Rozpoczęcie budowy parkingu w Sencu

źródło: BOD

Podobał Ci się artykuł?

Miasto Senec podpisało umowę z wykonawcą budowy tymczasowego parkingu przy Zintegrowanym Terminalu Komunikacyjnym Senec. W dwupoziomowym garażu znajdą się 84 miejsca postojowe. Budowa powinna potrwać siedem miesięcy.

Jak powiedziała Lucia Forman, rzeczniczka Autonomicznego Regionu Bratysławy, pasażerowie kontynuujący podróż autobusem lub pociągiem mogą korzystać z nowego parkingu. Zintegrowany Terminal Transportowy Senec działa od 2013 roku, aw ramach jego budowy wybudowano również 45 miejsc parkingowych na ulicy Železničná, które nie wystarczają już na dzisiejsze potrzeby.

– Sytuacja drogowa w naszym regionie od kilku lat jest niezrównoważona. I nie mówię tylko o słupach, ale także o zanieczyszczonym powietrzu, kurzu, hałasie. Większość samochodów ma tylko jednego pasażera. Znajdziesz niezliczoną liczbę mieszkańców, którzy nie mogą przejść przez ulicę z powodu samochodów. Jeśli zauważysz złą pogodę rano lub wieczorem, bezradnie utkniesz w korku. Nasze wąskie drogi regionalne są tak samo ruchliwe, jak autostrada D1 w regionie preszowskim czy koszyckim”, wyjaśnia prezes BSK Juraj Droba.

Terminale wymiany i tymczasowe parkingi pomagają odciążyć zatłoczone drogi w regionie Bratysławy. Można je znaleźć pod nazwą Parkuj i Jedź (P+R), ale także Parkuj i Jedź (w komunikacji miejskiej).

„Jeśli mieszkasz poza stolicą, rano wsiadasz do samochodu lub roweru, wygodnie parkujesz przy dworcu i przesiadasz się do pociągu lub autobusu. Możesz poczytać gazetę, obejrzeć wiadomości na portalach społecznościowych, a przede wszystkim nie „nie trzeba szukać miejsca parkingowego w centrum. Dzięki zintegrowanemu transportowi (IDS BK) wystarczy jeden bilet na pociąg, autobus i komunikację miejską. Rozkłady jazdy autobusów są zaprojektowane tak, aby podążały za przyjazdami i odjazdy pociągów regionalnych i można bez zbędnych postojów dotrzeć do domu lub miejsca docelowego – dodaje Juraj Droba.

Wykonawcą jest firma BeMiCon, s.r.o., której cena wynosi 925 000 euro z VAT. Projekt otrzymał bezzwrotne wsparcie finansowe w wysokości 942 039 euro ze Zintegrowanego Programu Działań Regionalnych (ZPORR), w którym pośredniczy Samorządowy Region Bratysławy.

źródło: BOD

Na terenie Słonecznych Jezior powstanie nowy tymczasowy parking P+R (Park+Ride), dostępny od ulicy Železničná. W pierwszej fazie powstanie dwukondygnacyjny parking z łącznie 84 miejscami dla samochodów. W przyszłości jego pojemność może zostać zwiększona do ponad 200 miejsc parkingowych z nadbudową lub nadbudową.

Garaż składa się z dwóch oddzielnych części, które nie są ze sobą połączone. Dolna część, która może pomieścić 39 miejsc parkingowych, jest dostępna tylko z terenu Słonecznych Jezior i powinna być wykorzystywana w okresie letnim dla odwiedzających teren rekreacyjny. Część górna, z 45 miejscami postojowymi, będzie nadal przeznaczona dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. Ta część ma osobne wejście rampą od ulicy Železničná i jest bezpośrednio połączona z przystankami autobusowymi kładkami dla pieszych. W pierwszej fazie miasto nie będzie rozważało pobierania opłat za tymczasowy parking.

Budynek zaprojektowano jako konstrukcję żelbetową, którą w przyszłości można rozbudować jako nadbudowę lub nadbudowę w zależności od potrzeb. Do nowo utworzonego parkingu na drugim piętrze można wjechać tylko z ulicy Železničná przez rampę dla pojazdów prywatnych, która znajduje się przed wejściem na południowy obszar Slnečný jezier i kładkami bezpośrednio do przystanków autobusowych na ulicy Železničná. Do parkingu na I piętrze można dotrzeć zarówno samochodem, jak i pieszo od strony południowej obszaru Słonecznych Jezior. Obie kondygnacje garażu są więc całkowicie oddzielone i odrębne.

Garaż zostanie częściowo wkopany w ziemię. W porównaniu do pierwszej, druga kondygnacja nadziemna jest przedłużona o przedłużoną kładkę dla pieszych, która łączy się bezpośrednio z ulicą Železničná. Wjazd samochodów na piętro obsługiwany jest przez rampę przechodzącą przez portal wejściowy i osobne wyjście dla pieszych. Zadbano o wyjście dla pieszych, w tym podjazd dla osób niepełnosprawnych. Bezpośrednie przejście jest zablokowane powlekanymi tworzywem sztucznym deskami ogrodzeniowymi połączonymi z systemem kablowym, tworząc zieloną ścianę, która przekształciła się w pnącą zieleń.

– Z mojego punktu widzenia lokalizacja jest idealna pod budowę garażu, bo obecnie jest tu parking. Lepiej mieć kilka pięter w jednym miejscu i zachować tereny zielone niż zajmować więcej miejsca. Zrobimy wszystko, aby parking był gotowy do końca 2023 roku i mógł z niego korzystać jego mieszkańcy, pasażerowie pociągów z pobliskiego dworca kolejowego oraz odwiedzający słoneczne jeziora. Z góry dziękujemy wszystkim mieszkańcom miasta i turystom za cierpliwość podczas budowy. Wspólnie musimy znosić pewne ograniczenia, jakie niesie ze sobą budowanie. Naszą nagrodą jest jednak wydajniejsza opcja parkowania” – powiedział burmistrz Senec Pavol Kvál.

W ubiegłym sezonie w regionie bratysławskim powstało siedem takich projektów. Trzy zostały zbudowane na linii kolejowej nr 120 do Trnawy: Svät Jura, Pezinek i Šenkvicy. Oprócz parkingu dla samochodów i rowerów znajduje się tu również przystanek autobusów podmiejskich. Kolejne terminale przesiadkowe powstaną na dworcach kolejowych w Malackach i Veľkých Levárach (linia nr 110 w kierunku Kútova) oraz w Ivance nad Dunajem iw Bernolákovie (linia nr 130 w kierunku na Nové Zámky).

(ts, ms)

Podobał Ci się artykuł?

Ida Richards

„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *