Pavel Čulík, współwłaściciel firmy Eset Rudolf Hrubý i przyjaciel oligarchy Zoroslava Kollára, przejął część biznesu od węgierskiego producenta autobusów elektrycznych. Stał się niewypłacalny i zbankrutował. Inwestorzy wciąż domagają się zwrotu pieniędzy.
Według węgierskiego dziennika firma Hrubé i Čulík Mobility & Innovation Production HVG kupiła zdemontowane autobusy i próbuje je sprzedać miastu Dunajská Streda. Hrubý twierdzi, że sprzedaje miastu własne produkty, a ramy i licencję na ich produkcję kupował tylko na Węgrzech.
Według HVG ciało sprzedał na Słowację biznesmen Csaba Mészáros, który ma doskonałe relacje z węgierskimi politykami. Najpierw dostarczył firmie transportowej w Budapeszcie dwadzieścia autobusów. Firma Mészárosa, Egyedi Kft, miała również inne zamówienia. Wziął pożyczkę na jedną z nich, ale produkcja była powolna, a firma stała się niewypłacalna. Firma Egyedi Kft (pierwotna nazwa firmy to MABI BUS) zbankrutowała w 2018 roku i jest w likwidacji.
Inwestorzy nadal domagają się zwrotu zainwestowanych pieniędzy, ale jak napisał HVG w październiku, firma przekazała część aktywów słowackiej firmie Mobility & Innovation Production, której Hrubý jest dyrektorem od maja ubiegłego roku.
Sprzedaż firmy była niska w zeszłym roku, ale na swojej stronie internetowej mówi, że w tym roku przyjmie pierwsze zamówienia i rozpocznie produkcję na małą skalę elektrycznych i wodorowych niskopodłogowych autobusów miejskich. Hrubý mówi, że autobusy Dunajská Streda zostały wyprodukowane przez jego firmę, a nie firmę węgierską. Nie jest jasne, czy do budowy dwóch autobusów użyli węgierskich nadwozi kupionych od zbankrutowanej firmy Egyedi.
Hrubý jest jednym z trzech założycieli firmy antywirusowej Eset, a także inwestuje w inne firmy. Jest także akcjonariuszem mniejszościowym Denník N. Na przykład kupił zadłużony klub hokejowy HC Slovan od bratysławskiego oligarchy Juraja Širokégo. Jego nazwisko oraz współwłaściciel firmy informatycznej Maroš Grund są powiązani ze sprawą zakupu hotelu Carlton za 59 mln dolarów. Threeme Kočnera wspomina również w tym kontekście o „esejach”.
Oprócz tego Hrubý jest także jednym z właścicieli Słowackiego Ringu, który dostał w niejasnych okolicznościach po rezygnacji Zoroslava Kollára z zarządu ringu. Niedawno zainwestował w kampanię Rudolfa Kusegonieudany kandydat na burmistrza Bratysławy, który został w środę aresztowany przez Narodową Agencję ds. Przestępczości podejrzenie korupcji. Od wiosny ubiegłego roku Hrubý jest dyrektorem Mobility & Innovation Production, która opracowuje autobusy elektryczne i wodorowe.
Pavel Čulík jest kolejnym współwłaścicielem toru wyścigowego. Był jej dyrektorem także wtedy, gdy wpływowy prawnik upadłościowy Zoroslav Kollár i Norbert Bödör, oskarżony w sprawie Dobytkár, ale także Ochistec i Súmrak brali udział w działalności firmy. Sprawa Dobytkára dotyczy korupcji w redystrybucji dopłat rolniczych, natomiast Łochistec i Súmrak dotyczą podejrzeń o nadużycia przez policję celów politycznych Smeru i interesów osób bliskich tej partii.
Od końca maja Kollar jest prawomocnie skazany za korupcję w sądach. O Čulíku on mówi jak przyjaciel, którego zna od bardzo dawna i spotykają się.
Aby czytać, potrzebujesz przynajmniej zwykłej subskrypcji.
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.