Aktualizacje: 14.04.2022 13:23
Opublikowany: 14.04.2022, 13:23
Praga – Śmigłowiec wielozadaniowy SM-2 powrócił dziś do zbiorów Instytutu Historii Wojskowości. Prawie 60-letnia maszyna była jedynym takim helikopterem na terenie ówczesnej Czechosłowacji. Instytut przejął ją rano na terenie spółki publicznej LOM Praga, która odnowiła maszynę. Prace nad śmigłowcem trwały prawie rok i kosztowały około 1,5 miliona koron. Instytut dostarczy śmigłowiec od końca czerwca.
Śmigłowiec wyprodukowany w Polsce w latach 60. XX wieku znajduje się w zbiorach instytutu od 1975 roku. Jego renowacja w warsztatach LOM w Pradze rozpoczęła się w maju ubiegłego roku. W przeszłości, według dyrektora instytutu Aleša Knížka, była to jedyna tego typu maszyna w byłej Czechosłowacji. Podczas swojej kadencji sprzed 1975 r. wykonał ponad 1200 godzin lotu. Był używany przez wydział lotniczy MSW, a później także przez państwową firmę Slov-air. Jest to wielozadaniowy śmigłowiec użytkowy, wyposażony w trójłopatowy wirnik i trójłopatowy wirnik równoważący.
„Mamy koncepcję, w której staramy się stopniowo odrestaurowywać to, co posiadamy w składach, a następnie staramy się pokazać je szerokiej publiczności. Ten śmigłowiec odpowiednio uzupełni gamę śmigłowców, które prezentuje Instytut Historii Wojskowości”, powiedział Knížek. .
Helikopter to kolejna maszyna, która została odrestaurowana dla instytutu przez firmę LOM Praha. Prace powierzono zespołowi remontowemu firmy pod kierownictwem Lukáša Syrovégo. Według niego renowacji tej maszyny sprzyjał stosunkowo dobry stan śmigłowca, który od przejęcia go przez instytut przebywa w zadaszonych pomieszczeniach dozorcy. „Największym wyzwaniem było zdobycie oryginalnego wyposażenia kokpitu, ponieważ niestety zaginęło ono na przestrzeni lat” – opisał Syrový. Według niego maszyna została jednak przywrócona do pierwotnego stanu, a wszystkie instalacje elektryczne również działają. Syrový zauważył ponadto, że śmigłowiec może ponownie latać w przypadku dodatkowej i większej pracy.
LOM Praga kontynuuje renowację innych maszyn ze zbiorów Instytutu Historii Wojskowości. Jednym z nich jest np. historyczny samolot Beta Minor Be 50 o rejestracji OK-EAA, który został wyprodukowany jako samolot sportowy na krótko przed II wojną światową. Maszyna powinna być gotowa w tym roku.
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.