11 października 2023 o 14:31 I
W polskich przetargach oferowana cena stanowi zaledwie 60 proc. wagi przy wyborze dostawcy.
Słowaccy drogowcy skarżą się na archeologów, ekonomistów i polityków, a także na brak elastyczności w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Według nich wszystko to opóźnia budowę nowych autostrad.
Choć Słowakom do dziś nie udało się ukończyć autostrady Bratysława Aż do Koszyc w ciągu ostatnich dwudziestu lat wybudowano w Polsce cztery tysiące kilometrów autostrad. Prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Mariusz Dobrzeniecki przypisuje to przede wszystkim wysokiej jakości przygotowaniu projektów jeszcze przed pierwszymi wykopami.
„Jestem zaskoczony, że na Słowacji cały proces od początku przygotowań do wyjazdu aż do dostarczać ukończenie budowy zajmie ponad czternaście lat. W naszym kraju jest to średnio osiem lat – mówi.
Polski ekspert wyjaśnia też, że nie polegają na najtańszych dostawcach, co jest powszechną praktyką na Słowacji.
W polskich przetargach drogowych oferowana cena stanowi zaledwie 60 proc. wagi przy wyborze wykonawcy, resztę wynika z doświadczenia kandydata, wcześniejszych projektów i profesjonalizmu pracowników.
„Nie zawsze najniższa cena wygrywa z konkurencją” – dodaje Mariusz Dobrzeniecki dla INDEXU. Rozmowa odbyła się podczas konferencji Słowackiej Izby Inżynierów Budownictwa.
W wywiadzie przeczytasz:
- dlaczego Polacy szybciej budują autostrady,
- dlaczego producenci nie mogą skokowo podnosić cen,
- jak Polska rozwiązuje zastrzeżenia ekologów,
- dlaczego główna arteria odbudowy Ukrainy będzie przebiegać przez Polskę?
Ile kilometrów autostrad wybudowano w Polsce w ciągu ostatnich dwudziestu lat?
Od momentu przystąpienia do UE w 2004 roku wybudowaliśmy cztery tysiące kilometrów autostrad i autostrad. Nie poszło gładko, na szczęście mieliśmy ciągłość i stabilność w stosunkach z ministrami transportu, wszyscy zastosowali się do precedensu, a projekty nie zostały anulowane ani zmienione.
Jednocześnie zmieniono przepisy mające przyspieszyć budowę dróg. W Polsce także nie wszystko jest idealne, ale przeszkody na budowie zostały zminimalizowane. Skrócone zostały m.in. terminy wydawania pozwoleń na budowę.
Regiony i Warszawę zbudowano dzięki funduszom europejskim. Polacy mogą nas nauczyć, jak postawić kraj na nogi Kontynuuj czytanie
Dlaczego Polska jest w stanie budować autostrady szybciej i taniej niż Słowacja? Czy nie jest to również spowodowane tym, że masz łatwiejszy teren?
helpdesk@sme.sk, abyśmy mogli Ci pomóc.” data-msg-btn-logout=”Zaloguj się jako inny użytkownik” data-msg-btn-close=”Pozostań zalogowany” >
„Zagorzały miłośnik zombie. Praktyk mediów społecznościowych. Niezależny przedsiębiorca. Subtelnie czarujący organizator”.