Trzy kobiety w czesko-słowackim stroju w Pradze – Galeria – Kultura

Wystawa w Instytucie Słowackim w Pradze powstała w związku z obecną edycją Praskiego Quadriennale 2023. Ponieważ jest organizowany z okazji 30. rocznicy powstania niepodległych Czech i niepodległej Republiki Słowackiej, koncentruje się na pracy trzech słowackich projektantek kostiumów kobiecych, które przez ostatnie trzy dekady były częścią zarówno czeskiego, jak i słowackiego środowisko artystyczne.

Nazwa wystawy „Trzy damy czesko-słowackiego kostiumu” jest parafrazą podstawowej wystawy kostiumów słowackich „Trzy damy słowackiego kostiumu teatralnego”, zrealizowanej przez Instytut Teatralny w Bratysławie w 2008 roku i ponownie zainstalowanej w Instytucie Słowackim w 2008 roku. 2008. Praga jako impreza towarzysząca wystawie Praskie Quadriennale 2011 światowej wystawy architektury krajobrazu i architektury teatralnej. Na wystawie zaprezentowano twórczość trzech założycielek słowackiego kostiumu teatralnego – Ľudmili Purkyňovej, Heleny Bezákovej i Stanislavy Vaníčkovej.

Aktualna wystawa Trzy kobiety w czesko-słowackim stroju czynna jest do 8 sierpnia 2023 roku.

Partnerami wystawy, która powstała z inicjatywy i organizacji Słowackiego Instytutu w Pradze, są Telewizja Czeska, Bratysławski Instytut Teatralny, Słowacki Teatr Narodowy, Praski Teatr Narodowy, Brneński Teatr Narodowy i Dejvické Theatre. .

Pokazywać

Czytaj więcej Dzisiejsi Słowacy we współczesnych Czechach

Aleksandra Gruskowa

Ukończył Uniwersytet Artystyczno-Techniczny na kierunku konserwatorstwo. Później scenografia i kostiumy na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Nauk (1994). W latach 2000-2017 pracował jako pedagog na wydziale sztuki scenicznej DF VŠMU, który ukończył jako adiunkt (2008).

Pracuje w teatrach dramatycznych, operowych i tanecznych, w tym w teatrach operowych za granicą. Na przykład Słowacki Teatr Narodowy, Praski Teatr Narodowy, Brneński Teatr Narodowy, Andrej Bagar Theatre Nitra, Nová scéna Theatre, Ján Palárik Trnav Theatre, Alexander Duchnovič Theatre Prešov, Moravian Theatre Olomouc, HaDivadlo, Prague City Theatre, Ta Fantastotika Theatre, Aikathe Essenus , Opera Wrocławska, Opéra Royal du Château de Versailles, Théâtre de Caen i inne.

Współpracował z czołowymi reżyserami i choreografami: Jiřím Heřmanem, SKUTRem, Jozefem Bednárikiem, Svetozárem Sprusanskim, Janem Antonínem Pitínskim, Vladimírem Morávekiem, Mikolášem Tycem, Peterem Mikulíkiem, Gintarasem Varnasem, Tomo Sugao, Janem Kodetem, Mário Radą i innymi.

Alexandra Grusková stworzyła także kostiumy dla SND... Zdjęcie: Ctibor Bachratý

powieść teatralna Alexandra Grusková stworzyła również kostiumy dla SND do spektaklu Powieść teatralna wraz z Emilią Vášáryovą, Emilem Horváthem i Božidarą Turzonovovą.

Jego produkcje profilowe w SND to: dramat Burza, Wieczór Trzech Króli, Poskromienie złośnicy, Hamlet, Idealny mąż, Cyrano z Bergerac, Strategie i kaprysy, Powieść teatralna; z oper Czarodziejski flet, Zamek Sinobrodego; z baletu Rasputin i Don Kichot. Dla Teatru Narodowego w Pradze stworzył kostiumy do spektakli operowych Tosca, Gloriana, Hryo Maria, Norma, Madame Butterfly, Rusałka, Parsifal, Jakobin oraz do baletów Uczeń czarownicy, Mała Syrenka, Złotowłosa i innych. W Operze im. Janáčka Teatru Narodowego w Brnie pracował przy produkcjach: Szybki lis, Pasje greckie, Tosca, Dydona i Eneasz, Alcina. Dla baletu NDB stworzył kostiumy do produkcji Romea i Julii West Side Story. Na DAB w Nitrze za tytuły Rope with one end, Záveje, Macbeth, Hráme duráka, Chaika, Mariša, Housewife, Testosterone, Adam Šangala. Współpracuje również z teatrem Nová scéna: Mrázik, Boyband, Rozum a cit, Jánošík.

