Drugi Turów. Polska chce zbudować gigantyczny port na Bałtyku, ale Niemcy buntują się

Niemiecka bałtycka wyspa Uznam jest otoczona szerokimi piaszczystymi plażami. Na nich kucają na wietrze kolorowe wiklinowe „kosze”, typowa ochrona miejscowych wczasowiczów przed przeszywającym wiatrem i ziarnkami piasku. Cesarz Wilhelm II również lubił to malownicze miejsce, ale obecnie, według miejscowych, grozi mu zniszczenie. Kilka kilometrów na wschód zaczyna się Polska, gdzie ma powstać gigantyczny port kontenerowy.

„Musimy temu zapobiec za wszelką cenę”, powiedział Aktuálně.cz Reiner Sauerwein z Lebensraum Vorpommern, który jest zaangażowany w całą sprawę. „Chcemy zwrócić uwagę na postępującą industrializację miasta Świnoujście, które w ogromnym stopniu zagraża naszej przyrodzie w Zatoce Pomorskiej, a także turystykę, która odbywa się tam w sposób przyjazny dla środowiska” – dodał z pasją.

Polskie Świnoujście jest największym i najludniejszym miastem Uznam, a oprócz popularnego kurortu nadmorskiego jest również ważnym portem towarowym. Polskie władze chcą teraz znacznie go rozbudować.

Spór portowy na bałtyckiej wyspie Uznam. | Zdjęcie: Wikimedia Commons – Alexrk2 – Mapa Usedom.png, CC BY-SA 3.0

„Terminal zlokalizowany w porcie zewnętrznym będzie mógł przyjąć największe kontenerowce, które mogą wpłynąć na Bałtyk. Jego infrastruktura pozwoli na obsługę dwóch dużych statków oceanicznych oraz kilku mniejszych statków zaopatrzeniowych” – określa port w Szczecinie. w tym Świnoujście.

Nowy port powinien mieć powierzchnię odpowiadającą 700 boiskom piłkarskim i zapewniać azyl statkom o długości do 400 metrów, wylicza serwer Ed. Wszystko w zasięgu wzroku Niemiecki nadmorskie kurorty Ahlbeck i Heringsdorf.

„Plaża byłaby prawdopodobnie o dwa do trzech metrów węższa. A przed nią byłyby silosy, dźwigi i wszystko inne, co należy do dużego portu przemysłowego” – mówi Hannah Neumann, niemiecka eurodeputowana ds. B90/Greens z NRD . , który interweniował w sprawie.

Las by zniknął

Polski strona poszukuje obecnie inwestora do realizacji projektu, w lipcu ogłosiła drugą turę przetargu. To nie był pierwszy z sukcesem. Jednak miejscowi Niemcy już się buntują, a ich sprzeciw przypomina argumenty broniące mieszkańców potrójnej granicy czesko-polsko-niemieckiej w związku z decyzją Warszawy o kontynuowaniu wydobycia węgla brunatnego w Turowie.

„Jeszcze nie udało nam się nakłonić Polaków do zwrócenia się do rządu w Berlinie lub rządu prowincji w Meklemburgii-Pomorzu Przednim o wspólne przeprowadzenie oceny oddziaływania portu na środowisko” – wyjaśnia Reiner Sauerwein.

Ekolodzy obawiają się, że bardzo głębokie statki towarowe mogą wirować na dnie morza, niszcząc lokalny ekosystem. Ponadto linia brzegowa sąsiedniej wyspy Wolin jest sklasyfikowana jako ścisły europejski obszar Natura 2000. Jest on poświęcony najrzadszym i najbardziej zagrożonym zwierzętom i roślinom.

Słoneczna bałtycka wyspa Uznam

Niemcy, Uznam, plaża, molo, miasto, Bałtyk

Zdjęcie: Zeppelubil / Th. Haft / Torgau, CC BY-SA 3.0 przez Wikimedia Commons

Czeski Uznojem lub polski Uznam to druga co do wielkości niemiecka wyspa, ale niewielka jej część należy również do Polski. To tutaj znajduje się część polskiego portu i uzdrowiska Świnoujście.

