Dziedzictwo powstania w getcie warszawskim

Powstanie w getcie warszawskim, które miało miejsce osiemdziesiąt lat temu, było jednym z najbardziej znaczących, a zarazem tragicznych wydarzeń tego typu w czasie II wojny światowej. Nie ze względu na militarne znaczenie, które w kontekście zbrojnej walki milionów armii było nieistotne, ale ze względu na ponadczasowy wymiar moralny. Desperacki i heroiczny opór niedostatecznie uzbrojonych uczestników był skazany na militarną klęskę, o czym walczący wiedzieli od początku. Mimo to bunt miał już inspirujący, mobilizujący sens, a zwłaszcza wymiar moralny. Nie było to ani pierwsze, ani ostatnie takie zjawisko w historii. Jego znaczenie odbija się echem na wielu poziomach świadomości historycznej społeczeństwa europejskiego, a jego spuścizna jest aktualna nawet dzisiaj. Wszelkie porównania zjawisk historycznych niosą ze sobą pewne uproszczenia, ponieważ poszczególne wydarzenia miały miejsce w innym czasie iw innym kraju. Miały różne przyczyny i odbywały się w różnych sytuacjach militarnych, politycznych i społecznych. Mimo to ich porównanie jest konieczne, inspirujące i potencjalnie pouczające.

Powstanie w getcie warszawskim wybuchło 19 kwietnia 1943 roku i trwało prawie miesiąc. Jego bezpośrednią motywacją było powstrzymanie nazistów przed likwidacją getta i deportacją jego mieszkańców do obozów zagłady. Do walki zbrojnej przyłączyło się około 1700 mężczyzn i kobiet. Z nielicznymi wyjątkami wszyscy upadli. Powstańcy pozyskali broń od polskiego ruchu oporu lub wykonali ją sami – głównie granaty ręczne i koktajle Mołotowa. Nie mogli liczyć na pomoc z zagranicy. Przecież wiosną 1943 r. front wschodni znajdował się tysiące kilometrów od Warszawy, aw Europie nie było jeszcze frontu zachodniego. Mimo to powstańcy przez miesiąc bronili się przed ogromną przewagą fizyczną i materialną niemieckich okupantów, tracąc w walkach nie tylko dziesiątki żołnierzy, ale także arogancką pewność, że bez problemów mogą opanować getto i jego więźniów. . .

Ten artykuł jest przeznaczony wyłącznie dla subskrybentów Denník N.

Czy jesteś abonentem?

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *