System audio Sony HT-A9 składa się z jednostki centralnej i czterech identycznych cylindrycznych głośników. Producent obiecuje w swoich materiałach marketingowych 12-kanałowy dźwięk przestrzenny Dolby Atmos. Jest to możliwe dzięki technologii 360 Spatial Sound Mapping, która tworzy do dwunastu źródeł dźwięku fantomowego z czterech fizycznych głośników. Jednostka centralna, do której podłączasz telewizor lub urządzenie wejściowe, takie jak odtwarzacz Blu-ray lub konsola do gier, łączy się z głośnikami bezprzewodowo, eliminując liczbę kabli. Oczywiście każdy głośnik musi być zasilany z sieci. Dołączone kable mają standardową końcówkę, więc jeśli nie sięgają do gniazdek, można je wymienić na dłuższe. W pakiecie znajduje się również pilot, ale po podłączeniu przez eARC do sterowania głośnością potrzebny będzie pilot od telewizora.
Konstrukcja głośnika w kształcie walca ze ściętymi plecami pasuje do każdego nowoczesnego wnętrza. Z przodu i na górze znajduje się matowa metalowa perforowana maskownica. Na ściętej tylnej stronie, umożliwiającej postawienie na ścianie, znajduje się osłona, pod którą znajduje się wyprofilowany uchwyt do ewentualnego zawieszenia. Jednostka centralna posiada wejście HDMI oraz wyjście HDMI eARC. Obsługuje przesyłanie sygnału wideo 4K przy 60 klatkach na sekundę i HDR w formatach Dolby Vision, HLG i HDR10. Na tylnej ściance jednostki systemowej znajduje się złącze Ethernet, port USB do celów serwisowych oraz mini-jack do ewentualnego podłączenia do telewizora obsługującego technologię Sony Acoustic Center.
Wprawdzie producent w instrukcji zaleca klasyczny, kwadratowy układ, czyli dwa przednie głośniki po bokach telewizora i dwa tylne głośniki za słuchaczami mniej więcej na wysokości głowy, ale dokładna lokalizacja, w tym wysokość nad podłogą, też nie ma znaczenia dużo, ponieważ w każdym głośniku znajdują się mikrofony, które są używane przez funkcję optymalizacji pola dźwiękowego. W ten sposób głośnik określa wysokość sufitu, odległość od ścian i inne atrybuty przestrzenne pomieszczenia odsłuchowego. Jednak bardzo ważne jest w tym przypadku, aby żaden z głośników nie stał na półce i aby między nią a sufitem pomieszczenia nie było żadnych przeszkód. Po zakończeniu konfiguracji wyświetlany jest obraz lasu z dźwiękiem przestrzennym, co pozwala również na subiektywną ocenę, czy konfiguracja jest dla Ciebie odpowiednia. To działało dla mnie, gdy przednie głośniki były stosunkowo blisko krawędzi ekranu. W tamtym czasie reprodukcja dźwięku przestrzennego wydawała mi się najlepsza.
W każdym głośniku znajdują się trzy przetworniki akustyczne i dwa mikrofony. Głośnik wysokotonowy z miękką kopułką o średnicy 19 mm i głośnik niskośredniotonowy z prostokątną membraną emitują dźwięk do przodu, podczas gdy trzeci przetwornik akustyczny, umieszczony pod górną kratką, promieniuje ukośnie w górę. Jego zadaniem jest generowanie dźwięku, który dociera do słuchaczy odbity od sufitu. Prostokątny kształt głośnika X-Balanced maksymalizuje powierzchnię membrany, co skutkuje bogatszym basem i mniejszym kołysaniem głośnika przy zachowaniu ciśnienia akustycznego, co skutkuje mniejszymi zniekształceniami. Oczywiście dolna granica odtwarzanego dźwięku jest wyznaczona przez ograniczenia fizyczne, w szczególności głośność obudowy. Po sparowaniu systemu HT-A9 z telewizorami Sony BRAVIA głośnik telewizora będzie pełnił funkcję kanału centralnego, który w typowej konfiguracji kina domowego przeznaczony jest do odtwarzania dialogów. Do zestawu dołączony jest kabel ze złączami jack 3,5mm. Po podłączeniu technologia Sony Acoustic Center Sync integruje głośniki telewizora z systemem dźwięku przestrzennego.
Testowałem zestaw z telewizorem BRAVIA XR i telewizorem Samsung, ale różnicę z Bravią zauważyłem dopiero, gdy zbliżyłem się do telewizora o około metr. W przypadku korzystania z telewizora innej firmy głośnik centralny jest tworzony jako głośnik wirtualny, a przy oglądaniu telewizora masz niemal idealne złudzenie, że system jest również głośnikiem centralnym. Technologia Acoustic Center Sync stara się słyszeć dźwięki, w tym głosy postaci, z miejsca, w którym znajduje się obiekt wytwarzający dźwięk.
Jeśli zależy Ci na mocnym basie, producent zaleca dodanie do zestawu odpowiedniego subwoofera, na przykład Sony SA-SW3 o mocy 200 W lub SA-SW5 o mocy 300 W.
Konfiguracja jest prosta i przejrzysta, wystarczy podłączyć telewizor i postępować zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie. Do Twojej dyspozycji są trzy tryby – Standard, Music i Surround.
Oparta na sztucznej inteligencji technologia DSEE Extreme (Digital Sound Enhancement Engine) poprawia jakość skompresowanych cyfrowych plików muzycznych w czasie rzeczywistym. Dynamicznie rozpoznając instrumenty, gatunki muzyczne i poszczególne elementy utworu, takie jak wokale czy przerywniki, procesor sygnału przywraca wysokie częstotliwości usunięte podczas kompresji, co daje pełniejszy dźwięk. Ścieżki stereo są również uzupełnione o inny atrybut przestrzenny. Serwisy streamingowe Tidal i Deezer coraz częściej oferują utwory dla systemów z przestrzennym odtwarzaniem 360 stopni.
Podczas testów oglądałem filmy Blu-ray, Netflix, a także grałem w gry Xbox. Każdy producent dźwięku przestrzennego dąży do tego, aby efekty dźwięku przestrzennego brzmiały zgodnie z zamierzeniami filmowców. Oczywiście nie mogę tego ocenić, ponieważ żaden z filmów, które mam na Blu-ray lub dostępnych w serwisach streamingowych, nie jest odtwarzany w kinach z dźwiękiem Dolby Atmos w tym samym czasie. Mogę jednak ocenić, że dźwięk był plastyczny, przestrzenny nie tylko w płaszczyźnie poziomej, ale także w dużej mierze w płaszczyźnie pionowej, dzięki czemu mogłem w pełni cieszyć się wrażeniami z filmów i gier. Byłem w stanie ocenić wierność prezentacji przestrzennej, na przykład z poruszającymi się pojazdami lub startującym helikopterem. Oczywiście jest to złożone wrażenie i rozpoznałem wznoszenie się helikoptera nawet z zamkniętymi oczami, chociaż mogło na to wpłynąć wiedza o tym, jak obiekt będzie się poruszał. Subwoofer, którego nie miałem pod ręką, obniżyłby dolną granicę pasma częstotliwości o około 30 Hz, ale same głośniki wystarczyły, aby uzyskać przekonująco mocne efekty.
W parametrach producent podaje łączną moc 504 W, więc po równomiernym rozłożeniu na każdy z czterech głośników spada do 126 W. Oczywiście nazywa się to muzycznym wykonaniem punktu. O mocy ciągłej sinusoidy można dowiedzieć się z danych zużycia, zarówno w parametrach, jak i na etykietach, pobór mocy każdego systemu jest wskazany jako 22 W. Wzmacniacze klasy D mają bardzo wysoką wydajność. możesz liczyć na 4×20 W mocy ciągłej.
JEDNAKŻE :
+ Przekonujący dźwięk przestrzenny Dolby Atmos, nowoczesny design
– Nic ważnego
USTAWIENIA:
• Moc muzyczna 504 W; 1 × wejście HDMI, wyjście wideo HDMI (eARC), wersja HDMI HDCP: 2.3; wejścia audio: 1× optyczne, bluetooth 5.0; wymiary: 310×160×148mm
• Cena: 1499 euro
OCENA: 9/10
„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.