Niższą sprzedaż w styczniu 2023 r. odnotowały głównie duże sieci handlowe. Stwierdził to analityk UniCredit Bank Ľubomír Koršňák w komentarzu do styczniowych danych o sprzedaży detalicznej na Słowacji opublikowanych przez Słowacki Urząd Statystyczny.
Według niego sprzedaż sieci spadła relatywnie znacząco w porównaniu do końca ubiegłego roku, analogicznego okresu ubiegłego roku oraz w porównaniu do okresu przed pandemią.
„Na początku roku sprzedaż spadła również w większości sprzedaży artykułów niespożywczych, chociaż porównania rok do roku były generalnie nadal wyższe niż w tym samym okresie. Wyjątkiem była sprzedaż artykułów gospodarstwa domowego (meble, tekstylia domowe, sprzęt AGD ), gdzie sprzedaż spadła o 10,7% rok do roku. Rynki nadal potwierdzają długoterminowy trend spadkowy.” , dodał.
„Jedynym składnikiem konsumpcji, który wzrósł na początku roku była sprzedaż i naprawa samochodów. W porównaniu do końca roku sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 4,8% (dane wyrównane sezonowo), a ich roczna dynamika przyspieszyła z 9,3% do 20,6 proc. W porównaniu ze styczniem 2020 r. sprzedaż i naprawy samochodów wzrosły o 13,9 proc. Nadal prawdą jest, że o sprzedaży w sprzedaży samochodów nadal decyduje głównie ich podaż, co również zwiększa ich zmienność – zaznaczył.
Zaznaczył, że konsumpcja w najbliższych miesiącach osiągnie swoje granice głównie za sprawą rekordowej inflacji.
„Po wyczerpaniu się poduszek finansowych gospodarstw domowych o niższych średnich i niskich dochodach i zaniku efektu świątecznego (większa motywacja do oszczędzania) spodziewamy się dalszego spadku konsumpcji gospodarstw domowych na Słowacji” – dodał Koršňák. .
Urząd Statystyczny Republiki Słowackiej poinformował w poniedziałek, że słowacka sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu 2023 r. tylko o 0,1% rok do roku i spadła o 0,4% miesiąc do miesiąca.
nie zaniedbuj
Sprzedaż detaliczna w strefie euro powróciła w styczniu do wzrostu
„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.