W UE obowiązują nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów i ich wycofywania, nowe rozporządzenie dotyczy również sprzedaży internetowej

W UE obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów.

Komisja Europejska (KE) ostrzegła, że ​​w poniedziałek weszło w życie rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR).

Nowe obowiązujące w całej UE przepisy mają na celu uwzględnienie głównych zmian społecznych, które wpłynęły na bezpieczeństwo towarów konsumpcyjnych w ciągu ostatnich dwóch dekad. Należą do nich rosnące znaczenie cyfryzacji, zakupów online, nowych osiągnięć technologicznych i zglobalizowanych łańcuchów dostaw. Zmienione ramy gwarantują, że konsumenci otrzymują wyłącznie bezpieczne produkty, niezależnie od ich pochodzenia i tego, czy są sprzedawane w sklepach, czy w internecie.

Celem rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich produktów konsumenckich na rynku UE. Dotyczy to produktów niespożywczych, zarówno offline, jak i online.

Rozporządzenie oferuje konsumentom prawdziwą siatkę bezpieczeństwa, która dotyczy bezpieczeństwa produktów lub zagrożeń, które nie są uregulowane w innych przepisach UE. GPSR obejmuje środki zapewniające, że w ocenach bezpieczeństwa zostaną uwzględnione zagrożenia dla najbardziej narażonych klientów (takich jak dzieci), względy związane z płcią oraz zagrożenia bezpieczeństwa cybernetycznego.

Mówiąc dokładniej, rozporządzenie ma na celu poprawę bezpieczeństwa produktów między sprzedażą online i offline, ustanowienie specjalnych wymogów bezpieczeństwa produktów na rynku internetowym, rozszerzenie obowiązków na wszystkie niezharmonizowane produkty importowane do UE, tak aby podmiot gospodarczy był odpowiedzialny za ich kwestie bezpieczeństwa produktów. w Unii Europejskiej oraz zapewnia niezbędne narzędzia krajowym organom nadzoru rynku, co wzmacnia ich kompetencje w zakresie egzekwowania prawa.

Nowe rozporządzenie zapewnia również skuteczne wycofanie produktów z rynku poprzez wymóg bezpośredniego kontaktu z konsumentami oraz ustandaryzowanych ostrzeżeń o wycofaniu towaru.

Odnosząc się do statystyk Safety Gate, unijny lider zwrócił uwagę na stały wzrost sprzedaży internetowej na przestrzeni ostatnich 20 lat. Komisja określiła, że ​​aż 31 proc. ostrzeżeń dotyczy niebezpiecznych produktów sprzedawanych przez Internet. Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów dotyczy tych wyzwań związanych z cyfryzacją i zagrożeń związanych z nowymi produktami technologicznymi.

W poniedziałek Komisja opublikowała również zaproszenie do ubiegania się o nagrodę UE w zakresie bezpieczeństwa produktów w 2023 r. Konkurs skupia odnoszące sukcesy i utalentowane firmy oraz badaczy, którzy chcą wpływać na bezpieczeństwo konsumentów. W tym roku nagroda skupia się na firmach, które wprowadzają innowacje i inwestują w poprawę bezpieczeństwa młodych ludzi, a po raz pierwszy w konkursie mogą wziąć udział także naukowcy. Nabór trwa do 8 września 2023 r.

(TASR)

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *