Fabryka Volkswagena, sklepy Tesco i ponad 225 miast w całym Izraelu mogą zaoszczędzić 35-40% na rachunkach za energię rocznie. Pomaga im w tym inteligentne sterowanie oświetleniem, które w zależności od potrzeb przyciemnia lub rozjaśnia światło w budynkach lub na ulicach.
Za tą innowacyjną technologią stoi słowacka firma SEAK. Ich system kontroluje około 800 000 opraw oświetleniowych na całym świecie i jest stopniowo rozszerzany również na elektromobilność. Również mieszkańcy Preszowa zaimponowali swoimi produktami jury branżowej nagrody biznesowej FéliX, które przyznało im w zeszłym roku nagrodę jako biznes dla przyszłych pokoleń.
Co zmieniło się od tamtego czasu i czy nadal widzą potencjał do wzrostu?
Nie lubią wyjeżdżać za granicę
Firma zdobyła nagrodę za rozwiązania ukierunkowane na oszczędność energii i czystą mobilność. Pod przewodnictwem dyrektora Heliodora Macka udaje im się rozwijać na nowych rynkach, ale także w nowych technologiach z zakresu elektromobilności.
„Przed nami w tym roku kilka dużych projektów. Obecnie jesteśmy w 16 krajach, ale chcielibyśmy wejść na kilka nowych rynków, np. do Gruzji” – zdradza Maćko.
Heliodor Macko: Miasta i gminy mogą zaoszczędzić ponad jedną trzecią swoich kosztów energii elektrycznej. (źródło: SEAK)
Zdobycie nagrody i rozgłos pozwoliły im rozpocząć bardziej intensywną dyskusję na ważne tematy, które poruszają.
– Coraz więcej osób zrozumiało, czym jest inteligentne oświetlenie, do czego służy, że jest opłacalne i warto pomyśleć o budowie infrastruktury dla samochodów elektrycznych – mówi Maćko.
W środowisku biznesowym szef SEAK odczuwa pewien sceptycyzm, mimo to nie planuje wyjazdu za granicę. Z jednej strony nie jest możliwe przeniesienie wszystkich pracowników, którzy mają tutaj rodzinę i pochodzenie. Martwi się też, czy byłby w stanie stworzyć tak dobry zespół za granicą. Według niego inteligentni ludzie są zaletą Słowacji.
„Fajnie by było, gdybyśmy oprócz nich mieli lepsze warunki do prowadzenia biznesu. Nam przedsiębiorcom żyłoby się łatwiej i moglibyśmy lepiej oceniać ludzi” – dodaje Heliodor Maćko.
Przedsiębiorczość wciąż przyciąga Słowaków
„Chociaż biznes w naszym kraju napotyka różne obiektywne trudności, wciąż znajdujemy wielu ludzi, którzy rozpoczynają coś nowego i często innowacyjnego” – mówi Roman Jazudek, kierownik zespołu komunikacji marketingowej B2B w Slovenská sporiteľna .
Wydaje się, że nawet pandemia nie miała dużego wpływu na tworzenie biznesu. W ubiegłym roku powstało ich 20 381, o ponad 700 więcej niż w 2021 roku. Liczba znikających firm również nie zmieniła się diametralnie, jeśli nie liczyć administracyjnych usunięć firm.
Dobrą wiadomością jest to, że od lutego 2023 założenie spółki sro jest jeszcze łatwiejsze i szybsze. Wystarczy wypełnić elektroniczny formularz tworzenia umowy spółki, zapisać go, a następnie złożyć wniosek drogą elektroniczną rejestracja w rejestrze handlowym.
Zainteresowanie licencjami komercyjnymi było rekordowe. W zeszłym roku wyemitowali najwięcej w ciągu ostatniej dekady, dokładnie 56 049.
Handel detaliczny jest atrakcyjny do rozpoczęcia działalności gospodarczej, ponieważ rozwija się w trudnej sytuacji makroekonomicznej. Urząd statystyczny mówi o rocznym wzroście sprzedaży na poziomie 4,3%, nawet po uwzględnieniu inflacji.
(źródło: unsplash.com)
Struktury recepcyjne są wznawiane. Przy ponownym zainteresowaniu podróżami ich sprzedaż podwoiła się, choć w 2022 roku nie osiągnęła jeszcze poziomu z 2019 roku. Mimo inflacji sprzedaż do restauracji i hoteli wzrosła o prawie jedną piątą rok do roku.
Powrót sklepów stacjonarnych znalazł odzwierciedlenie w oczekiwanej korekcie sprzedaży w sektorze e-commerce. Chociaż spadek o 13% rok do roku nie spodobał się wielu właścicielom sklepów internetowych, nie martwił ekspertów. Sektor będzie nadal rozwijał się na całym świecie.
