Mercedes-EQ wprowadził w zeszłym roku kilka ciekawych nowości, z których jedną, która pojawi się również na naszym rynku w najbliższych miesiącach, jest z pewnością największy i obecnie najbardziej luksusowy elektryczny SUV, Mercedes-EQ EQS SUV. Zgodnie z dobrą praktyką Mercedes zorganizował pierwsze przejazdy tym ekskluzywnym modelem skierowanym do dziennikarzy, abyśmy mogli go bliżej poznać. W ich trakcie mogliśmy przetestować dwie wersje z kilkoma różnymi poziomami wyposażenia na autostradzie, ale także w regionach Moraw Południowych i Zachodniej Słowacji. Większość pojazdów była w wersji SUV EQS 580 4MATIC, czyli z napędem na cztery koła 4MATIC, mocą systemową 385 kW i momentem obrotowym 855 Nm. Mieliśmy jednak również okazję przetestować wersję SUV EQS 450+ z napędem na tylne koła o mocy 245 kW i momencie obrotowym 568 Nm.
Chociaż SUV EQS jest technicznie oparty na swoim rodzeństwie EQS, jego cel jest nieco inny i bliższy celowaniu w luksusowy samochód rodzinny. Nowość, której wartość wynosi 3210 mm, ma taki sam rozstaw osi jak sedan EQS, wysokość pojazdu wzrosła o ponad 20 cm. Drugi rząd siedzeń można przesuwać elektrycznie, aw bagażniku zmieszczą się nawet cztery torby golfowe. Opcjonalny trzeci rząd siedzeń z dwoma oddzielnymi siedzeniami i bogatym wyposażeniem zapewniającym komfort wszystkim pasażerom. SUV EQS jest obecnie dostępny w trzech wersjach, oprócz dwóch już wspomnianych, dostępny jest również SUV EQS 450 4MATIC z napędem na cztery koła, mocą 265 kW i momentem obrotowym 800 Nm. Wszystkie wersje wyposażone są w akumulator o pojemności użytkowej 107,8 kW oraz elektryczny układ napędowy (eATS) na tylną oś, wersja z napędem 4MATIC posiada również eATS na przednią oś.
W modelach 4MATIC funkcja Torque Shift dba o inteligentny rozdział momentu napędowego między tylnymi i przednimi silnikami. Oba silniki elektryczne są synchroniczne z magnesami trwałymi i są zaprojektowane jako 6-fazowe. Zaletami tego typu konstrukcji są wysoka gęstość mocy, wysoka sprawność oraz wysoka stała mocy. SUV EQS otrzymał również rozszerzony zakres funkcji, które można również aktywować zdalnie.
Na przykład podczas nawigacji można aktywować asystenta manewrowania z przyczepą lub rozszerzoną rzeczywistość MBUX. Zawieszenie nowego SUV-a EQS jest standardowo wyposażone w pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+. Wysokość pojazdu można zwiększyć o kilka centymetrów. Oprócz zwykłych programów jazdy, wersje 4MATIC mają również tryb Off-road. W standardzie pojazd wyposażony jest w skrętną tylną oś, z kątem skrętu kół do 4,5°, opcjonalnie 10°. Funkcję tę można również aktywować dodatkowo. Jest wyposażony w najnowocześniejszy system nawigacji z elektroniczną inteligencją i szczegółowym planowaniem postojów ładowania dla optymalnej jazdy.
Na podstawie zaplanowanej trasy system może bardzo dokładnie przewidzieć stan baterii w miejscu docelowym iw razie potrzeby zaplanować ładowanie z określonymi ładowarkami z wymaganym czasem ładowania. Kierowca może wybrać, ile pozostałej pojemności chce mieć na mecie. Jest to przydatne, jeśli na przykład musi przejść kolejny dzień bez ładowania. Dzięki Mercedes me Charge Connect i funkcji Charge samochód można ładować za pomocą kompatybilnych ładowarek, po prostu podłączając kabel. Autoryzacja odbywa się automatycznie. Mercedes me Charge oferuje ponad 700 000 punktów ładowania z możliwością ładowania AC lub DC, z czego ponad 300 000 znajduje się w Europie.
Podczas jazd próbnych mieliśmy okazję wypróbować tę funkcję na postojach z ładowarką IONITY. Ponieważ jako cel w nawigacji ustawiliśmy ładowarkę, samochód automatycznie nagrzewał akumulator podczas jazdy, abyśmy mogli wykorzystać maksymalną moc ładowania. Nowością jest to, że w menu ładowania pojazd pokazuje teraz również aktualną maksymalną dopuszczalną moc ładowania w zależności od stanu naładowania akumulatora i jego temperatury. Pojazd ma kilka sposobów sterowania odzyskiem – od ręcznego do inteligentnego automatycznego. Oferuje do 290 kW mocy odzyskiwania. Akumulator można ładować za pomocą wbudowanej ładowarki o mocy 11 kW (opcjonalnie 22 kW) lub prądem stałym o mocy do 200 kW.
Podobnie jak model EQS, EQS SUV posiada zaawansowany system kontroli i uzdatniania powietrza w kabinie ENERGIZING AIR CONTROL, który mierzy jakość powietrza na zewnątrz i wewnątrz kabiny oraz filtruje powietrze wchodzące do kabiny. Alternatywnie zestaw wskaźników Hyperscreen, który mieliśmy w niektórych pojazdach, może być wyposażony w trzy ekrany pod jedną szybą na całej szerokości deski rozdzielczej. Jednak MBUX z klasycznym ekranem został również odnowiony, co również dało możliwość wyświetlania tzw warstwa zerowa, z której można szybko uzyskać dostęp do najczęściej używanych funkcji. System dźwiękowy z obsługą Dolby Atmos może wykorzystać całą przestrzeń kabiny, aby stworzyć wrażenie dźwięku 360 stopni. Kokpit wyposażony jest w system dynamicznego podświetlenia podobny do EQS. Alternatywnie można wyposażyć reflektory Digital Light z technologią DLP i rozdzielczością 2×1,3 Mpx, które oprócz zwykłej funkcji dynamicznego cieniowania dla innych użytkowników dróg umożliwiają wyświetlanie symboli nawigacyjnych i ostrzegawczych na drodze bezpośrednio przed nami. pojazdu. Wyświetlacz head-up obsługuje wyświetlanie rzeczywistości rozszerzonej i jest dostępny w maksymalnie dwóch rozmiarach.
A jak jeździ SUV EQS? Można na to krótko odpowiedzieć słowem „sławny”. Strojenie podwozia jest doskonałe i nie zostało przeoczone nawet na krętych drogach. Pojazd nie przechyla się zbytnio podczas pokonywania zakrętów, co jest naprawdę doskonałe jak na jego wysokość. Osiągów nie warto nawet komentować, wersja 580 z napędem na cztery koła rozpędza się do 100 km/h w dosłownie 4,6 sekundy pomimo swojej wagi. Tego nie da się opisać, trzeba spróbować.
Chociaż wersja 450+ nie jest tak szybka, nadal może wepchnąć Cię w siedzenie, a także jest nagradzana nieco większym zasięgiem, zabierając Cię do 660 km. Jest to już bardzo rozsądna wartość, ponieważ prawdopodobnie nie kupisz takiego samochodu do jazdy po mieście. Długie przejażdżki z EQS to prawdziwa przyjemność. Podczas jazdy po drodze pojazd chroni Cię ze wszystkich stron i reaguje na ewentualne sytuacje kolizyjne.
Podczas przejeżdżania między pasami wystarczy wyrzucić kierunkowskaz i zasygnalizować zmianę kierownicą, aby pojazd zjechał na boczny pas i skupił się na nim. Najwyższej klasy są także systemy wspomagające, w tym automatyczna kontrola prędkości, którą mogliśmy przetestować nawet na krętych drogach. Ogromny wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością wyświetla wszystkie informacje bezpośrednio na przedniej szybie, więc nic nie rozprasza Cię podczas jazdy. Jeśli siedzisz z tyłu, w zależności od wyposażenia, możesz sterować większością systemów za pomocą tabletu w środkowym podłokietniku lub ekranu dotykowego przed każdym pasażerem z tyłu.
Jazda nowym SUV-em Mercedes-EQ EQS to po prostu przeżycie, a najgorsze jest to, że trzeba odpuścić. Czekamy więc z niecierpliwością na test redakcyjny, o którym podamy więcej szczegółów.
Producent |
EQ Mercedesa |
EQ Mercedesa |
EQ Mercedesa |
Model |
SUV-a EQS 450+ |
EQS 450 4MATIC SUV |
EQS 580 4MATIC SUV |
Akumulator, całkowita pojemność (kWh) |
120* |
120* |
120* |
Akumulator, pojemność robocza (kWh) |
107,8 |
107,8 |
107,8 |
Napięcie akumulatora (V) |
396 |
396 |
396 |
Oś napędowa |
z powrotem |
AWD |
AWD |
Moc silnika (kW) |
265 |
265 |
400 |
Moment obrotowy (Nm) |
568 |
800 |
858 |
Typ złącza do ładowania DC |
CCS |
CCS |
CCS |
Maks. Wydajność ładowania DC |
200 |
200 |
200 |
Złącze ładowania AC |
typ 2 |
typ 2 |
typ 2 |
Wydajność ładowarki sieciowej |
11 (22) |
11 (22) |
11 (22) |
Rodzaj ładowania AC (liczba faz) |
3 p |
3 p |
3 p |
Maks. prędkość (km/h) |
210 |
210 |
210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
6,7 |
6 |
4.6 |
Dystans WLTP (km) |
536-660 |
507-613 |
507-613 |
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.