Czescy naukowcy opracowali i opatentowali technologię, która może pomóc rozwiązać problem akumulatorów. Zaprojektowany przez ekspertów z Czeskiej Akademii Nauk eksperymentalny wysokonapięciowy i niepalny akumulator działa na zasadzie reakcji elektrochemicznej. Według akademii, bateria wystarcza na 500 cykli rozładowania i ładowania i ma pojemność porównywalną z dostępnymi w handlu akumulatorami niklowo-metalowo-wodorkowymi.
Według ekspertów magazynowanie energii elektrycznej wytwarzanej w elektrowniach słonecznych i wiatrowych to jedno z wielkich wyzwań współczesnej nauki. Chociaż istnieje kilka innowacyjnych typów akumulatorów, większość z nich nie nadaje się do magazynowania energii elektrycznej o dużej pojemności, głównie z powodu wysokich kosztów.
Nowa technologia, zaprojektowana przez naukowców z Instytutu Fizyki Akademii Nauk i Instytutu Chemii Fizycznej Jarosława Heyrowskiego, opiera się na zasadzie wężownicy wodnej. Wykorzystuje słoną wodę, cynk i grafit.
„Akumulatory wodne były już używane, ale ich ekspansja była utrudniona przez stosunkowo niską pojemność i napięcie. Nasz zespół zdołał rozwiązać ten problem, dodając dużą ilość chaotropowej soli nadchloranem cynku do roztworu wodnego” – powiedział kierownik zespołu Jiří Červenka, który pracuje w Instytucie Fizyki.
„Osiągane napięcie jest porównywalne z tym, jakie osiągają elektrolity organiczne w komercyjnych bateriach litowych. Niewątpliwą zaletą naszego elektrolitu jest jego wysoka przewodność, która w przeciwieństwie do elektrolitów organicznych nie spada znacząco nawet w niskich temperaturach” – opisuje naukowiec.
Akumulator również nie pali się i nie może eksplodować, ponieważ zawiera niepalny elektrolit. Według naukowców jest to zasadnicza różnica w porównaniu z najczęściej używanymi obecnie akumulatorami litowo-jonowymi.
Zdaniem zespołu poprzednie testy wykazały również, że nowa bateria wodna wytrzymuje 500 cykli rozładowania i ładowania bez znacznego pogorszenia jej wydajności. Uzyskana eksperymentalna pojemność baterii jest porównywalna z dostępnymi w handlu bateriami niklowo-wodorkowymi. „Wierzę, że po gruntownej optymalizacji tej baterii nadal będzie można znacznie zwiększyć jej pojemność” – powiedział Cervenka. „Obecnie koncentrujemy się przede wszystkim na akumulatorach jonowych o dużej pojemności, które w zasadzie mogą być większe niż akumulatory litowe. Niedawno zbudowaliśmy aluminiową baterię wodną na tej samej zasadzie, co również wydaje się bardzo obiecujące” – dodał fizyk.
Zespół opatentował technologię patentami luksemburskimi i europejskimi. Wyniki badań opublikowane w kilku czasopismach naukowych, ostatni artykuł wyszedł w tym tygodniu w Journal of Materials Chemistry. Teraz zespół poszukuje partnerów przemysłowych do dalszego rozwoju i zastosowania akumulatorów.
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.