„Zakupy online mogą stanowić znaczący udział w sprzedaży detalicznej, w niektórych krajach nawet dwucyfrowy. Rozwój i wykorzystanie nowych technologii, takich jak wirtualna rzeczywistość, drony, dostęp wielokanałowy, może być decydującym czynnikiem określającym przyszłych zwycięzców i przegranych ”, mówi Matej Horňák, analityk Slovenská sporiteľna.
(źródło: unsplash.com)
Zauważyli tych, którzy zostali
Historie odnoszących sukcesy słowackich firm są dowodem na to, że dobre pomysły można przekształcić w konkurencyjny globalny biznes, nawet na małym rynku. Slovenská sporiteľňa i magazyn INDEX, reklamujący nagrodę, również tak uważają Nagroda Korporacyjna FeliX.
Już po raz trzeci nagrodzą firmy, które przyczyniają się do kreowania wizerunku Słowacji jako nowoczesnego kraju. Nagrody FéliX Business Awards przyznawane są w pięciu kategoriach, które prezentują trzy kluczowe aspekty w różnych formach: silną historię firmy, podejście do innowacji i odpowiedzialność społeczną.
„Oceniamy nie tylko ich dotychczasowy wkład, ale także odnotowujemy ich gotowość i przewagę konkurencyjną na przyszłość. Szczególną uwagę zwracamy na firmy rodzinne i gminy, których nie znaleźliśmy jeszcze w innych nagrodach” – mówi Branislav Benčat, redaktor naczelny -szef magazynu INDEX.
Nagroda Korporacyjna FeliX
to profesjonalna cena zadeklarowana przez INDEX i Słowacki bank oszczędnościowy we współpracy z profesjonalnymi partnerami. Wygrywają inspirujące biznesy i działania, które przyczyniają się do dobrobytu, nowoczesności i społecznej odpowiedzialności kraju.
Nagroda przyznawana jest w następujących kategoriach:
- Doskonała historia firmy
- Wyjątkowa firma rodzinna
- Biznes dla przyszłych pokoleń
- Samorząd dla przyszłych pokoleń
- Slovenská sporiteľna Award for Public Good
Wygrywanie nie jest łatwe
„Aby wygrać, trzeba odnieść sukces w silnej konkurencji, co potwierdza się w każdym z dotychczasowych lat. Firma musi przejść surowe kryteria wejścia, a następnie szczegółową ocenę i selekcję” – wyjaśnia Bencat.
W pierwszej fazie oceny wybrali model hybrydowy. Składa się z przejrzystych „twardych” kryteriów, takich jak EBITDA, wzrost sprzedaży czy zadłużenie oraz trudnych do zmierzenia parametrów, np. etyka biznesu, dostęp do pracowników i kandydatów, czynniki środowiskowe działań czy proces zmiany międzypokoleniowej.
KPMG było mocno zaangażowane w tę fazę jako profesjonalny partner nagrody.
„Pomaga nam to udoskonalić obiektywne kryteria oceny dla nominowanych firm i ustalić ranking oparty na zbieraniu i ocenie danych. Następnie wraz z innymi partnerami weryfikują firmy wybrane do ostatecznej krótkiej listy”, opisuje Benčat o współpracy.
Zwycięzcy każdej z pięciu kategorii są ostatecznie wybierani przez niezależne jury złożone z 15 ekspertów. Angażując ekspertów z różnych dziedzin, organizatorzy dążą do osiągnięcia jak największej przejrzystości nagrody.
„Kiedy obserwuje się namiętne debaty jurorów w każdej kategorii, widać, że szczerze szukają wyimaginowanych wzorców do naśladowania, które mogą być inspiracją i pozostać ludzkimi i autentycznymi pomimo wymagającego biznesu” – zdradza Jazudek.
Laureaci FéliX Business Award 2022 (źródło: PME Créative)
Słowacki biznes na całym świecie
Nagroda FéliX ma na celu stać się szanowaną nagrodą, której laureaci będą reprezentować to, co najlepsze w biznesie i społecznościach lokalnych na Słowacji.
„Chcemy również łączyć inteligentnych ludzi i tworzyć przestrzeń do networkingu. Wokół nagrody FéliX stopniowo tworzy się interesująca społeczność” – mówi Roman Jazudek, szef zespołu komunikacji marketingowej B2B w Slovenská sporiteľna.
Zdaniem redaktora INDEXU, znaczenie tych nagród rośnie, zwłaszcza gdy słowo przedsiębiorca od lat z różnych powodów traci na wartości w oczach opinii publicznej.
„Chciałbym, aby jednym z efektów nagrody było ugruntowanie sposobu myślenia przedsiębiorców jako ludzi, którzy tworzą wartości i osiągają doskonałe wyniki dzięki ciężkiej pracy, kreatywności i zespołom, które tworzą wokół siebie.” , mówi Branislav Benčat.
Ten przedmiot jest dostarczany do ciebie Słowacki bank oszczędnościowy.
Zasady współpracy pomiędzy reklamodawcami i wydawcami można zobaczyć w ten link.
„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.