źródło: BOD
Miasto Senec podpisało umowę z wykonawcą budowy tymczasowego parkingu przy Zintegrowanym Terminalu Komunikacyjnym Senec. W dwupoziomowym garażu znajdą się 84 miejsca postojowe. Budowa powinna potrwać siedem miesięcy.
Jak powiedziała Lucia Forman, rzeczniczka Autonomicznego Regionu Bratysławy, pasażerowie kontynuujący podróż autobusem lub pociągiem mogą korzystać z nowego parkingu. Zintegrowany Terminal Transportowy Senec działa od 2013 roku, aw ramach jego budowy wybudowano również 45 miejsc parkingowych na ulicy Železničná, które nie wystarczają już na dzisiejsze potrzeby.
– Sytuacja drogowa w naszym regionie od kilku lat jest niezrównoważona. I nie mówię tylko o słupach, ale także o zanieczyszczonym powietrzu, kurzu, hałasie. Większość samochodów ma tylko jednego pasażera. Znajdziesz niezliczoną liczbę mieszkańców, którzy nie mogą przejść przez ulicę z powodu samochodów. Jeśli zauważysz złą pogodę rano lub wieczorem, bezradnie utkniesz w korku. Nasze wąskie drogi regionalne są tak samo ruchliwe, jak autostrada D1 w regionie preszowskim czy koszyckim”, wyjaśnia prezes BSK Juraj Droba.
Terminale wymiany i tymczasowe parkingi pomagają odciążyć zatłoczone drogi w regionie Bratysławy. Można je znaleźć pod nazwą Parkuj i Jedź (P+R), ale także Parkuj i Jedź (w komunikacji miejskiej).
„Jeśli mieszkasz poza stolicą, rano wsiadasz do samochodu lub roweru, wygodnie parkujesz przy dworcu i przesiadasz się do pociągu lub autobusu. Możesz poczytać gazetę, obejrzeć wiadomości na portalach społecznościowych, a przede wszystkim nie „nie trzeba szukać miejsca parkingowego w centrum. Dzięki zintegrowanemu transportowi (IDS BK) wystarczy jeden bilet na pociąg, autobus i komunikację miejską. Rozkłady jazdy autobusów są zaprojektowane tak, aby podążały za przyjazdami i odjazdy pociągów regionalnych i można bez zbędnych postojów dotrzeć do domu lub miejsca docelowego – dodaje Juraj Droba.
Wykonawcą jest firma BeMiCon, s.r.o., której cena wynosi 925 000 euro z VAT. Projekt otrzymał bezzwrotne wsparcie finansowe w wysokości 942 039 euro ze Zintegrowanego Programu Działań Regionalnych (ZPORR), w którym pośredniczy Samorządowy Region Bratysławy.
źródło: BOD
Na terenie Słonecznych Jezior powstanie nowy tymczasowy parking P+R (Park+Ride), dostępny od ulicy Železničná. W pierwszej fazie powstanie dwukondygnacyjny parking z łącznie 84 miejscami dla samochodów. W przyszłości jego pojemność może zostać zwiększona do ponad 200 miejsc parkingowych z nadbudową lub nadbudową.
Garaż składa się z dwóch oddzielnych części, które nie są ze sobą połączone. Dolna część, która może pomieścić 39 miejsc parkingowych, jest dostępna tylko z terenu Słonecznych Jezior i powinna być wykorzystywana w okresie letnim dla odwiedzających teren rekreacyjny. Część górna, z 45 miejscami postojowymi, będzie nadal przeznaczona dla osób korzystających z komunikacji miejskiej. Ta część ma osobne wejście rampą od ulicy Železničná i jest bezpośrednio połączona z przystankami autobusowymi kładkami dla pieszych. W pierwszej fazie miasto nie będzie rozważało pobierania opłat za tymczasowy parking.
Budynek zaprojektowano jako konstrukcję żelbetową, którą w przyszłości można rozbudować jako nadbudowę lub nadbudowę w zależności od potrzeb. Do nowo utworzonego parkingu na drugim piętrze można wjechać tylko z ulicy Železničná przez rampę dla pojazdów prywatnych, która znajduje się przed wejściem na południowy obszar Slnečný jezier i kładkami bezpośrednio do przystanków autobusowych na ulicy Železničná. Do parkingu na I piętrze można dotrzeć zarówno samochodem, jak i pieszo od strony południowej obszaru Słonecznych Jezior. Obie kondygnacje garażu są więc całkowicie oddzielone i odrębne.
Garaż zostanie częściowo wkopany w ziemię. W porównaniu do pierwszej, druga kondygnacja nadziemna jest przedłużona o przedłużoną kładkę dla pieszych, która łączy się bezpośrednio z ulicą Železničná. Wjazd samochodów na piętro obsługiwany jest przez rampę przechodzącą przez portal wejściowy i osobne wyjście dla pieszych. Zadbano o wyjście dla pieszych, w tym podjazd dla osób niepełnosprawnych. Bezpośrednie przejście jest zablokowane powlekanymi tworzywem sztucznym deskami ogrodzeniowymi połączonymi z systemem kablowym, tworząc zieloną ścianę, która przekształciła się w pnącą zieleń.
– Z mojego punktu widzenia lokalizacja jest idealna pod budowę garażu, bo obecnie jest tu parking. Lepiej mieć kilka pięter w jednym miejscu i zachować tereny zielone niż zajmować więcej miejsca. Zrobimy wszystko, aby parking był gotowy do końca 2023 roku i mógł z niego korzystać jego mieszkańcy, pasażerowie pociągów z pobliskiego dworca kolejowego oraz odwiedzający słoneczne jeziora. Z góry dziękujemy wszystkim mieszkańcom miasta i turystom za cierpliwość podczas budowy. Wspólnie musimy znosić pewne ograniczenia, jakie niesie ze sobą budowanie. Naszą nagrodą jest jednak wydajniejsza opcja parkowania” – powiedział burmistrz Senec Pavol Kvál.
W ubiegłym sezonie w regionie bratysławskim powstało siedem takich projektów. Trzy zostały zbudowane na linii kolejowej nr 120 do Trnawy: Svät Jura, Pezinek i Šenkvicy. Oprócz parkingu dla samochodów i rowerów znajduje się tu również przystanek autobusów podmiejskich. Kolejne terminale przesiadkowe powstaną na dworcach kolejowych w Malackach i Veľkých Levárach (linia nr 110 w kierunku Kútova) oraz w Ivance nad Dunajem iw Bernolákovie (linia nr 130 w kierunku na Nové Zámky).
(ts, ms)
„Total twitterowy guru. Maven zombie. Myśliciel przez całe życie. Hardcore alkoholowy ninja. Przyszły idol nastolatków”.