Jigsaw, spółka zależna Google, rozpocznie w przyszłym tygodniu kampanię na Słowacji, w Polsce i Czechach, mającą na celu przeciwdziałanie dezinformacji o ukraińskich uchodźcach.
Psychologowie z brytyjskich uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, we współpracy z firmą Jigsaw, stworzyli 90-sekundowe klipy, aby „zaszczepić” ludzi przed szkodliwymi treściami w mediach społecznościowych, poinformował w środę Reuters.
Klipy, które będą wyświetlane w boksach reklamowych na YouTube, Twitterze, TikToku i Facebooku, mają na celu pomóc ludziom dostrzec emocjonalną manipulację i kozła ofiarnego w nagłówkach wiadomości.
„Kiedy powiesz ludziom, co jest prawdą, a co kłamstwem, wielu będzie się o to spierać… ale możesz przewidzieć techniki, które zostaną użyte do szerzenia dezinformacji, jak podczas kryzysu na Ukrainie” – powiedział Jon. Roozenbeek, główny autor raport z badań, na którym opiera się kampania.
Kampania, we współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, weryfikatorami faktów, naukowcami i ekspertami ds. dezinformacji, potrwa miesiąc.
„Postrzegamy to jako projekt pilotażowy, więc nie ma absolutnie żadnego powodu, dla którego to podejście nie mogłoby zostać rozszerzone na inne kraje” – powiedziała Beth Goldberg, szefowa badań w Jigsaw.
„Polskę wybrano, ponieważ ma najwięcej uchodźców z Ukrainy” – dodała, dodając, że Czechy i Słowacja mogą być użytecznym przykładem dla reszty Europy.
Obejrzyj raport na temat trolli na Facebooku, który opublikowaliśmy 8 marca 2022 r.:
„Irytująco skromny fan Twittera. Skłonny do napadów apatii. Gracz. Certyfikowany geek muzyczny. Twórca. Zapalony odkrywca. Student-amator”.