Paliwa syntetyczne mają większy potencjał niż samochody elektryczne, problemem wciąż jest niska gęstość energetyczna akumulatorów (wywiad)

Mobilność elektryczna polega na kompromisach. Istnieją technologie, ale problemem jest infrastruktura oraz cena i wydajność baterii.

Unia Europejska ma odważne plany do 2035 roku sprzedawać wyłącznie pojazdy bezemisyjne. To automatycznie oznaczałoby całkowite zatrzymanie nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Ich bezpośrednim zamiennikiem powinny być samochody elektryczne.

Stopniowo jednak pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości, czy ten cel jest w ogóle wykonalny. Odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące tej kontrowersyjnej zmiany w europejskiej mobilności próbowaliśmy znaleźć z ekspertem od samochodów elektrycznych Matúšem Danko z Uniwersytetu w Żylinie. W rozmowie przeczytasz:

  • Dlaczego przyjazność dla środowiska pojazdów elektrycznych może nie być tak ekologiczna, jak się publicznie przedstawia?
  • Czy zdaniem eksperta realne jest osiągnięcie przez UE celu, jakim jest sprzedaż do 2035 roku wyłącznie samochodów neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla?
  • Czy spodziewa się znacznego spadku cen samochodów elektrycznych w ciągu następnej dekady i dlaczego?
  • Jakie są największe przeszkody w masowym rozwoju samochodów elektrycznych.
  • Dlaczego problemy kryją się także w różnego rodzaju złączach ładowania?
  • Czy realistyczne jest to, że w przyszłości będziemy świadkami uniwersalnych, ustandaryzowanych rozwiązań dla transportu elektrycznego?
  • Jakie są zalety i wady rozwiązań hybrydowych, które łączą różne źródła energii?
  • Czy wodór jest możliwą przyszłością mobilności?

Matus Danko

pracuje na Wydziale Mechatroniki i Elektroniki Wydziału Elektrotechniki i Technik Komunikacyjnych w Żylinie na stanowisku adiunkta. Jest członkiem działu autotronics, który zajmuje się elektroniką samochodową i systemami sterowania pojazdami. Prowadzi zajęcia z autotroniki, silników samochodowych i komunikacji autobusowej w branży motoryzacyjnej.

Nie muszą być tylko ekologiczne

Czy uważasz, że samochody elektryczne są naprawdę ekologiczne? Nawet biorąc pod uwagę obecne problemy z bateriami, dotyczące zarówno odzyskiwania niezbędnych surowców mineralnych, jak i ich recyklingu?

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *