Rząd zadba o koszty pomp. Ale nie osiągnie cen

Litr Natural 95 kosztuje średnio 43 korony, litr oleju napędowego kosztuje około 45 koron. Ale metki z cenami atakującymi 50 koron nie są wyjątkiem. Według premiera Petra Fiali jego rząd „rozsądnie i mądrze” poradzi sobie z gwałtownym wzrostem cen paliw po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Fiala ostrzegała przed takimi pomysłami, jak ograniczanie cen paliw, jak powiedziała opozycja. Jednocześnie zapewnił, że państwo nie będzie tylko obserwowało. „Musimy nie tylko szybko coś zrobić z tą nagrodą, ale także zastanowić się nad implikacjami naszych decyzji. Aby za trzy dni nie napotkać żadnych dalszych problemów” – powiedział we wtorek premier.

Rząd nie opracował jeszcze konkretnego planu, jak poradzić sobie z rosnącymi cenami, a ministrowie ostrożnie go trzymają. Oczekuje się, że rząd przeprowadzi długą debatę na ten temat. Niektórzy ministrowie, pod warunkiem zachowania anonimowości, stwierdzili, że choć rząd podejmuje działania mające na celu tańsze paliwo, Czesi muszą teraz przyzwyczaić się do droższego tankowania na stacjach benzynowych ze względu na kryzys.

Rząd ma teraz kilka opcji: obniżenie podatku VAT lub akcyzy albo ograniczenie cen. Minister przemysłu i handlu Józef Síkela już wcześniej zadeklarował, że nie zgadza się z ustaleniem ceny maksymalnej.

„Zanim zaczniemy myśleć o ograniczeniu cen paliw, musimy zdać sobie sprawę, że na światowych rynkach ropy jest wystarczająco dużo i że słabnąca korona i wysiłki konsumentów przed dostawami wpływają na wzrost cen paliw w Czechach”. wcześniej na swoim Twitterze Síkela.

Tuż przed posiedzeniem rządu minister Helena Langšádlová potwierdziła w rozmowie z ČT, że rząd nie zamierza decydować się na limity cenowe. Nie popiera też obniżenia lub zniesienia VAT-u na benzynę i olej napędowy – przeciwnie, szuka się innego sposobu na zahamowanie wzrostu cen. Ministrowie nie chcieli z góry spekulować na temat dalszych działań.

Minister edukacji Petr Gazdík dodaje inny pogląd na to, dlaczego staje się droższy. „Niestety, mamy też doniesienia, że ​​niektórzy detaliści drastycznie zwiększają swoje marże, mimo że na rynku jest mnóstwo benzyny i oleju napędowego” – powiedział News List minister edukacji.

Czeska pomoc dla uchodźców z Ukrainy

– Jak dotąd do Czech przybyło z Ukrainy ponad 100 tys. uchodźców.

– Rząd będzie negocjował jednorazową opłatę za zakwaterowanie uchodźców ukraińskich w regionach.

– Minister spraw wewnętrznych Vít Rakušan zapowiedział, że rejestracja nowo przybyłych w policji ds. cudzoziemców powinna zostać przedłużona z trzech do 30 dni. Rząd omówi to w środę.

– Zgodnie z projektem ustawy uchodźcy z wizą tolerancyjną mogli pracować w Czechach bez pozwolenia na pracę.

– Uchodźcy z Ukrainy mogli otrzymać zasiłek humanitarny w wysokości 5000 koron na pokrycie swoich potrzeb. Nowoprzybyli w potrzebie mogli otrzymywać go wielokrotnie, nawet przez trzy dodatkowe miesiące.

– Czechy i inne kraje przyjmujące uchodźców z Ukrainy będą mogły ubiegać się o pieniądze z amerykańskiego specjalnego funduszu.

W rozmowie z Seznamem Zprávym Štěpán Křeček, główny ekonomista BH Securities, powiedział, że podąży drogą obniżania podatku VAT.

„Gdybyśmy obniżyli VAT, przyniosłoby to szereg pozytywnych efektów, na przykład zmniejszyłaby się różnica cen między Czechami a Polską. W efekcie tak wielu czeskich kierowców nie byłoby w stanie tankować poza naszym terytorium. Jednocześnie obniżka VAT ma jeszcze jeden bardzo ważny efekt, który powstrzyma dalszy wzrost cen na stacjach benzynowych, a tym samym odbije się antyinflacyjny efekt tego środka” – sugeruje Křeček, jak można by było to zmienić. rozwiązany.

Gdybyśmy obniżyli VAT, przyniosłoby to szereg pozytywnych efektów, np. zmniejszyłaby się różnica między cenami w Czechach iw Polsce.

Štěpán Křeček, główny ekonomista BH Securities

Ekonomista wyjaśnia również, dlaczego nie poszedłby w kierunku pułapu cenowego. „Ceny mają minusy, na przykład faktycznie dopłacalibyśmy paliwo dla Niemców i Austriaków jadących do Czech na tankowanie, musielibyśmy jakoś te stacje dopłacać i ludzie z innych krajów mogliby z tego korzystać, co moim zdaniem jest nie jest rozsądne, aby czescy podatnicy płacili Niemcom za tanią benzynę – dodaje ekonomista Křeček.

Według premiera i lidera ruchu ANO Andreja Babiša, rząd powinien natychmiast znieść VAT od dystrybutorów paliwa i ograniczyć cenę oleju napędowego i benzyny do 35 koron.

Wręcz przeciwnie, były minister finansów Miroslav Kalousek z TOP 09 uważa, że ​​rząd powinien poczekać, a nie spieszyć się ze sprawą cen paliw. „Jeśli jest to krótkoterminowe, to minie, a jeśli jest to długoterminowe, to zajmie trochę czasu, aby się do tego przyzwyczaić, nie można nadrabiać tego w nieskończoność” – powiedział News List.

Obniżenie akcyzy o 60 koron, co według niego jest możliwe, tylko zrekompensuje jednodniowy ruch na rynku, a efektem będzie „wielka dziura” w budżecie państwa. „Bałem się, że zabraknie limitów cenowych” – dodał.

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.