Kadr z filmu Znane Nieznane, w którym... Zdjęcie: Itafilm

Klára Issová, Petra Polnišová i Martin Hofmann Kadr z filmu Znane nieznane, do którego kostiumy stworzyła Alexandra Grusková.

Był również zaangażowany w wiele międzynarodowych projektów. Jego prace były nagradzane na wystawach i festiwalach, m.in. Praskie Quadriennale, Divadelná Nitra, Smetanova Litomyšl, Janáček Brno i inne. Jako projektant kostiumów filmowych pracował przy dziesiątkach projektów: Peace of Mind, Tma, Kvety a Lucia, Kriminálka Staré mesto, Kuchyňa, Milenky, Smečka, Známi znemni, Plastic Symphony i innych. Jest laureatem kilku nagród teatralnych DOSKA oraz Nagrody Artystycznej Banku Tatrzańskiego. Był nominowany do nagrody Crystal Wing Award i The Sun in the Network Film Award.

Józefa Vajdy i Richarda Stanke Czytaj więcej SND przedstawia premierę produkcji Projekt 1918

Nagroda Kataríny Hollá za najlepsze kostiumy... Zdjęcie: Peter Frolo

Katarzyna Holla Katarína Hollá została nagrodzona za najlepsze kostiumy w filmie Słudzy.

Katarzyna Holla

Urodził się w Bratysławie, gdzie uczył się w szkole średniej. W 1990 ukończył wydział sztuki scenicznej praskiej Akademii Muzycznej. Od 2018 roku w ramach studiów magisterskich prowadzi zajęcia dydaktyczne na macierzystej uczelni na wydziale sztuki scenicznej, pracowni kostiumów i masek.

Zajmuje się przygotowywaniem propozycji produkcji teatralnych i filmowych. Współpracuje głównie ze słowackimi i czeskimi teatrami, takimi jak SND Bratislava, ND Praga, ND Brno, Drama Club, Divadlo Astorka Korzo’90, Teatro Tatro, Radošinské naivné Divadlo i innymi. Ponadto współpracował z kilkoma zagranicznymi scenami operowymi, m.in. Opera w Göteborgu czy Teatr Królewski w Kopenhadze. Obecnie zaplanował kostiumy do ponad dwustu przedstawień. W teatrze współpracował z takimi reżyserami jak Jakub Špalek (Cyrano Bergeracu, Růže pro Algernon i inni), Lucie Bělohradská (Kaligula, Wybrzeże i inni), Jana Kališová (Lekcja mistrza, Nora i inni), Michal Dočekal (Tramwaj zwany Pożądanie, Sierpień w krainie Indian i in.) oraz Dawid Radok (Cenerentola, Don Giovanni i inni).

W ostatnich latach był członkiem zespołu produkcyjnego reżysera Michała Vajdički, stworzył kostiumy do kilku swoich spektakli: Zmartwychwstanie, Mewa, Hamlet, Makbet, Kádí má svo praviz, Hordubal, Koniec czerwieni Człowieku, Bardzo, bardzo, bardzo mroczna historia i inne. Współpracuje również z Ondrejem Spišákiem, wymieńmy chociażby kilka tytułów z wieloletniej współpracy: Winter’s story, Master and Margaréta, Stalker, Antigona, Baronka czy Jakub i jego mąż. Obecnie współpracuje również z reżyserami Ondřejem Sokolem, Ivanem Trojanem, Peterem Zelenko, Jakubem Nvotem i Romanem Polákiem.

Jiří Menzel i Peter Simonischek w filmie... Zdjęcie: Profimedia

Interpretator Jiří Menzel i Peter Simonischek w filmie Tłumaczka z 2018 roku w kostiumach Kataríny Hollej.

W dziedzinie kinematografii jest autorem kostiumów do ponad sześćdziesięciu filmów. Najważniejsze są m.in. Kolja Jana Svěráka, Pelíšky i Musimy sobie pomagać Jana Hřebejka, Krwawa powieść Jaroslava Brabaca, Płonący krzak polskiej reżyserki Agnieszki Holland i inni. Od dawna współpracuje z Martinem Šulíkiem (Krajinka, Slnečný stat, Gypsy, Tlmočník, Muž s zajačí úšami itp.) czy Alicą Nellis (Mamas&Papas, Tajnosti, Perfect Days, Revival, Buko itp.). Z Ivanem Ostrochovským (służącym).

Kostiumy do popularnego filmu Pelišky zostały stworzone przez... Zdjęcie: archiwum TV Markíza

łóżka, Kostiumy do popularnego filmu Pelišky stworzyła Katarína Hollá.

Otrzymał nagrodę Czeskiego Lwa Czeskiej Akademii Filmowej za kostiumy do projektu filmowego Płonący krzak. Ponadto w ramach tej nagrody był sześciokrotnie nominowany za najlepsze kostiumy z innych filmów. Jest także dwukrotnym zdobywcą Słowackiej Nagrody Filmowej Słońce w Sieci za kostiumy do Cyganów i Służby.

