpoczął rozpatrywanie wniosku KE o zawieszenie izby dyscyplinarnej Sądu Najwyższego, 8 kwietnia nakazał Polsce zawieszenie działalności izby.
29 kwietnia 2021 – KE rozpoczyna z Polską nową procedurę w sprawie ustawy upoważniającej do nakładania sankcji na sędziów.
31 marca 2021 – KE zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości UE z wnioskiem o wydanie przez Trybunał środków tymczasowych przed ostatecznym rozstrzygnięciem w przedłużającym się sporze z Warszawą.
29 czerwca 2021 r. – Europejski Trybunał Praw Człowieka orzekł, że Polska złamała Europejską Konwencję Praw Człowieka, gdy polski Minister Sprawiedliwości odwołał dwóch sędziów bez podania przyczyny i nie upoważnił ich do powołania.
14 lipca 2021 r. – Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że Komisja Dyscyplinarna nie zastosowała się do prawa unijnego i nakazał Polsce zawieszenie jej działalności. Polski Trybunał Konstytucyjny orzekł, że orzeczenia prejudycjalne Trybunału Sprawiedliwości UE są sprzeczne z polską konstytucją.
15 lipca 2021 – Trybunał Sprawiedliwości UE orzeka, że reżim dyscyplinarny dla polskich sędziów jest sprzeczny z prawem unijnym.
5 sierpnia 2021 – Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska częściowo zablokowała działalność krytykowanej izby dyscyplinarnej.
7 sierpnia 2021 – Lider rządzącej w Polsce partii Prawo i Sprawiedliwość Jarosław Kaczyński ogłasza zniesienie Izby Dyscyplinarnej.
7 września 2021 – KE zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości UE o nałożenie na Polskę kary pieniężnej za niezastosowanie się do orzeczenia sądu nakazującego Izbie Dyscyplinarnej zaprzestanie działalności. Zdaniem KE, chociaż izba nie otwiera nowych spraw, to nadal rozstrzyga te, które już zostały wszczęte. Chce grzywny, aby zakończyć instytucję.
7 października 2021 – Po kilku opóźnieniach polski Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niektóre artykuły traktatów podstawowych o Unii Europejskiej są sprzeczne z polską konstytucją. W ten sposób zakwestionował wyższość prawa europejskiego nad prawem polskim, które Warszawa zaakceptowała wchodząc do Unii Europejskiej w 2004 roku.
8 października 2021 – Werdykt polskiego Trybunału Konstytucyjnego jest opisywany przez niektóre europejskie media i politycy jako krok Warszawy w kierunku wyjścia z Unii Europejskiej.
12 października 2021 – Polska nie ma zamiaru wychodzić z UE – zapewnił premier Mateusz Morawiecki i oskarżył polityków opozycji o rozpowszechnianie fake newsów.
19 października 2021 – Przewodnicząca KE Ursula von der Leyen powiedziała PE, że decyzja polskiego Trybunału Konstytucyjnego podważa i zagraża fundamentom UE, KE podejmie działania przeciwko tej decyzji. Polski premier powiedział w PE, że większość Polaków chce pozostać w UE i że rząd jest częścią tej proeuropejskiej większości, ale Polacy coraz bardziej niepokoją się zmianami w UE.
Źródło: CTK
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.