W UE obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów.
Komisja Europejska (KE) ostrzegła, że w poniedziałek weszło w życie rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR).
Nowe obowiązujące w całej UE przepisy mają na celu uwzględnienie głównych zmian społecznych, które wpłynęły na bezpieczeństwo towarów konsumpcyjnych w ciągu ostatnich dwóch dekad. Należą do nich rosnące znaczenie cyfryzacji, zakupów online, nowych osiągnięć technologicznych i zglobalizowanych łańcuchów dostaw. Zmienione ramy gwarantują, że konsumenci otrzymują wyłącznie bezpieczne produkty, niezależnie od ich pochodzenia i tego, czy są sprzedawane w sklepach, czy w internecie.
Celem rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich produktów konsumenckich na rynku UE. Dotyczy to produktów niespożywczych, zarówno offline, jak i online.
Rozporządzenie oferuje konsumentom prawdziwą siatkę bezpieczeństwa, która dotyczy bezpieczeństwa produktów lub zagrożeń, które nie są uregulowane w innych przepisach UE. GPSR obejmuje środki zapewniające, że w ocenach bezpieczeństwa zostaną uwzględnione zagrożenia dla najbardziej narażonych klientów (takich jak dzieci), względy związane z płcią oraz zagrożenia bezpieczeństwa cybernetycznego.
Mówiąc dokładniej, rozporządzenie ma na celu poprawę bezpieczeństwa produktów między sprzedażą online i offline, ustanowienie specjalnych wymogów bezpieczeństwa produktów na rynku internetowym, rozszerzenie obowiązków na wszystkie niezharmonizowane produkty importowane do UE, tak aby podmiot gospodarczy był odpowiedzialny za ich kwestie bezpieczeństwa produktów. w Unii Europejskiej oraz zapewnia niezbędne narzędzia krajowym organom nadzoru rynku, co wzmacnia ich kompetencje w zakresie egzekwowania prawa.
Nowe rozporządzenie zapewnia również skuteczne wycofanie produktów z rynku poprzez wymóg bezpośredniego kontaktu z konsumentami oraz ustandaryzowanych ostrzeżeń o wycofaniu towaru.
Odnosząc się do statystyk Safety Gate, unijny lider zwrócił uwagę na stały wzrost sprzedaży internetowej na przestrzeni ostatnich 20 lat. Komisja określiła, że aż 31 proc. ostrzeżeń dotyczy niebezpiecznych produktów sprzedawanych przez Internet. Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów dotyczy tych wyzwań związanych z cyfryzacją i zagrożeń związanych z nowymi produktami technologicznymi.
W poniedziałek Komisja opublikowała również zaproszenie do ubiegania się o nagrodę UE w zakresie bezpieczeństwa produktów w 2023 r. Konkurs skupia odnoszące sukcesy i utalentowane firmy oraz badaczy, którzy chcą wpływać na bezpieczeństwo konsumentów. W tym roku nagroda skupia się na firmach, które wprowadzają innowacje i inwestują w poprawę bezpieczeństwa młodych ludzi, a po raz pierwszy w konkursie mogą wziąć udział także naukowcy. Nabór trwa do 8 września 2023 r.
(TASR)
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.