Jiří Macháček jako Zdeněk Toman i Táňa Pauhofová jako jego siostra w Tomanie, który ma 13 nominacji do Czeskiego Lwa. Czytaj więcej Toman, Palach, Hastrman i Hubov Masaryk docierają do Lewy

Z wystawy Trzy damy czesko-słowackiego stroju. Zdjęcie: SI Praga

z wystawy trzech dmy strojów czesko-słowackich Z wystawy Trzy damy czesko-słowackiego stroju.

Katarína Štrbová Bieliková

Urodził się w Martinie na Słowacji. Poświęcił się niemal wyłącznie tworzeniu kostiumów filmowych i telewizyjnych. Studiował w Centralnej Szkole Przemysłowo-Artystycznej w Pradze – wydział scenografii. Kontynuował studia w Bratysławie na Wydziale Projektowania Krajobrazu i Kostiumów na Wydziale Artystycznym VŠMU, które ukończył w 1991 roku.

Zasłynął na początku lat 90. słowackimi filmami Blue Danube w reżyserii Štefana Semjana i Rivers of Babylon w reżyserii Vlada Balciego.

Plakat do filmu Želary w kostiumach Katariny... Zdjęcie: Zdjęcie © Total HelpArt THA

flm zelary plagat Plakat do filmu Želary Katarína Štrbová w kostiumach Bielikovej.

W 1998 roku, w wyniku likwidacji produkcji filmowej na Słowacji za rządów Vladimíra Mečiara, przeniosła się z całą rodziną do Pragi, gdzie wraz z mężem, filmowcem Martinem Štrbą, dostała ciekawą pracę. Jednym z jego pierwszych filmów w Czechach, do którego stworzył kostiumy, był film Želary w reżyserii Ondřeja Trojana, nominowany do Oscara przez Amerykańską Akademię Filmową. Współpracował także z reżyserem O. Trojanem przy odnoszących sukcesy filmach Občanský prúkaz i Toman, za które był nominowany do nagrody Czeskiego Lwa Czeskiej Akademii Filmowej oraz Słowackiej Narodowej Nagrody Filmowej Słońce w sieci, którą również zdobył.

W większości filmów był parowany z reżyserem Janem Hřebejkiem. Na przykład Horem Pádem, Beauty in Trouble, U mě dobrý, Innocence, trylogia Ogród, Miesiąc miodowy, czeski serial telewizyjny Rédl, film Nauczyciel i inne. Dla wielu z nich był ponownie nominowany do nagród Český Lev i Slnko v sieto. Za film Líbánky otrzymał nagrodę Sun in the Network.

W rolę głównego bohatera filmu Nauczyciel wcielił się... Fot. Forum Filmowe

Zuzana Mauréry Nauczyciel Główną bohaterkę filmu Nauczycielka zagrała Zuzana Mauréry – Katarína Štrbová w kostiumie Bielikovej.

Za film Masaryk w reżyserii Juliusa Ševčíka zdobył zarówno nagrody Český lev, jak i Slnko v sieti. Współpraca z reżyserem J. Ševčíkiem była kontynuowana przy filmie The Glass Room i przyniosła mu kolejne nominacje do nagród w Czechach i na Słowacji.

Za kostiumy do filmu Křižáček w reżyserii Václava Kadrnki zdobył drugą nagrodę Słońce w sieci, a także był nominowany do nagrody Czeskiego Lwa.

Ważnym miejscem w jego filmografii jest praca polskiej reżyserki Agnieszki Holland przy filmie Szarlatan. Za projekty kostiumów do tego filmu był nominowany do Czeskiego Lwa, Słońca w sieci, a także do Polskiej Narodowej Nagrody Filmowej Orol, którą również zdobył.

Katarína Štrbová Bieliková zaproponowała również... Zdjęcie: Cinemart

Sarlatan – Jaroslava Pokorna Josef Trojan IMG 9501 Katarína Štrbová Bieliková zaprojektowała także kostiumy do filmu Szarlatan. Na zdjęciu Josef Trojan jako młody Jan Mikolášek, którego sztuki uzdrawiania uczy zielarz (Jaroslava Pokorná) w filmie Szarlatan.

Ponownie zdobył nagrodę Český lev za kostiumy do czeskiego serialu telewizyjnego Bożena w reżyserii Lenki Wimmerovej.

Ostatnim filmem wyświetlanym w kinach jest The Maid w reżyserii Mariany Čengel Solčanskej. Stworzył także kostiumy do kilku koprodukcji filmowych w Austrii, Niemczech i Finlandii. Na stałe mieszka w Pradze, stale pracuje w Czechach i na Słowacji.

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *