Czy wiesz, który kraj w Unii Europejskiej ma najwięcej pojazdów mechanicznych w stosunku do liczby mieszkańców? W małym Luksemburgu jest to dokładnie 681 samochodów na tysiąc mieszkańców. Według Eurostatu, na drugim miejscu znajdują się Cypr, Finlandia i Polska, Europejski Urząd Statystyczny. Wręcz przeciwnie, najmniej pojazdów na tysiąc mieszkańców zarejestrowanych jest na Łotwie i w Rumunii.
Zdjęcie: Shutterstock
Włosi, Cypryjczycy i Finowie również mają dużo samochodów
Należy do państw członkowskich Unii Europejskiej największy pojazd silnikowy w Luksemburgu od 30 lat. Na prawdziwość tej liczby mogą mieć jednak wpływ pracownicy transgraniczni korzystający z samochodów służbowych zarejestrowanych w kraju.
Na drugim miejscu plasuje się Luksemburg 663 samochody we Włoszech na tysiąc mieszkańców. Nadal są w czołówce ligi Cypr (645 samochodów), Finlandia i Polska (oba kraje 642 samochody).
Wręcz przeciwnie, najniższe wskaźniki motoryzacji odnotowano w Rumunia (357 samochodów na tysiąc mieszkańców), Łotwa (381 samochodów) i Węgry (390 samochodów).
Rośnie także liczba zarejestrowanych samochodów na Słowacji
Odnotowano najwięcej zarejestrowanych samochodów osobowych w 2019 r., dla których Eurostat dysponuje porównywalnymi danymi Prawie 48 milionów samochodów w Niemczech. Na kolejnych miejscach plasują się Włochy (40 mln) i Francja (32 mln).
W latach 2015-2019 najbardziej wzrosła liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w Rumunii (+34%), następnie Litwa (+20%), Węgry (+19%), Słowacja i Polska (po +18%) . Jedyne państwo członkowskie UE, które zarejestrowało się w tym okresie Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych spadła w Bułgarii (-11%).
Większość starych samochodów jeździ po polskich drogach
Kilka państw członkowskich Unii Europejskiej zgłosiło, że jest to znaczne część populacji jeździ samochodami starszymi niż 20 lat. Największe udziały tego wskaźnika odnotowano w Polska (37,9%), Estonia (31,5%), Finlandia (26,9%) i Litwa (22,6%). Natomiast najwięcej było samochodów nowych (mniej niż 2 lata). Irlandia (28,8%), Luksemburg (23,7%), Belgia (22,9%) i Dania (22,6%).
Eurostat zwraca jednak uwagę, że w ostatnich miesiącach lub latach około połowa krajów członkowskich UE wprowadziła programy wspierające zakup nowych, niskoemisyjnych samochodów. Programy te wpływają na rozkład wieku samochodów osobowych w poszczególnych krajach, dlatego raport bieżący może pokazać inne wyniki niż w roku 2019.
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.