Miejsce to jest popularnym celem turystycznym: słońce świeci na Uznam przez większość godzin w roku z całych Niemiec. Dlatego nazywa się ją „wyspą słońca”. Na zdjęciu niemieckie miasto Heringsdorf, które 15 lat temu nosiło nazwę Dreikaiserbäder (Trzy Łaźnie Cesarskie) – nazwa ta nawiązywała do kilku wakacyjnych pobytów władcy Cesarstwa Niemieckiego Wilhelma II.

„Las Wolin zniknąłby. Środowisko i lokalna turystyka ucierpiałyby na tym bardzo mocno” – mówi polityk Neumann.

Mieszkańcy twierdzą, że na próżno próbują zwrócić uwagę na zbliżającą się katastrofę – albo władzom w stolicy Berlina, albo przynajmniej centrali federalnej. „Ale wysłaliśmy już dwie petycje do instytucji europejskich, a drugą udało nam się w marcu tego roku”, odpowiedziała Komisja Europejska – dodaje Sauerwein. Według niego po stronie niemieckiej wzięło udział kilka tysięcy osób.

Cała wyspa Uznam liczy około 76 000 mieszkańców, z których większość mieszka w Świnoujściu.

Komisja Europejska dany Sauerwein i inni miejscowi uważają, że strona polska powinna przeprowadzić badanie oddziaływania na środowisko. Wcześniej stwierdził, że Polska w niektórych przypadkach wykonuje ten proces słabo, co jest sprzeczne z prawem UE. Jednym z nich jest kopalnia węgla brunatnego Turów w północnych Czechach.

„W tej chwili jednak komisja nie ma dowodów na to, że ten konkretny projekt byłby w konflikcie” – napisał w oświadczeniu do petycji.

Tymczasem Sauerwein, Neumann i lokalni politycy próbują poruszyć tę kwestię na własnym podwórku w Niemczech. Miasto Heringsdorf zwróciło się również o pomoc do think tanku Stiftung Zukunft Berlin, który współpracuje również z Saxon Zittau. Rozwiązuje spór o wpływ kontynuacji wydobycia w kopalni Turów.

„Chcemy, aby te problemy były znane nie tylko w Berlinie, ale także w Brukseli. To właśnie naszym zdaniem jest problemem: miejsca w Europie, które znajdują się na „peryferiach” państw, nie otrzymują wystarczającej uwagi ze strony handlu związki zawodowe lub poszczególne rządy krajowe” – powiedział Volker Hassemer, prezes zarządu fundacji.

Wspomina, że ​​miejsca takie jak wyspa Uznam (kiedyś pruska, później niemiecka, wreszcie polsko-niemiecka) mocno odczuły historię XX wieku. „Miasta przygraniczne często były ofiarami w historii” – wyjaśnia.

Politycy miejscy z Ahlbeck i Heringsdorf nie odpowiedzieli na przesłane pytania do czasu publikacji artykułu z powodu wakacji letnich. Nie odpowiedziała również polska administracja portowa. Przetarg na wykonawców nowego terminalu potrwa teraz do końca września, a pod koniec przyszłego roku rząd Warszawy ma rozpocząć negocjacje z wybranymi firmami o szczegółach budowy. „Zgodnie z obecnymi europejskimi przepisami dotyczącymi oceny oddziaływania na środowisko Polacy powinni byli już powiedzieć nam o swoich zamiarach. A fakt, że tego nie zrobili, bardzo nas martwi” – ​​podsumowuje Sauerwein.

Milton Harris

„Ninja z ekstremalnych podróży. Pisarz. Bezkompromisowy praktyk zombie. Fanatyk popkultury. Student”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *