Społeczność klientów, użytkowników i ekspertów IT z Europy Wschodniej korzystających ze szwedzkich rozwiązań biznesowych IFS spotkała się pod koniec maja na wydarzeniu IFS Connect w Krakowie.
Ich rozwiązania do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa (EAM) i zarządzania usługami przedsiębiorstwa (ESM) są stosowane przede wszystkim w inżynierii, metalurgii, górnictwie, energetyce, transporcie, lotnictwie, ale także w sektorze obronnym. Wydarzenie odzwierciedlało nowe trendy, przede wszystkim wprowadzanie sztucznej inteligencji do systemów informatycznych firm oraz oczywiście coraz bardziej zaawansowane wykorzystanie i analizę danych IoT, w tym scenariusze ich wykorzystania do wzmocnienia konkurencyjności.
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej koncentrują się głównie na produkcji, więc ich wymagania koncentrują się na jej optymalizacji, a także planowaniu utrzymania ruchu urządzeń produkcyjnych i logistycznych. Tym różnią się np. od krajów nordyckich, są też silni w produkcji, ale bardziej skupiają się na zarządzaniu usługami. Jednak dynamika procesów jest taka sama we wszystkich obszarach, podobnie jak wymagania dotyczące rozwiązań, które można łatwo dostosować do zmian. Właśnie dlatego 80% klientów korzysta z rozwiązania chmurowego, które zapewnia znaczące aktualizacje i ulepszenia, lub przechodzi na nie co najmniej dwa razy w roku. Ulepszenia związane są z wprowadzeniem sztucznej inteligencji, która jest najefektywniejszym połączeniem z IoT, w celu uzyskania jak najdokładniejszych informacji dla efektywnego utrzymania ruchu predykcyjnego. Ważna jest również informacja o kosztach w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju i zminimalizowania wpływu na środowisko. Dobrze zaplanowana i zorganizowana logistyka pozwala na zminimalizowanie ilości magazynów, co wiąże zasoby, a ich przechowywanie również zwiększa koszty.
Planowanie zasobów i zarządzanie procesami opierają się na aktualnych danych operacyjnych, które są zbierane bezpośrednio z czujników i przekazywane do systemu informatycznego. Aby przekształcić te informacje w wartościowe informacje wspierające podejmowanie decyzji, zastosowane zostanie oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji, które umożliwi przetwarzanie i analizę ogromnych ilości nieustrukturyzowanych danych z heterogenicznych źródeł w czasie rzeczywistym. Na przykład sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do przewidywania sezonowego popytu, który jest bardzo zróżnicowany i zależy od kilku czynników, z których niektóre są bardzo trudne do przewidzenia.
Monitorowanie stanu urządzeń produkcyjnych, logistycznych czy środków transportu za pomocą czujników IoT przynosi wymierne korzyści w postaci oszczędności w kosztach utrzymania i serwisu. Taki system pozwala, oprócz zaplanowania regularnej konserwacji prewencyjnej, przeprowadzić procedurę konserwacji na podstawie informacji z czujników wskazujących na możliwy problem, a tym samym zapobiec awarii, która doprowadziłaby do przerwy w pracy i związanych z tym strat. finansowe, ale w wielu przypadkach także utratę reputacji, jeśli firma nie dostarcza produktów swoim klientom na czas. Na podstawie analiz można również stwierdzić, czy ewentualna usterka byłaby krytyczna i czy czynności konserwacyjne, takie jak wymiana problematycznej części, należy przeprowadzić jak najszybciej, czy też można ją zaplanować w dogodnym terminie, na przykład po zakończeniu zmiany roboczej.
Zbieranie informacji w hali produkcyjnej czy logistycznej nie jest takie trudne. Jednak wiele firm dysponuje zasobami rozłożonymi na szerszym obszarze geograficznym. Typowymi przykładami są transport i rolnictwo. Na wydarzeniu zaprezentowano przykład dużej firmy zaopatrującej gospodarstwa rolne w nawozy i środki ochrony roślin. Dzięki zaawansowanym systemom informatycznym nie czekają na zamówienia od rolników, tylko analizują zdjęcia satelitarne swoich pól i na podstawie wyników nie tylko dostarczają im odpowiednią ilość nawozów i środków chemicznych do pielęgnacji roślin, ale także informują, jakie pola lub ich części wymagają nawożenia lub intensywnego nawożenia, a tym bardziej mniej lub wcale. Innymi słowy, duże przedsiębiorstwo rolne dysponuje technologią, na którą nie stać zwłaszcza średnich i drobnych rolników, ale z której mogą czerpać korzyści. Satysfakcja jest obopólna, inwestycja w zaawansowane rozwiązania opłaca się również dla biznesu rolnego, wzmacnia jego konkurencyjność, bo oczywiście rolnicy preferują dostawcę, który tworzy z produktami wartość dodaną.
Coraz bardziej rozbudowana funkcjonalność firmowych aplikacji systemów informatycznych, głównie dzięki sztucznej inteligencji, na pozór widoczna jest jako uproszczenie ich obsługi, co szczególnie doceniają firmy nieposiadające odpowiednich ekspertów ds. IT. Nie mogą jednak obejść się bez ekspertów przy wdrażaniu, integracji z innymi podsystemami czy migracji systemów do chmury. Wymienione zadania wymagają wysokiej specjalizacji i doświadczenia zespołów IT, które posiadają tylko duże firmy. Dla firm, które nie posiadają takich ekspertów, rozwiązaniem są firmy konsultingowe jako partnerzy wdrożeniowi. Oczywiście ich usługi nie są tanie, ale biorąc pod uwagę skrócenie czasu wdrożenia oraz wykorzystanie ich doświadczenia w optymalizacji i dostosowaniu systemów do specyficznych warunków i procesów danej firmy, zdecydowanie warto.
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.