Ministerstwo Spraw Wewnętrznych z zadowoleniem przyjmuje odnowienie floty pojazdów. Dzięki nowym pojazdom chce zaoszczędzić na serwisie i paliwie. Jednak nie będzie to możliwe w przypadku setek hybryd, które jesienią zostaną dodane do czcionki.
Zdjęcie: Prawda, Iwan Majerski
Zdjęcia z przekazania pojazdów policyjnych w nowej szacie dla słowackiej policji w czwartek, 13 kwietnia 2023 r. w Bratysławie.
Pełniący obowiązki ministra spraw wewnętrznych Roman Mikulec (OĽaNO) przekazał w czwartek policji 37 nowych samochodów Kia Ceed. Policyjne pojazdy mają już nowy design w żółto-niebieskiej kolorystyce i wkrótce pojawią się na ulicach Bratysławy, Nitry i Trnawy.
Flota pojazdów MSW od dawna jest zaniedbana – przyznał Mikulec przekazując nowe pojazdy. Samochody policyjne mają średnio dziesięć lat, a ponad połowa z nich przejechała ponad 200 000 kilometrów.
W ramach modernizacji parkingu ministerstwo chce obniżyć ich średni wiek do sześciu i pół roku. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo załóg, zmniejszą się koszty obsługi i konserwacji, ma to też oszczędzić paliwo.
WIDEO: Policyjne pojazdy w nowym designie.
Setki samochodów jeszcze przed nami
Stacji Mikulco zależało na naprawdę znaczącym odnowieniu taboru samochodowego. W ubiegłym roku kupiła prawie tysiąc nowych pojazdów, które miały trafić do eksploatacji już w tym roku. Większość z nich, bo 752 sztuki, będzie dostarczana w sposób ekologiczny. Członkowie MSW będą więc mieli do dyspozycji sto samochodów elektrycznych i ponad 600 ładowalnych hybryd.
Ministerstwo podpisało umowy na zakup pierwszych samochodów niskoemisyjnych w październiku ubiegłego roku. Według nich do policyjnych garaży powinno trafić 400 Toyot RAV4 PHEV, 120 BMW X3 i 101 Kia Sportage PHEV.
Choć zostały zakupione jesienią ubiegłego roku, będą dostępne dla organów ścigania dopiero w drugiej połowie tego roku.
„Harmonogram przebiega zgodnie z planem, nie jest późno. Z różnymi dostawcami uzgodniono różne terminy. Pojazdy są modyfikowane w warsztatach samochodowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Republiki Słowackiej i będą już dostarczane w wersji policyjnej i z nową żółto-niebieską naklejką” – powiedział „Prawdzie” służba prasowa MSW.
Ograniczony do wariantów ekologicznych
Zakup ekologicznych samochodów kosztował Ministerstwo Spraw Wewnętrznych około 40 mln euro. Wszystkie koszty pokrywane są ze środków z planu naprawczego. Chociaż dzięki temu przetargowi departament pomógł osiągnąć cel odnowienia floty, szef policji Štefan Hamran nie był w pełni zadowolony z wyboru hybryd dla funkcjonariuszy policji w zeszłym roku.
„Pieniądze, które dostaliśmy z pakietu stymulacyjnego, miały być przeznaczone na zakup takich pojazdów. To było tak, jakbyś wziął – nie wziąłeś, myśleliśmy, że przyjedzie 600 nowych pojazdów dla Policji” – narzekał Hamran we wrześniu.
Ucz się więcej Policja będzie miała nowe ekosamochody za prawie 40 mln
Samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in będą wymagały własnej infrastruktury do ładowania akumulatorów. Oprócz kupowania samochodów MSW powinno mieć też rozbudowaną sieć ładowarek. Na potrzeby policji w całej Słowacji powinno powstać 130 stacji ładowania, a prace przygotowawcze do ich budowy zostały już zakończone – poinformował resort.
„Finansowanie stacji ładowania odbywa się z budżetu państwa z możliwością ubiegania się o refundację z planu naprawczego. Całkowity koszt wdrożenia, części zamiennych i serwisu to 1,15 mln euro” – podał resort, dodając że umowa ramowa na instalację ładowarek została już zawarta.
Nie będą ani ekonomiczne, ani ekologiczne
Kupowanie samochodów hybrydowych nie jest naturalnym wyborem dla policyjnych patroli – zgadza się Tomáš Andrejčák, redaktor naczelny Pravda Automotive. Według niego głównym problemem będzie ładowanie akumulatorów.
„Niestety hybrydy plug-in nie obsługują szybkiego ładowania prądem stałym. Ładowanie zajmie zatem co najmniej trzy godziny. Również tylko pod warunkiem, że policja kupi ładowarki ścienne. Ładowanie z normalnej sieci może zająć nawet sześć godzin” – podkreślił Andrejčák.
Realny zasięg w trybie elektrycznym nie przekroczy 50 kilometrów, a zimą może tylko połowę. To z pewnością nie odpowiada potrzebom policji, której samochody muszą być stale w gotowości. Wątpliwa jest też niższa emisyjność policyjnych hybryd plug-in – przypomniał ekspert. Według niego efekt ekologiczny pozostanie tylko na papierze, a policja będzie eksploatować hybrydy plug-in z pustymi bateriami.
Samochody policyjne 17 z 23 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zakupiło blisko sto samochodów elektrycznych
„Wtedy jednak może liczyć na jeszcze większe zużycie, niż gdyby sprowadził klasyczne hybrydy, bo wtyczki muszą nieść ze sobą ciężki akumulator, często cięższy niż 200 czy 300 kilogramów, co logicznie zwiększa zużycie paliwa, ” Andrejčák porównał.
Według niego bardziej odpowiednie dla policji byłyby więc klasyczne samochody z silnikami spalinowymi, ponieważ są tańsze i wymagają mniejszych kosztów utrzymania.
„Irytująco skromny fan Twittera. Skłonny do napadów apatii. Gracz. Certyfikowany geek muzyczny. Twórca. Zapalony odkrywca. Student-amator”.